علی رضا شمس فرد مطرح کرد؛

لهستان دروازه ورود به اروپای غربی

به گزارش سرویس صنعت «جهان صنعت نیوز»؛‌ روابط تجاری ایران و لهستان طی سال‌های گذشته روند نوسانی داشته است و به طور مشخص تحریم‌ها منجر به کاهش سطح تجاری دو کشور شده‌است، با این وجود رییس اتاق مشترک ایران و لهستان می‌گوید که با تلاش بخش خصوصی دوباره حجم صادرات ایران روند صعودی گرفته است. اما آنچه که علی رضا شمس فرد بر آن تاکید می‌کند، ظرفیت لهستان برای ورود به بازارهای اروپای غربی است.

جهان صنعت با علی رضا شمس فرد، رییس اتاق مشترک ایران و لهستان در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به گفت‌و گو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

روند مبادلات تجاری میان ایران و لهستان  طی چند سال گذشته چه‌گونه بوده است؟ صعودی یا نوسانی؟ و علت آن چه بوده است؟

این روند در سال‌های گذشته حالت نوسانی داشته است. تا پیش از تشدید تحریم‌ها این روند صعودی بود، اما پس از آن به خصوص از جانب کشور لهستان حالت نزولی پیدا کرد. اما خوشبختانه طی یکی دو سال اخیر، این روند دوباره حالت صعودی پیدا کرده و بخش خصوصی توانسته است برای کالاهایی که تحت تحریم قرار ندارند، بازارهای خوبی در این کشور پیدا کند. برای مثال، در صادرات صنایع غذایی، فولاد و پتروشیمی به این کشور رشد خوبی داشته‌ایم. امیدوار هستیم به زودی بتوانیم به جایگاه گذشته خود در مبادلات تجاری با لهستان برگردیم.

به طور مشخص لهستان را به عنوان کشوری با پتانسیل بالا برای رشد بازارهای صادراتی می‌شناسید؟ چه استراتژی‌هایی برای به دست آوردن بازارهای این کشور باید به کار بسته شود؟ و باید بر صادرات چه محصولاتی تمرکز کنیم؟

بازار لهستان به صورت بالقوه بازار بزرگی است. اما مهم‌تر از آن، می‌توان به این کشور به عنوان دروازه ورود به اروپای غربی نگاه کرد. بسیاری از شرکت‌های لهستانی ارتباط خوبی با شرکت‌های آلمانی و سایر کشورهای اروپایی دارند. علاوه بر این، لهستان به دلیل وجود بنادر متعدد از موقعیت استراتژیکی برخوردار است. به لحاظ ساختار جمعیتی نیز بسیاری از محصولات ما هم‌چون مواد غذایی، محصولات کشاورزی و حتی لوازم خانگی می‌توانند بازار خوبی در این کشور داشته باشند. برای مثال، در حوزه لوازم خانگی چندین شرکت معتبر ایرانی در حال سرمایه‌گذاری در لهستان هستند. محصولات پتروشیمی نیز از همین وضعیت برخوردارند. تلاش ما بر این است که در زمینه محصولات فولادی و فلزی هم بتوانیم بازار لهستان را در دست بگیریم.

برخلاف سال‌های گذشته امسال تمامی ارکان اتاق بازرگانی از جمله اتاق‌های مشترک و اتاق‌های استانی در این نمایشگاه حضور دارند. آیا این اتفاق در بهبود روابط ایران با سایر کشورها موثر است؟ در کل اکسپوی امسال را چه‌گونه ارزیابی می‌کنید؟

حتما تاثیر خواهد داشت. اتاق‌های مشترک در کنار اتاق‌های شهرستان‌ها در این چند روز تلاش بسیاری در جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور می‌کنند. دغدغه مشترک تمام شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بهبود روابط تجاری با سایرین و یافتن شرکای اقتصادی جدید است. می‌توان گفت امسال با حضور قدرتمند شرکت‌هایی که همگی وابسته به اتاق‌های بازرگانی هستند، اکسپو تبدیل به نقطه عطفی در این زمینه شده است.

صنعت و معدن

شناسه : 423197
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *