آنچه باید درباره سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو بدانیم!
سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو نقش مهمی در تضمین تجربه رانندگی ایمن و لذت بخش دارد. این سیستم های پیچیده مسئول چندین عملکرد کلیدی هستند.
سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو نقش مهمی در تضمین تجربه رانندگی ایمن و لذت بخش دارد. این سیستم های پیچیده مسئول چندین عملکرد کلیدی هستند:
- به حداکثر رساندن اصطکاک: سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو برای به حداکثر رساندن اصطکاک بین لاستیک ها و سطح جاده کار می کند. این امر کشش و پایداری مطلوب را در هنگام شتاب گیری، ترمزگیری و پیچیدن تضمین می کند.
- ثبات فرمان: یک سیستم تعلیق (جلوبندی) با طراحی خوب به حفظ کنترل دقیق فرمان کمک می کند. از چرخش بیش از حد بدنه جلوگیری میکند و چرخها را در یک راستا نگه میدارد و به شما امکان میدهد با اطمینان در پیچها و پیچها حرکت کنید.
- راحتی سرنشینان: تا به حال به این فکر کرده اید که چرا در برخی از خودروها احساس می کنند که در حال پرواز در هوا هستید؟ این سیستم تعلیق یا جلوبندی است که دست اندازها، چاله ها و بی نظمی های جاده را جذب می کند تا سواری نرم را برای مسافران فراهم کند.
اجزای اصلی و کلیدی سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو
فنرهای لول:
- فنرها اجزای کشسانی هستند که بر اساس نیروهای خارجی فشرده یا گسترش می یابند.
- آنها انرژی را ذخیره و آزاد می کنند و به ماشین کمک می کنند تا ضربه ها را جذب کند و تماس خود را با جاده حفظ کند.
- انواع متداول عبارتند از فنرهای لول و فنرهای تخت.
کمک فنرها:
- کمک فنرها حرکت فنرهای لول را کنترل می کنند.
- از جهش و نوسان بیش از حد پس از برخورد با دست انداز جلوگیری می کنند.
- کمک فنرها با اتلاف انرژی جنبشی، سواری راحت را تضمین می کنند.
توپی های سر کمک فنر
- توپی ها عملکرد فنرها و کمک فنرها را ترکیب می کنند.
- آنها پشتیبانی ساختاری را فراهم می کنند، مجموعه چرخ را به شاسی متصل می کنند و به عنوان ضربه گیر عمل می کنند.
- معمولا در سیستم تعلیق جلو یافت می شود.
میل موجگیر (میل موجگیر دو سرسیبک)
- میله های موجگیر با دو سر سیبکی چرخش بدنه را در هنگام پیچیدن کاهش می دهد.
- چرخ های چپ و راست را به کمک اتصالات مربوطه به هم متصل می کنند و نیرو را از یک طرف به طرف دیگر منتقل می کنند.
- با مقاومت در برابر نوسان بیش از حد، ثبات را افزایش می دهند.
سیبک
سیبک خودرو قطعهای است که در سیستم تعلیق جلو (جلوبندی) و سیستم فرمان خودرو نقش بسیار حیاتی دارد. این قطعه مشابه یک گوی فلزی است که یک بازو به آن متصل شده است. درون محفظهای فولادی قرار دارد و اطراف آن با لاستیک پوشانده شده است. حرکت دورانی در داخل این محفظه انجام میشود. عمدتاً، حرکت رفت و برگشتی قطعهای که در قسمت بالایی بازوی سیبک قرار دارد، منجر به حرکت دورانی سیبک میشود. سیبکها چرخها را به سیستم تعلیق یا جلوبندی متصل نموده و چرخیدن چرخها را ممکن میسازند. همچنین، سیبکها به حرکت نرم خودرو نیز کمک میکنند، بهطوری که در دستاندازها و جادههای ناهموار، تا حدودی ارتعاشات را جذب کرده و از حضور آنها در کابین جلوگیری میکنند.
میل تعادل
میل تعادل یا Sway Bar قطعهای است که در همه اتومبیلها برای رفع ضربههای حاصل از ناهمواری جاده نصب میشود. این قطعه فولادی با استفاده از یک چرخ در محور ماشین قرار میگیرد و دو سر میل تعادل به دو طرف شاسی ماشین متصل میشوندمیل موجگیر با دفع ضربههای حاصل از دستانداز و ناهمواریهای جاده از چپ شدن ماشین جلوگیری میکند.
طَبَق
طبق خودرو یا بازوهای کنترل خودرو یکی از اجزای اصلی سیستم تعلیق یا جلوبندی است و به عنوان نقطه اتصال مستقیم بین مجموعه چرخهای جلو و فریم خودرو عمل میکند. طبق خودرو به راننده این امکان را میدهد که ماشین را هدایت کرده و در عین حال چرخها را با سطح جاده به سمت بالا و پایین هدایت کند. این قطعه نقش حیاتی در پایداری و قابلیت رانندگی کلی خودرو دارد.
انواع سیستم تعلیق خودرو
تعلیق جلو
سیستم تعلیق جلو موتور را پشتیبانی می کند و ضربه چرخ های جلو را جذب می کند. طرح های متداول عبارتند از میله های مک فرسون، دو جناغی، و تنظیمات چند پیوندی.
تعلیق عقب
تعلیق عقب نیروهای وارد بر چرخ های عقب را کنترل می کند. طراحی ها متفاوت است، از جمله سیستم تعلیق عقب مستقل (IRS)، محورهای ثابت، و بازوهای عقب.
سازندگان خودرو همچنان به نوآوری در فناوری تعلیق ادامه می دهند:
- تعلیق تطبیقی: این سیستم ها نرخ میرایی را بر اساس شرایط جاده و سبک رانندگی تنظیم می کنند و تعادلی بین راحتی و عملکرد ایجاد می کنند.
- تعلیق بادی: فنرهای بادی ارتفاع سواری متغیر و سازگاری را برای سناریوهای مختلف رانندگی امکان پذیر می کنند.
- کنترل رول فعال: وسایل الکترونیکی پیچیده با چرخش بدنه در هنگام پیچیدن خنثی می کنند و ثبات را افزایش می دهند.
دفعه بعد که پشت فرمان هستید، از رقص پیچیده فنرها، کمک فنرها و میل موجگیرها که ماشین شما را آرام میکند و سواری شما لذتبخش میشود، قدردانی کنید. چه در حال گشت و گذار در بزرگراه باشید و چه در جاده کوهستانی پرپیچ و خم، سیستم تعلیق خودروی شما بی صدا کار می کند تا لذت رانندگی و سواری را ممکن کند.
به یاد داشته باشید، سیستم تعلیق و جلوبندی که به خوبی حفظ شده باشد، نه تنها سواری نرمتر، بلکه سفرهای ایمنتر را نیز تضمین میکند. بنابراین، مراقب آن قطعات یدکی باشید، آنها قهرمانان گمنام سفر خودروی شما هستند.
برای خرید قطعات جلوبندی خودرو چه نکاتی را در نظر بگیریم؟
کیفیت قطعات:
- قطعات جلوبندی را از فروشگاههای معتبر و برندهای باکیفیت خرید کنید.
- قطعات اصلی و معتبر را انتخاب کنید تا از لحاظ مالی و ایمنی مشکلی پیش نیاید.
بررسی قطعات قبل از خرید:
- قبل از خرید، قطعات را دقیق بررسی کنید تا از هیچ نقصی مطلع شوید.
- از تعمیرگاههای معتبر خرید کنید تا قطعات به درستی تعویض شوند.
تعویض به موقع لوازم جلوبندی:
- هنگامی که علائم خرابی قطعات جلوبندی را مشاهده میکنید، به تعمیرگاه مراجعه کنید.
- تعویض به موقع از حوادث و هزینههای اضافی جلوگیری میکند.
کاوه پارت به عنوان یکی از فروشندگان و واردکنندگان لوازم اصلی جلوبندی و قطعات سیستم جلوبندی در ایران، خرید ایمن و مطمئنی را برای شما ضمانت میکند. دارندگان خودروهای چینی و سایر خودروها میتوانند جهت خرید لوازم جلوبندی و قطعات سیستم تعلیق خودرو از طریق وبسایت این مجموعه اقدام به خرید امن و راحت نمایند.
** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست
خواندنیلینک کوتاه :