هر آنچه که باید درباره ورق های پانچ فلزی بدانید !

ورق پانچ چیست ؟

ورق پانچ نوعی ورق فلزی است که با حفره های زیاد روی سطح ، تولید و عرضه می‌شود. ورق پانچ یکی از محصولات مهمی است که در صنایع به طور گسترده ‌ای کاربرد دارد و از آن در ساخت وسایل تزیینی گرفته تا صنعت ساخت ماشین آلات استفاده می‌شود . ورقه های پانچ به صورت دستی یا با دستگاه‌های سی ‌ان ‌سی پانچ می‌شوند ، ورق پانچ از ورقه های فلزی معمولی تولید شده. منافذ موجود در سطح این ورق ، شکل‌های دایره ، مربع ، ستاره ای و لوزی دارند و مدل دایره ‌ای آن کاربرد بیشتری دارد.

ورق پانچ که به آن ورق مشبک آهنی نیز میگویند با استفاده از یک پرس به نام پانچ به آن نیرو وارد می‌شود تا به داخل ورق وارد شود و با برش دادن ورق ، در آن سوراخ ایجاد می‌کند. ورق پانچ در طرح ضخامت و سازهای متفاوتی تولید می‌شود. فرآیند پانچ ورق بر روی انواع ورق سیاه ، روغنی ، گالوانیزه ، استیل و رنگی قابل اجرا است و معمولاً به صورت دستی یا کامپیوتری انجام می‌شود.

ورق پانچ چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد؟

به دلیل حفره های متعددی که بر روی این ورق وجود دارد به آن ورق پانچ یا ورق مشبک میگویند. ایجاد سوراخ در این ورق ‌ها باعث سبک تر شدن آنها می‌شود و با توجه به محل استفاده این ورق اجازه می‌دهد تا آب یا مایعات دیگر از آن به راحتی عبور کند. این ورق دارای استحکام و طول عمر بالایی می‌باشد و می‌تواند از مواد بازیافتی نیز تولید شود و برای نسل ‌های بعد هم باقی بماند و همچنین به طور کامل می‌تواند بازیافت شود.

نحوه اندازه‌ گیری این ورق‌ ها ضخامت ، قطر سوراخ و فاصله می‌باشد. ورق پانچ بسته به نوع کاربرد دارای زوایای ۶۰ و ۹۰ درجه می‌باشد و ضخامت رایج آن ۸ میلی‌ متر و ابعاد رایج آن ۱×۲ متر و قطر سوراخ از نیم تا ۳۰ میلیمتر متغیر است.

مزایای ورق پانچ!

  1. از مهمترین ویژگی ورق پانچ می‌توان به سبک بودن آن اشاره کرد. سبکی این ورقه به دلیل سوراخ‌ های ایجاد شده توسط پانچ می‌باشد و در نتیجه وزنه سازه و باری که باید تحمل شود به مقدار زیادی کاهش می‌یابد. همچنین سبک بودن ورق پانچ بر روی استحکام و یکپارچگی سازه تاثیر منفی نمی‌گذارد.۲

  2. به دلیل اینکه ورق‌ های پانچ قابل بازیافت هستند با محیط زیست سازگاری دارند به همین دلیل از سایر ورقه های فلزی برتری دارد.

  3. می‌توان از ضایعات آنها محصول با کیفیت تولید کرد بدون اینکه کیفیت محصول نهایی کاهش یابد.

  4. از دیگر مزایای این ورق می‌توان به مقاومت و دوام بالای آن در برابر شرایط محیطی اشاره کرد. ورقه های ساخته شده از فولاد نورد سرد، مقاومت بالایی در برابر فرسایش و خوردگی دارند و در شرایط سخت محیطی با حداقل تعمیر و نگهداری تا ۶ سال نیز دوام می آورند.

  5. قابلیت ایجاد اشکال هندسی مختلف مانند : مثلث ، دایره و مربع بر روی ورق‌ ها قابلیت

  6. قابلیت ایجاد برآمدگی بر روی ورق

  7. سرعت بالا در ایجاد سوراخ ‌ها

  8. بالا بودن میزان دقت در ایجاد حفره ‌ها

  9. تولید در ابعاد و اندازه‌های دلخواه

  10. قابلیت نصب در زمان کوتاه

  11. قابلیت شکل گیری ، جوشکاری و برش دهی بالا

  12. قابلیت تکرار پذیری برای تکرار طرح مورد نظر روی ورق فلزی

  13. قابلیت کنترل صنعتی

  14. انجام آن به صورت دستی یا کامپیوتری.

کاربردهای ورق پانچ در صنعت !

  • ساخت انواع پارتیشین ، سقف کاذب، سایبان و پوشش ‌های بالایی آسانسور

  • طراحی ساختمان و موارد تزیینی مانند نورپردازی ، نمای ساختمان ،درب ورودی اماکن، متعادل کردن نور و سایه و افزایش جریان هوا در ساختمان

  • تولید انواع نیمکت پارک ، سطل زباله و دیوارهای مربوط به ایستگاه اتوبوس

  • ساخت انواع ماشین آلات و اتومبیل های صنعتی و نیمه صنعتی

  • تولید انواع تجهیزات صنایع غذایی مانند ماشین های خشک کننده حبوبات ، سبزیجات و ماشین آلات مربوط به دانه بندی

  • ساخت انواع سانتریفیوژ ، فیلتر و خارج کننده‌ های گاز

  • فراهم کردن حریم خصوصی با محدود کردن دید

  • استفاده در فضاهای داخلی اداری ، زمین های بازی و نمای ساختمان

  • صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی.

انواع ورق پانچ!

  1. پانچ فولادی : از ورق ‌های فولادی نورد گرم یا سرد تولید می‌شود. ورق پانچ سیاه که با ورق نور گرم تولید میشود مقاومت بیشتری در برابر ضربه و گرما دارد در حالی که ورق پانچ سرد مزایایی مانند مقاومت در برابر فرسایش و رطوبت دارد.

  2. ورق پانچ استیل: از ویژگی این ورق ، مقاومت در برابر انواع خوردگی است و بین انواع ورقه های پانچ بسیار پرطرفدار است و در صنایع مانند پتروشیمی، تولید برق، صنایع دارویی و غذایی استفاده می‌شود.

  3. ورق گالوانیزه: جز ورقه های فولادی حساب می‌شود اما مقاومت بیشتری در برابر اکسید آهن یا خوردگی های احتمالی محصولات فولادی دارد.

  4. پانچ روغنی : نوعی ورق فولادی است که با فرایند نورد سرد ساخته می‌شود. محصولات نورد سرد تفاوت‌های زیادی با محصولات نورد گرم دارند و یکی از این تفاوت ‌ها ویژگی‌های ظاهری آن است. ورق روغنی بر خلاف ورق سیاه ظاهری بسیار براق و صیقلی دارد و در صنایع روکار و برای زیباسازی محصولات استفاده می‌شود.

  5. پانچ آجدار : این ورق برآمدگی هایی در سطح ظاهری خود دارد. ورق آجدار قابلیت ویژه‌ای در ایجاد اصطکاک دارد و این نکته بسیاری از مشکلات صنعتی و غیر صنعتی را حل می‌کند.از این ورق در بخش‌هایی مانند راه سازی، دستگاه‌های صنعتی و ساخت ماشین آلات ،ساخت پله‌های فرار اضطراری استفاده می‌شود.

  6. پانچ رنگی: این ورق با فرایند پوشش دهی رنگ الکترواستاتیک در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. ورق های پانچ رنگی از پایه ورق های گالوانیزه تولید می‌شود که علاوه بر پوشش روی محافظ با پوشش رنگ الکترواستاتیک نیز آمیخته می‌شود.

 

بهترین شرکت برای برش لیزر ورق پانچ کدام است؟

ورق پانچ یک نوع از انواع ورق فولادی است که بر سطح آن حفره های زیادی وجود دارد و در ضخامت و سایزهای مختلفی تولید می‌شود و کاربردهای مختلفی نیز دارد. فرایند پانچ ورق در دو شیوه دستی و کامپیوتری انجام می‌شود. این ورقه ها توسط شرکت‌های تولید ورق و با دستگاه برش مانند برش لیزری و‌… تولید و برش داده میشود.

برای جلوگیری از هرگونه آسیب به این ورقه‌ ها در هنگام انجام کار باید از معتبرترین و بهترین شرکت برای برش و یا تعمیر این ورقه ها استفاده کنید. شرکت پرشیا لیزر با سابقه و کارهای درخشان ، یکی از بهترین شرکت‌ ها برای انجام خدمات شما می‌باشد.

 

**** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 418644
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا