نشانه‌های خروج مسکن از رکود واقعی است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، پیش بینی ها حکایت از آن دارد که ساخت‌وساز ایران طی دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ با افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش‌های پتروشیمی، انرژی و مسکن به طور متوسط ۴/ ۳ درصد در سال رشد خواهد کرد. اگر این پیش بینی محقق شود، می توان امیدوار بود که مسکن از خواب زمستانی خود بیدار خواهد شد.

افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و شرایط بد اقتصادی نیز از جمله عوامل کاهش تولید واحدهای مسکونی در سطح کشور به شمار می‌روند. با این حال ، آمارهای منتشر‌شده نشان می‌دهد ارزش‌افزوده بخش ساخت‌وساز ایران در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ رشد ۷/ ۴ درصدی داشته است.

اگر آمارهای بانک مرکزی ایران را هم به این نشانه های مثبت اضافه کنیم که گفته در هفت ماهه سال جاری شمسی ۵۶ میلیارد دلار تسهیلات در اختیار بخش‌های مختلف اقتصادی قرار داده است،شاید کمی امیدواری برای خروج مسکن از رکود وجود داشته باشد.

اما این یکسوی ماجراست. واقعیت این است که آمارهای ساخت‌وساز در چند سال گذشته بیانگر آن است که اوضاع صدور پروانه ساختمانی که منجر به تولید مسکن می‌شود چندان مناسب و امید‌بخش نیست، هر‌چند طرح بزرگ نهضت ملی مسکن می‌تواند به صورت یک محرک قوی، بخش مسکن را به حرکت وادار کند و این خود جای بسی خوشحالی و امید است.

برخی از انبوه‌سازان و کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند که کمبود تولید مسکن در این روزها نشات گرفته از وضعیت اقتصاد کلان کشور است و برخی نیز می‌گویند بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری باعث شده تا ساخت‌وساز به نحو عجیبی کاهش یابد.

آنچه مهم است، تاثیرگذاری سایر مولفه ها بر اقتصاد مسکن است که تاکنون روندها نشان می دهد که تورم پایدار و رکود پابرجاست.

اخبار برگزیدهمسکنویدئو

شناسه : 403816
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. سازنده های ایران، از بهترین کشورها و پر رونق ترین کشورهای جهان، بیشتر سود می کنند.
    در واقع سود بهترین سازنده های بین الملل، ۳۰ الی ۳۵ درصده.
    ولی سازنده های ایران که عمدتا حتی سیکل هم ندارند و نه تنها اگر بهشون نگی مهندس جواب سلامتو نمیدن، بلکه به سود ۲۰۰ درصد میگن ضرر کردیم و عین ابر بهاری اشک هم میریزند، ویژگی خاصشان اینه که لباسشان سالهاست که مستهلک شده ولی خودروشون معمولا شاسی بلند بی. ام. دبلیوست.
    لذا این افراد با اشک و آه زمین را با قیمت کمتر از یه گونی سیب زمینی میخرند و با بی کیفت ترین متریال آپارتمان میسازند.
    متاسفانه هنوز مالکان عزیز بخاطر مشکلات مالی خانه های قدیمی خودشان را به این افراد طماع و بی خاصیت میدهند، ولی بعد از کمتر از ۶ ما متوجه میشن که پولی که بابت ۵۰۰ متر زمین دریافت کردند، حتی ۶۰ متر آپارتمان هم نمیشه‌‌.

    این روند کلاهبرداری در شمال ایران سالهاست وقیحانه انجام می شود.
    هیچ نهادی هم آگاهی رسانی نمیکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا