پایان ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات؟؛

آشتی ملی با خاتمی

پخش تصویر سیدمحمد خاتمی از تلویزیون بعد از سال‌ها می‌تواند نشان‌دهنده پایان محدودیت‌ها برای او و شروع فصل تازه‌ای از تغییرات و آشتی ملی باشد.

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛ دولت چهاردهم ظاهراً دولت آشتی ملی است؛ هنوز تشکیل نشده صدا و سیما رویکرد خود را درباره سیدمحمد خاتمی تغییر داده و بعد از سال‌ها تصویرش را در قاب تلویزیون به نمایش گذاشته است. اقدامی عجیب که برخی‌ها آن را نشان از پایان محدودیت‌ها برای رئیس دولت اصلاحات می‌دانند. اما آیا غضب گروه‌های مخالف با سیدمحمد خاتمی به پایان رسیده است؟

ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی عمری ۱۵ ساله دارد. پس از اعتراض‌های انتخابات ۸۸ خاتمی هم مثل میرحسین موسوی و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات دور دهم ریاست جمهوری، ممنوع‌التصویر شد. خیلی‌ها برای رفع محدودیت‌ها به‌خصوص برای رئیس‌جمهور محبوب دوره اصلاحات پا پیش گذاشتند، اما نتیجه نداد. زمانی جواد کریمی‌قدوسی نماینده تندرو مجلس نهم، مدعی شده بود که «ممنوع‌البیانی، ممنوع‌التصویری و ممنوع‌الخروجی» براساس تصمیمات شورای‌عالی امنیت ملی است.

این نماینده منتسب به جبهه پایداری که به‌شدت به برخی مطبوعات داخلی که در سال‌های نخست اعمال این محدودیت، بعضاً اقدام به انتشار تصاویری از خاتمی می‌کردند، حمله و آنها را «روزنامه‌های آمریکایی» توصیف کرده بود، گفته بود: «شورای‌عالی امنیت ملی احکام صادره را به‌صورت مصوبه اعلام کرد و در مورد خاتمی نیز این حکم به طور کامل اجرا شد و هنگامی که خاتمی قصد داشت در جریان مراسم ماندلا و کنفرانس برلین شرکت کند، با استناد به همین مصوبه، ممنوع‌الخروج شد.»

پس از آن بارها حتی در دولت روحانی از ممنوع‌التصویری خاتمی سخن به میان آمد اما حتی روحانی که با حمایت اصلاح‌طلبان به قدرت رسید هم نتوانست اقدامی برای رفع این محدودیت‌ها انجام دهد. حالا یکبار دیگر تصویر سیدمحمد خاتمی در قاب تلویزیون است؛ تصویری که به باور ناظران و تحلیلگران سیاسی می‌تواند بیانگر فصل تازه‌ای از تغییر باشد. تحولی مثل همان آشتی ملی که زمانی خاتمی آن را پیشنهاد کرده بود.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو

شناسه : 437609
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا