سوال امتحانات نهایی فقط از کتب درسی طرح میشود
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانشآموزان پایه دوازدهم، توجه داشته باشند نمرهای که در هر درس در خردادماه تولید میکنند، ملاک ایجاد «سابقه تحصیلی» آنها خواهد بود گفت: حتی اگر «غیبت» دانش آموزان در امتحانات خردادماه موجه هم باشد فرصت را از دست داده و از آن درس نمره «صفر» می گیرند و وقتی این صفر به تراز تبدیل می شود، تراز آنها منفی شده و دانش آموز ضرر می کند.
به گزارش جهان صنعت نیوز، محسن زارعی تاکید نمود: فقط آزمون خرداد ماه در ایجاد «سابقه تحصیلی» دانشآموزان ملاک عمل قرار می گیرد افزود. لذا تمام تلاش دانش آموزان باید این باشد که در آزمون خرداد ماه توفیق داشته و نمره لازم را کسب کنند. اما در عین حال نگران نباشند. چرا که دانش آموزان پایههای دهم و یازدهم اگر بیمار شده و یا به هر دلیلی نتوانند در آزمون شرکت کنند، فرصت «ترمیم نمره» برای آنها وجود دارد. دانش آموزان میتوانند در نوبتهای خردادماه سالهای بعد در قالب ترمیم، درس خود را دوباره امتحان دهند.
وی ادامه داد: اما دانشآموزان پایه دوازدهم، توجه داشته باشند نمرهای که در هر درس در خردادماه تولید میکنند، ملاک ایجاد «سابقه تحصیلی» آنها خواهد بود. لذا حتی اگر «غیبت» آنها موجه هم باشد فرصت را از دست داده و از آن درس نمره «صفر» می گیرند. وقتی این صفر به تراز تبدیل می شود، تراز آنها منفی شده و دانش آموز ضرر می کند.
زارعی در ادامه با تاکید بر اینکه لذا دانش آموزان در همه دروس ایجاد سابقه را داشته باشند. بویژه دروسی که دارای سهم و ضرایب بیشتری در کنکور هستند. او اظهار کرد: دروس عمومی صرفا در آزمون نهایی سابقه تولید میکند. بنابراین دانش آموزان به دروس عمومی برای ایجاد سابقه بیشتر توجه داشته باشند. برای آزمون سراسری ۱۴۰۳ نیز مبنای ۵۰ درصد تاثیر قطعی معدل فقط برای پایه دوازدهم است. دهم و یازدهم برای سالهای بعدی است. یعنی نیازی نیست دهمی ها و یازدهمیها امسال ایجاد سابقه کنند. فقط دوازدهمی ها باید سابقه را داشته باشند اما دهم و یازدهمی ها همزمان می توانند برای سالهای بعد خود ایجاد سابقه تحصیلی کنند.
سختی یا آسانی امتحان نهایی
وی در ادامه در پاسخ به اینکه امتحانات نهایی سخت خواهد بود و یا آسان؟ گفت: اینکه دانش آموزان الزاما در محل تحصیل و مدرسه خودشان آزمون را نمیدهند خودش ممکن است شبهه سختی امتحان را به ذهن متبادر کند. اما مدرسهای که امتحانات نهایی برپا خواهد شد همانند سایر مدارس است. کادر و عوامل اجرایی نیز معلمان هستند. لذا تغییر فضا و کادر مدرسه ممکن است رخ دهد. اما سعی بر این است که محل آزمون،محلی باشد که علاوه بر ایجاد آرامش برای دانش آموزان، فضای استاندارد لازم از لحاظ نور کافی، تهویه گرما و سرمایش مناسب، و صندلی مناسب و … تعبیه شود تا دانش آموزان در کمال آرامش آزمون بدهند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاکید کرد: طراحی آزمون به صورت هماهنگ کشوری خواهد بود. او یادآور شد: در آزمونهای داخلی معلمان طراحی سوالات امتحانی را بر عهده دارند که دانش آموزان با این شیوه طراحی آشنا هستند. از این نظر که با این شیوه طراحی سوال انس گرفتهاند احساس راحتتری دارند. لذا مشخص است که امتحان نهایی بدلیل آنکه برایشان ناشناخته است ، بپرسند چه نوع سوالی در امتحان خواهد آمد. این خود ایجاد استرس و نگرانی می کند که بخشی از این نگرانی طبیعی است.
زارعی در ادامه گفت: این تضمین را میدهم که مبنای طراحی سوالات آزمون، کتاب درسی است. طراحان آزمونها مکلفند در چارچوب کتاب درسی سوال طراحی کنند. خارج از کتابها سوالی طرح نخواهد شد. چرا که کتاب درسی در سراسر کشور مبنای تدریس معلمان است. لذا نیازی نیست دانش آموزان به کتابهای کمک آموزشی و یا موسسات کمک آموزشی و غیر کلاس درسی خود مراجعه کرده و یا معلم خصوصی بگیرند.
پرهیز از طراحی سوالات تکراری سالهای گذشته
وی افزود: همچنین به طراحان سوالات تاکید می کنیم از طراحی سوالات پرتکرار سالهای قبل، جزوات و کتب کمک درسی پرهیز کنند. این امر رصد می شود تا به هیچ عنوان مشابهت سوال با کتب کمک آموزشی و جزوات نداشته باشیم.
وی در ادامه به دانشآموزان توصیه کرد: به جای آنکه صرفا به کلیدواژههای مهم و نکات مهم کتاب پرداخته و تنها آنها را بخوانید، مفاهیم کتاب را یاد بگیرید. چرا که در آزمون نهایی یادگیری و فهم دانش آموز مبنای سوال و ارزشیابی است. به عبارت دیگر اگر دانش آموزی مطالب کتاب را خوب بیاموزد، به راحتی از پس سوالات نهایی برخواهد آمد. این در حالیست که سوالات در سطح کتاب درسی و رده سنی دانش آموزان طراحی می شود. همچنین دانش آموزان هیچ بخشی از کتاب را حذف نکنند برای خواندن. چرا که از تمام کتاب های درسی سوال طرح می شود.
زارعی همچنین از معلمان خواست تا حتما در تدریس خود یادگیری را مبنای عمل قرار دهند و در آزمونهای داخلی نیز صرفا به سطح دانش بسنده نکرده و تنها کلیدواژهها را نپرسند بلکه سطحی بالاتر که همانا یادگیری و فهم است را ملاک پرسشهای خود قرار دهند؛ رعایت این نکات میتواند موفقیت در آزمونهای نهایی را برای دانش آموزان در پی داشته باشد.
او همچنین در ادامه در خصوص تضمین امنیت آزمونهای نهایی و شایعات لو رفتن سوالات نیز گفت: آزمون طی سه مرحله طراحی، اجرا و تصحیح و نمره گذاری برگزار میشود. در مرحله طراحی؛ طراحان سوال در فضای قرنطینه کار طراحی آزمون را انجام می دهند. یعنی از ابتدای طراحی تا پایان ساعت آزمون در فضای قرنطینه به سر میبرند. این برای اولین بار در کشور اجرا شده است.
رمزنگاری سوالات
وی ادامه داد: پس از اتمام طراحی سوالات، فایل سوالات به صورت رمزنگاری شده به روسای اجرایی سراسر کشور ارسال می شود. تا به حال کسی ادعا نکرده آن را هک و یا بدون کدهای مربوطه باز کرده باشد. کد و رمز سوالات دقایقی قبل از آغاز امتحان به روسای حوزه اجرا ارسال میشود. تا زمان تکثیر سوالات نیز برای جلوگیری از لو رفتن، اتاقی تعبیه شده تحت عنوان قرنطینه آزمون. آنجا یکی از همکاران نیم تا یکساعت باز هم قرنطینه شده. در این مدت دسترسی به هیچ وسیله ارتباطی نخواهد داشت. فایلی که رییس حوزه دریافت و بارگذاری کرده در سیستمی که آفلاین و وصل به اینترنت نیست، در اختیار همکار قرنطینه شده قرار می گیرد. بعد رمز در قالب فرمی به اتاق منتقل و سپس میتوانند سوالات را تکثیر کند. سوالات دوباره بسته بندی و پلمب و در نهایت در انظار عمومی و با تایید دانش آموزان دربهای پاکتها باز و سوالات پخش می شود. لذا تا لحظهای که پاکت باز نشود، به جز افرادی که در قرنطینه هستند، هیج کسی از آن باخبر نیست. به هیچ وجه امکان ندارد کسی بتواند قبل از آغاز امتحان به سوالات دسترسی داشته باشد.
زارعی اعلام کرد: به دانش آموزان موکدا گفته می شود هیچ وسیله ارتباطی با خود به جلسه امتحان نیاورند. در صورت کشف وسیله ارتباطی به شدت با فرد برخورد میشود. برابر قانون نیز هیاتهای بدوی و تجدید نظر تشکیل و دانش آموز از یک تا چند آزمون و حتی تا چند نوبت از حضور در آزمون محروم میشود.
زارعی با اشاره به اغواگری برخی کلاهبرداران گفت: قرار نیست هیچ سوالی قبل از امتحان لو برود لذا مراقب کلاهبرداران باشید چرا که سوالات تا ساعت برگزاری آزمون، بدست هیچکسی نمی رسد.
هر برگه دو بار تصحیح میشود
وی گفت: پاسخبرگ ها برای هر فردی شخصیسازی شده است. بعد از اتمام آزمون بارگذاری در سامانه انجام و پاسخبرگها برای توزیع در بین دبیران سراسر کشور به صورت تصادفی توزیع می شود. هر برگه دو بار کامل تصحیح میشود. به طوری که دو مصحح در دو مکان مختلف کشور اینکار را انجام میدهند. نمرات توسط سامانه جمع می شود تا خطای انسانی کاهش یابد. اگر مغایرتی بین نمرات دو مصحح دیده شود، برگه به مصحح سوم ارجاع داده می شود. اگر باز هم مغایرت وجود داشته باشد برگه به چرخه تصحیح باز می گردد. لذا حقی از دانش آموزان تضییع نمیشود و ما این را ضمانت می کنیم.
زارعی گفت: ممکن است در محل آزمون فردی وسیلهای را بدون اینکه کشفی صورت گرفته باشد سر جلسه برده باشد. توسط آن تصویری از برگه سوالات تهیه و برای شبکه های سودجو ارسال کند. احتمال اینکار صفر نیست و این تقلب است. هر کسی اینکار را کرده بلافاصله شناسایی می شود. زیرا پاسخ برگها شخصی سازی شده است. بلافاصله حوزه شناسایی و با دوربینها و عوامل حوزه نیز متخلف شناسایی می شود. از هر پیشنهادی که ضریب امنیت را بالا ببرد استقبال می کنیم.
زارعی عنوان کرد: در جلسه برگزار شده دستور جلساتی داشتیم. از جمله دستگاههای امنیتی با محوریت وزارت کشور کار تامین امنیت آزمونها را دنبال خواهند کرد. در استانها و شهرستانها نیز با تشکیل شورای تامین این امر دنبال می شود.
پایداری اینترنت در حوزه تصحیح
وی افزود: همچنین مقرر شد پایداری اینترنت برای حوزههای تصحیح در دستور کار قرار گیرد. همچنین قرار است این آزمون تمام الکترونیک برگزار شود. یعنی دیگر کاغذی در کار نباشد. برای این امر از مرحله احراز الکترونیکی تا پاسخگویی و تصحیح و اعلام نتیجه الکترونیکی شود. احراز هویت هم اکنون به صورت الکترونیکی انجام میشود. ولی تصحیح نیمه الکترونیک است. کاغذ کماکان در جریان و نیروی انسانی نیز دخیل است. لذا در تمام الکترونیک همه اینها حذف می شود. لازمه این کار ایجاد حوزههای استانداردی است که یکی از مصوبات این بود که تا سال ۱۴۰۷ مراکز آزمون استاندارد تمام الکترونیک در کشور برای تمام مناطق راهاندازی شود تا تمامی آزمونها از جمله آزمون نهایی را پشتیبانی کند. مقرر شد فضاهای موجود برای اینکار متناسب سازی شود. جاهایی که فضا نیست، کار احداث و راهاندازی آن آنجام شود.
زارعی در پایان از خانوادهها خواست استرسی به فرزندان وارد نکنند. وی در عین حال گفت: دانش آموزان تا پایان سال تحصیلی در کلاسها حضور یابند و حتی یک روز را از دست ندهند.
ایسنا
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :
خود آموزش و پرورش استرس وارد میکند، اون موقع میگه به دانش آموزان استرس وارد نکنید،مگه افرادی که قبلا امتحان نهایی میدادند، با سوابق و مدل های سابق چه اشکالی داشت ،که این طرح ریزی انجام شده ،اونا که بهتر بودند،اصل مطلب ول کردین ،وفقط به حاشیه چسبیدین،من چنین چیزی را نگفته بودم فعل اول هست نظر میدم
اینکه امتحانات نهایی بخواد تاثیر پنجاه درصدی بزاره خیلی به نفع دانش آموزان هست ، واقعا درست نبود که به خاطر یک آزمون چند ساعتهٔ صبح تا ظهر کل آینده یک فرد رقم بخوره بلکه الان با امتحان نهایی معلوم میشه چه کسی طی سال عالی درس خونده و چه کسی شب امتحانی بوده و از طرفی ممکنه یک نفر تست زدنش خوب نباشه ، یک نفر روز کنکور حالش بد بشه. یا هر چیز دیگه ای ، تاثیر نهایی واقعا یه شانس بزرگه…..فقط امیدوارم که همون طور که گفتید مطالب کاملا تو کتاب باشه ..