مسکن متری ۸۶ میلیون تومان؛

رویای دست نیافتنی

قیمت مسکن در تهران در دوره دولت سیزدهم با رشدی 175 درصدی به 86 میلیون تومان برای هر متر رسیده و این در حالی است که دولت سیزدهم وعده حل مشکل مسکن را داده بود.

به گزارش سرویس مسکن «جهان صنعت نیوز»؛ خانه در تهران، متری ۸۶ میلیون تومان. این آخرین آماری است که از قیمت مسکن در پایتخت در واپسین روزهای دولت سیزدهم منتشر شده است. دولتی که بنا به گزارش‌های رسمی، روزی که سرکار آمد، متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران حدود ۳۱ میلیون تومان بود و حالا به ۸۶ میلیون تومان رسیده است؛ رشدی ۱۷۵ درصدی! نتیجه یک بررسی که چندی پیش از مدت زمان خانه‌دار شدن در ایران با قیمت‌های امروز منتشر شد، عددهای دست‌نیافتنی تا ۸۰ سال و یک قرن را به تصویر می‌کشد. چشم‌اندازی که برای خیلی‌ها دیگر رویاست.

افزایش چشمگیر قیمت مسکن نتیجه ترکیبی از عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

تورم عمومی در اقتصاد ایران یکی از مهم‌ترین عواملی است که به افزایش قیمت مسکن منجر شده است. افزایش قیمت کالاها و خدمات، هزینه‌های ساخت‌وساز را نیز بالا برده و در نهایت قیمت نهایی مسکن را افزایش داده است. نوسانات نرخ ارز و به‌خصوص افزایش آن، تأثیر مستقیم بر قیمت مواد اولیه و مصالح ساختمانی گذاشته و عاملی برای گرانی مسکن شده است. همزمان، سیاست‌های پولی و اعتباری بانک‌ها، مزید بر علت شده است.

از سویی رشد جمعیت و مهاجرت داخلی به شهرهای بزرگ مانند تهران، تقاضا برای مسکن را افزایش داده است. این افزایش تقاضا، بدون همگام بودن عرضه کافی به افزایش قیمت‌ها منجر شده است.

فقط عوامل داخلی نیست که فنر رشد مسکن را از جا کنده است، تحریم‌های اقتصادی هم منجر به محدودیت در دسترسی به منابع مالی و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شده است. این محدودیت‌ها هزینه‌های ساخت‌وساز را افزایش داده و عرضه مسکن را کاهش داده‌ است.

در حالی که دولت سیزدهم وعده حل مشکل مسکن را داده بود، وعده‌ها در پایان عمر ناتمام آن به جایی نرسید و با کارنامه مسکن متری ۸۶ میلیون تومان، تعدادی طرح شکست‌خورده و انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمام، اقتصاد مسکن را تحویل دولت چهاردهم می‌دهد.

اخبار برگزیدهمسکنویدئو

شناسه : 437608
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا