از کم‌ترین مشارکت تا بیش‌ترین امید؛

انتخاب پزشکیان چه پیامی دارد؟

مسعود پزشکیان با کمترین میزان آرای عمومی در مقایسه با روسای جمهور قبلی به ریاست‌جمهوری رسید و اکنون باید به دنبال جلب اعتماد مردم و جبران ناکامی‌های گذشته باشد.

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛ اگرچه پزشکیان با کسب حدود ۲۷ درصد از مجموع واجدان شرایط و بیش از ۵۳ درصد از رای‌دهندگان، به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایران معرفی شد، اما این اقبال و علاقه عمومی رای‌دهندگان به او، به مراتب کم‌تر از میزان آرایی بود که روسای جمهور قبلی به دست آوردند.

پس از پایان این رقابت انتخاباتی، مسوولان و مجموعه حاکمیت باید به این مسئله توجه کنند که چرا در دور نخست این انتخابات، که با مشارکت حدود ۳۹ درصد از واجدان شرایط برگزار شد، شاهد کمترین میزان مشارکت نسبت به تمامی ادوار پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری بودیم و چه اتفاقی افتاد که با وجود استقبال نسبی شهروندان در دور دوم، همچنان نرخ مشارکت کمتر از نیمی از واجدان شرایط بود؟ این پاسخ می‌تواند چند وجهی باشد؛ هم جنبه قهر سیاسی مردم از صندوق‌های رای را در بر بگیرد و هم عدم موفقیت روسای جمهور قبلی در عمل به وعده‌هایی که دادند. حالا بار دیگر بخت به اصلاح‌طلبان رو کرده تا ناکامی‌های گذشته در اداره کشور را جبران کنند. از این پس، همه چیز به عملکرد دولت چهاردهم بستگی دارد.

مسعود پزشکیان در تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی، کمترین وعده را مطرح کرد؛ او نه وعده‌های گوشتی و طلایی به مردم داد و نه از اعتباری یک میلیارد تومانی گفت. شاید به همین دلیل هم باعث جلب اعتماد کارشناسان و نخبگان حوزه‌های مختلف علمی و آکادمیک شد.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی، در این رابطه به جهان صنعت می‌گوید: رئیس‌جمهور می‌تواند مسائلی مانند تحریم‌ها و FATF را در یک تعامل سازنده با دنیا حل و فصل کند. در صورتی که مشکلاتی با ماهیت نامرئی در این قضایا پیش بیاید، وقتی که رئیس‌جمهور صادقانه با مردم سخن بگوید و از حربه مهم «صداقت» به درستی استفاده کند، مردم نیز در حل این موانع به دولت کمک‌رسانی می‌کنند. او اضافه می‌کند: نقش مردم و رئیس‌جمهور در کنار یکدیگر است که معنا پیدا می‌کند. به نظر من ایشان در جلب همراهی مردم و حاکمیت موفق خواهند بود و می‌توانند با این دو ابزار، در برابر فرصت‌طلبان و کاسبان تحریم بایستند.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو

شناسه : 437027
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. .
    محمدرضا جلالی دبیر بسیج دانشجویی پرسید: انتظار از رئیس جمهور آینده چیست؟

    آقای جلالی،
    ابداً انتظاری نیست زیرا آقای پزشکیان امکانات رفع ابربحرانها را ندارد همین‌که باعث شد آقای جلیلی برنده نشود و مملکت را بیش از این به قعر منجلاب سوق ندهد بزرگترین خدمت را به جامعه کرد.
    از جرم ترسان می‌شوی وز چاره پرسان می‌شوی، آن لحظه ترساننده را با خود نمی‌بینی چرا.
    این سو کشان سوی خوشان وان سو کشان با ناخوشان، یا بگذرد یا بشکند کشتی در این گرداب‌ها.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *