xtrim
ضرب الاجل به پلتفرم‌ها؛

خداحافظی دلالان مسکن با دیوار و شیپور؟

اگر به دنبال خرید یا اجاره خانه باشید احتمالا اولین گزینه شما «دیوار» و «شیپور» است. دو پلتفرمی که همیشه یکی از متهمان اصلی افزایش قیمت و التهاب بازار بوده‌اند..

هما میرزایی جهان صنعت نیوز؛ اگر در بخش مسکن پلتفرم‌های دیوار و شیپور به دنبال خرید و یا اجاره واحد مسکونی باشید، متوجه می‌شوید تعداد قابل توجهی از واحدهای آگهی شده اصلا وجود خارجی ندارند. وقتی با شماره تلفن درج شده در آگهی تماس می‌گیرید، می‌گویند فروخته شده، اجاره رفته و یا عکس‌ها متعلق به این واحد نیست.

به جرات می‌توان گفت بخش قابل توجهی از فروشندگان ملک در این پلتفرم‌ها مشاوران املاک و یا دلالان مسکن هستند و کمتر پیش می‌آید فروشنده به صورت شخصی و با قیمت منصفانه اقدام به درج آگهی کند.

ضرب الاجل به دیوار و شیپور

حالا، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره آگهی‌های مرتبط با املاک در سکوهای دیوار و شیپور، گفت: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند.

opal

وی با اشاره به نقش دلالان برای قیمت‌سازی در این پلتفرم‌ها افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود. نوروزی با تاکید بر لزوم ثبت املاکی که آگهی می‌شوند، در سامانه املاک و اسکان تاکید کرد: اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.

دمیدن در شیپور گرانی ملک

نقش پلتفرم‌هایی هم‌چون دیوار و شیپور در دامن زدن به آشوب و تورم در بازار مسکن همواره مورد بحث کارشناسان بوده است. در برخی موارد املاک به خصوص املاکی که در مناطق پر طرفدار هم‌چون منطقه ۱۰ تهران قرار دارند، توسط دلالان و با قیمت‌های کاذب در این سایت‌ها آگهی می‌شوند. در نهایت و پس از گذشت مدتی کوتاه چنین قیمت‌های غیر واقعی تبدیل به مرجع قیمت‌گذاری برای فروشندگان و خریداران آن منطقه شده و میانگین قیمت هر متر مربع ملک در آن منطقه را افزایش می‌دهد. حتی در صورتی‌که قیمت خانه در بنگاه‌های معاملات ملکی آن منطقه کمتر از قیمت‌های درج شده در دیوار و شیپور باشد، فروشندگان ملک و مشاوران املاک برای عقب نماندن از قافله و کسب سود بیشتر قیمت‌های خود را افزایش داده و در نتیجه تورم مسکن بیش از پیش خواهد شد.

 از سوی دیگر معدود املاکی که با قیمت‌های منصفانه و از سوی خود فروشنده آگهی می‌شوند، در عرض چند ساعت توسط دلالان ملک خریداری می‌شوند تا چند روز بعد و با قیمتی بیشتر به خریدار واقعی فروخته شوند. عمده آگهی‌های ثبت شده در این دو سایت توسط مشاوران املاک و به منظور تعیین قیمت منطقه منتشر می‌شود. با تماس با چند شماره تلفن در این آگهی‌ها متوجه می‌شوید که اصلا ملکی در کار نیست؛ یا به دروغ می‌گویند فروخته شده و یا ملکی با شرایطی کاملا متفاوت را معرفی می‌کنند.

راه‌حل آقای مدیر عامل

پیش‌تر، اشکان آرماندهی از پیاده‌سازی الگوریتمی صحبت کرده بود که با استفاده از آن بتوان کف و سقف قیمتی مسکن در هر منطقه را رصد کرده و بر اساس آن قیمت‌گذاری انجام شود. آرماندهی در اینباره گفته بود: لازمه پیاده‌سازی این موضوع در مسکن این است که بتوانیم به این قیمت‌ها دسترسی داشته باشیم. مدت‌هاست که به دنبال این موضوع هستیم. با وزیر وقت از طریق اداره ثبت اسناد و کمیسیون عمران مجلس پیگیری کردیم تا به یک مکانیزم در قیمت مسکن برسیم که البته پیچیده‌تر است، زیرا که در مسکن المان‌های مختلفی تاثیرگذار است. به هر حال، اما باید از جایی شروع کنیم و نهادی که قیمت معاملات را دارد آن‌ها را در اختیار بگذارد و به ما کمک کند. دیوار در خصوص بخش خرید و فروش ماشین این استراتژی را به کار گرفته و تا حدودی موفق بوده است.

به گفته آرماندهی، این وبسایت افرادی را در مراکز ثبت پلاک به کار گرفته‌ است تا به طور مداوم قیمت واقعی خودرو را به آن‌ها اعلام کنند تا از درج قیمت‌های نامتعارف جلوگیری شود. اجرای این راهکار در حوزه مسکن نیازمند هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی عریض و طویل است؛ اما شاید راهگشا باشد.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 420827
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *