واکنش مثبت بازار به انتخاب پزشکیان؛

بورس اوج گرفت

انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست‌جمهوری باعث رشد چشمگیر شاخص‌های بورس تهران و ورود پول حقیقی به بازار سهام شد و امید را به گزارش‌های پیش بینی بورس بازگرداند.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»‌؛ در روز شنبه، ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳، بورس تهران با استقبال از مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران، به صورت یکپارچه سبز شد. شاخص کل بورس تهران با رشد ۸۸‌هزار و ۱۷۹‌واحدی به سطح ۲‌میلیون و ۱۸۸‌هزار و ۸۴۹‌واحد رسید. همچنین، شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۲۳‌هزار و ۵۵‌واحد به رقم ۶۹۸‌هزار و ۹۸‌واحد رسید. در فرابورس نیز شاخص کل با رشد ۸۱۹‌واحدی به ۲۲‌هزار و ۹۷۳‌واحد و شاخص هم‌وزن با افزایش ۶‌هزار و ۷۱‌واحد به سطح ۱۲۵‌هزار و ۵۸‌واحد رسید.

موج ورود پول حقیقی به بازار سهام

روز شنبه، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت بود و ۵۳۸‌میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. در این میان، نماد فولاد با ۳۹‌میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را داشت، در حالی که نمادهای جم، سپید، تجلی، وبملت و وخاور بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند. نمادهای فملی، فولاد، فارس، شپنا، شستا و تاپیکو بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند، و در فرابورس نیز نمادهای آریا، شگویا و هرمز بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند.

رشد قابل توجه ارزش معاملات سهام

در این روز، ارزش کل معاملات بازار سهام به ۲۱‌هزار و ۵۹۰‌میلیارد تومان رسید. از این مقدار، ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه به ۸‌هزار و ۱۴‌میلیارد تومان، که ۳۷درصد از ارزش کل معاملات را شامل می‌شود، رسید. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۵۸‌درصدی به ۵‌هزار و ۹۰۵‌میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها و تغییرات صف‌های خرید و فروش

در معاملات دیروز، نماد فزر با ۱۲۹‌میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. پس از فزر، نمادهای وبانک و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در زمینه حجم معاملات، نماد ذوب با ۴۲۲‌میلیون و ۸۱۶‌هزار و ۷۵۲‌سهم در صدر قرار گرفت و پس از آن، نمادهای حفارس و شستا در رتبه‌های بعدی بودند. همچنین، ۵۲۰ نماد صف خرید و ۵۵ نماد صف فروش داشتند. ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۰۲۶‌درصدی به ۲‌هزار و ۹۹۸‌میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش با کاهش ۲۶‌درصدی به ۱۷۲‌میلیارد تومان رسید.

تحلیل بازار و ورود پول هوشمند

پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست دولت چهاردهم، بازار سهام به این خبر واکنش مثبت نشان داد و تقریباً ۹۰‌درصد از نمادهای بازار سهام رشد کردند. ارزش معاملات خرد سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی به ۶‌هزار و ۹۶‌میلیارد تومان رسید. در این روز، ورود پول حقیقی به بازار سهام، با خالص خرید ۲/۲‌همت، نسبت به روزهای گذشته مثبت بود. همچنین، سهم‌های فزر، وبانک و فملی بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های ذوب، شستا و حفارس بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

در معاملات دیروز، بیشترین خالص خرید حقیقی به نمادهای فولاد، بوعلی و وامید تعلق داشت. نمادهای ثمسکن، فملی و کگل نیز ورود پول هوشمند را تجربه کردند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهد که پول هوشمند از نمادهای فاسمین، قزوین و کخاک خارج شده است. همچنین، بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های شپدیس، بمپنا و وغدیر رقم خورد و امید بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد، در حالی که بیشترین فشار عرضه در نماد خراسان مشاهده شد.

 

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 437032
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *