در مجمع عمومی عادی سالیانه مطرح شد؛

عملکرد مالی «ارفع» در سال مالی ۱۴۰۲

در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع که با حضور 93 درصدی سهامداران برگزار شد عملکرد مالی سال 1402 این شرکت ارائه شد و در نهایت در پایان مجمع تقسیم سود 392 تومانی به ازای هر سهم انجام شد.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع که با حضور مجتبی مهری نژاد، مدیرعامل شرکت، غلامی از شرکت چادرملو به عنوان رئیس مجمع، مهرانی از شرکت توسعه معادن و فلزات به عنوان ناظر اول، قدیری از شرکت نورد لوله یاران به عنوان ناظر دوم، یوسفی، نماینده سازمان بورس و خسروجردی معادن مالی شرکت ارفع همراه بود، در ابتدا گزارشی از سوی معادن مهندسی شرکت آهن و فولاد ارفع درباره عملکرد شرکت در سال مالی گذشته ارائه شد.

شرکت آهن و فولاد ارفع

نگاهی به تاریخچه ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع درسال ۱۳۸۳ به صورت یک شرکت سهامی خاص تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۹۲ با نماد معاملاتی ارفع در فهرست شرکت های بازار دوم فرابورس به ثبت رسید. واحد احیا مستقیم (جهت تبدیل گندله به آهن اسفنجی ) در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال راه اندازی شده است. در سال ۱۴۰۰با اجرای طرح افزایش ظرفیت، میزان تولید آهن اسنجفی به ۱۲۰۰۰۰۰ تن در سال افزایش یافته است.

همچنین واحد فولادسازی ( جهت تبدیل آهن اسفنجی به شمش فولاد) با ظرفیت سالیانه ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد در سال ۱۳۹۲ راه اندازی شده است و همچنین در سال ۱۴۰۱ با اجرای طرح افزایش ظرفیت، میزان تولید شمش فولادی به ۱۰۰۰۰۰۰ تن در سال افزایش یافته است.

چشم انداز پیش روی ارفع

چشم انداز این شرکت این است که در آینده یکی از بزرگترین مجتمع های معدنی و فولادی یکپارچه در کشور با توانایی تولید ۳ میلیون تن شمش فولادی و ۱ میلیون محصولات نوردی راه اندازی شود.

استراتژی های محوری ارفع نیز شامل، تعالی عملیاتی و بهره بردای حداکثری و اقتصادی از ظرفیت های موجود و حرکت به سمت تولید فولادهای آلیاژی، حضور جدی در عرصه اکتشاف، استخراج و فراوری مواد معدنی آهنی و غیر آهنی، توسعه ظرفیت تولید محصولات فولادی مبانی و نهایی، حضور اثر بخش در بازارهای هدف صادراتی، توسعه فرهنگ سازمانی، سرمایه های انسانی و ارتقا بهره وری و دلبستگی و … می شود. همچنین تعداد کارکنان شرکت ارفع در مجموع ۱۴۶۶ نفر است که از این تعداد ۴۸۹ نفر مربوط به ارفع و ۹۷۷ نفرد پیمان کار هستند.

مهمترین دستاوردها

اما بر اساس این گزارش مهم ترین دستاوردهای ارفع در سال ۱۴۰۲ عبارت است از:  تولید ۸۵۴,۰۶۸ تن شمش فولادی با رشد ۲.۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ ، تولید ۱,۰۴۱,۶۲۲ تن آهن اسفنجی با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، فروش ۸۵۲،۹۶۵ تن محصول نهایی در بازارهای داخلی و صادراتی، صادرات محصولات نهایی بالغ بر ۲۹۷،۲۴۸ تن، دستیابی به بالاترین میانگین نرخ فروش در بین رقبای داخل کشور، رشد ۴۸ درصدی سود خالص شرکت و رسیدن سود خالص به بیش از ۵۵۲۹ میلیارد تومان ، بالاترین میانگین نرخ فروش در بورس کالا بمدت ۳۰ هفته از مجموع ۵۱ هفته کاری بورس کالا، اجرای ۱۸۰ هزار تن قرارداد فروش تهاتری شمش صادراتی به بالاترین قیمت بهینه‌سازی سبد محصولات با هدف حداکثرسازی سود متناسب با نیاز بازار، ورود پرقدرت به بخش معدن و سرمایه‌گذاری در محدوده معدنی درانجیر، افزایش سطح موجودی انبارها با توجه به خرید مواد اولیه با قیمتهای مناسب بر اساس تحلیل‌های محیطی و شرایط بازارها ، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بهینه سازی و زیست محیطی، بازنگری در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و توسعه شبکه پایش مداوم زیست محیطی، ثبت ۲۷ رکورد تولید روزانه و ماهیانه و رکوردشکنی مجموع نفر ساعت آموزشی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۱,۰۲۰ نفر ساعت.

 از سوی دیگر در گزارش هیئت مدیره شرکت آهن و فولاد ارفع در مجمع عمومی سالیانه این شرکت عنوان شد، ارفع در سند چشم‌انداز ۱۴۱۰ خود، برای تولید ۳ میلیون تن شمش فولادی و تولید یک میلیون تن محصولات نوردی را برنامه‌ریزی کرده است.

همچنین ارفع در بخش معدن نیز سرمایه‌گذاری گسترده خواهد کرد و به یک شرکت یکپارچه معدنی و فولادی از مرحله اکتشاف سنگ آهن تا تولید محصولات فولادی نهایی تبدیل خواهد شد.

در سال ۱۴۰۲، شرکت آهن و فولاد ارفع سهم تولیدات آلیاژی و با ارزش افزوده بالا در سبد تولیدات خود را افزایش داده است و ۳۲ درصد شمش تولیدی این شرکت، شمش آلیاژی بوده است. ارفع در سال گذشته بیش از ۲۷۶ هزار تن شمش آلیاژی تولید کرده است.

شرکت آهن و فولاد ارفع

مهمترین تصمیمات ارفع در مجمع

اما در پایان این مجمع مهمترین محورهای تصمیم گیری شرکت ارفع شامل موارد زیر بود:

طراحی، تهیه اسناد، برگزاری مناقصه، انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی پروژه انباشت و برداشت گندله با پیشرفت بیش از ۶درصد، از اقدامات شرکت در سال گذشته بود. انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی پروژه افزایش ظرفیت مخازن واحد اکسیژن با پیشرفت ۵۱درصدی از دیگر اقدامات ارفع است. دستیابی به بالاترین میانگین نرخ فروش در بین رقبای داخل کشور و بالاترین میانگین نرخ فروش در بورس کالا به مدت ۳۰ هفته از مجموع ۵۱ هفته کاری بورس کالا و همچنین فروش ۱۸۰هزار تن شمش صادراتی به بالاترین قیمت به روش تهاتری از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت ارفع در سال گذشته بود.  بهینه‌سازی سبد محصولات با هدف حداکثرسازی سود متناسب با نیاز بازار، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی، ورود به صنایع بالادستی و آغاز عملیاتی اجرایی در پهنه اکتشافی در انجیل از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت است. واحد فولادسازی جهت تبدیل آهن اسفنجی به شمش فولاد با ظرفیت سالینه ۸۰۰هزار تن شمش فولاد در سال ۹۲ راه‌اندازی شد و در سال ۱۴۰۱ با اجرای طرح افزایش ظرفیت میزان تولید شمش فولادی به یک میلیون تن در سال افزایش یافت. محدودیت‌های ایجاد شده در گاز مصرفی به مدت ۵۹ روز و برق مصرفی به مدت ۴۵ روز (در مجموع ۱۰۴ روز) منجر به عدم تولید ۲۰۱۷۲ تن آهن اسفنجی در سال گذشته شد. لازم به توضیح است که مجموع خسارت ناشی از این محدودیت‌ها ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.  در نهایت تقسیم سود ۳۹۲ تومانی به ازای هر سهم برای سهام داران لحاظ شد.

بورس

شناسه : 429262
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا