رکود با طعم ترس؛

سقوط ۹۷ درصدی بورس به چاله رکود

در حالی ارزش معاملات خرد دلاری با افت ۹۷ درصدی طی چند سال گذشته روبرو شده است که حداقل تا پایان انتخابات نمی‌توان تصویر درستی از پیش بینی بورس داشت‌‌.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ در حالی که به روزهای پایانی خرداد می‌رسیم که بازدهی بورس بر اساس شاخص کل منفی ۵.۴۵ درصد بوده‌است. این در حالی است که بورس در روزهای ابتدای سال رشد پرشتابی را تجربه ‌کرده بود.
این در حالی است که سال گذشته نیز بازار سهام عملکرد خوبی نداشت و بسیاری از کارشناسان در گزارش های پیش بینی بورس امیدوار بودند که عقب افتادگی بازار نسبت به تورم و البته قیمت دلار جبران شود.
موضوعی که عملا به واقعیت تبدیل نشد.

رکود با طعم ترس

با این وجود سال ۱۴۰۳ نیز تا اینجای برای سهامداران نه تنها خوب نبود بلکه شرایط دشوارتر شده است. نکته نگران کننده برای پیش بینی بورس خروج پول از بازار و فشار بالای عرضه است.
نگاهی به معاملات حاکی از خروج حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از ابتدای سال است.
این خروج قابل توجه نقدینگی در کنار افت قابل توجه ارزش معاملات منجر به بدبینی ها نسبت به پیش بینی بورس شده‌است.
باید توجه داشت که طی روزهای گذشته ارزش معاملات خرد روزانه به زیر ۲ هزار میلیارد تومان رسیده که رقم نگران کننده‌ای است. زمانی کوچک بودن این رقم مشخص می‌شود که دو موضوع در نظر داشته باشیم: اولا در اوج بازار ارزش معاملات خرد در سال‌های گذشته به بیش‌از ۲۰ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود. ثانیاً در زمانی ارزش معاملات به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود که دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان قرار داشت اما حالا در مرز ۶۰ هزار تومانی است‌؛ به بیان دیگر ارزش معاملات خرد روزانه از حدود یک میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به کم‌تر از ۳۴ میلیون دلار رسیده که بیانگر افت حدود ۹۷ درصدی ارزش معاملات خرد دلاری بورس است.

پیش بینی بورس

با گذاشتن این اعداد کنار هم می‌توان بیان کرد عملا بازار سهام تعطیل شده است و تنها شبحی از بورس باقی مانده‌است. این جا انتهای سیاهی است. بنابراین نمی‌توان در پیش بینی بورس این انتظار را داشت که بازار با افت قابل توجهی از این نقطه همراه شود. در نقطه مقابل با توجه به نااطمینانی های حاکم بر کشور و به طور مشخص نتایج انتخابات صعود بورس هم دور از انتظار است. آنچه که حداقل تا مشخص شدن نتایج انتخابات به نظر می‌رسد ادامه این شرایط رکودی است تا حداقل تصویر روشن‌تری از آینده داشته باشیم.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 431770
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا