تحلیل بازار موتور برق های گازسوز قابل حمل

پیش بینی ها نشان میدهد که بازار ژنراتورهای گازسوز کوچک شاهد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) بیش از ۴ درصد در دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۷ باشد. در زمان پاندمی کرونا ، این بازار به دلیل رکود فعالیت‌های صنایع ، دچار افت مقطعی گردید.

با این حال، بازار از اوایل سال ۲۰۲۱ نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد که احتمالاً به دلیل بازگشت رشد اقتصادی در اکثر کشورها بوده است. انتظار می‌رود تاثیر عواملی مانند افزایش استفاده از تجهیزات ساختمانی با انرژی گاز، کاهش قیمت گاز طبیعی، اثرات زیست محیطی کم، و افزایش عملکرد و کارایی تولید مبنی بر انرژی گاز، تقاضای بازار موتوربرق های گازی کوچک را در دوره پیش‌بینی افزایش دهد. . با این حال، شاخص هزینه خرید موتور برق گازی کوچک احتمالاً بازار را با مشکل مواجه خواهد کرد. مصرف کنندگان ، تجهیزات ارزان قیمت را از بازرگانان یا خرده فروشان با قیمت های پایین خریداری می کنند. همین رویکرد بازار باعث می‌شود که محصولات چینی با قیمت‌های پایین‌تر در دسترس باشند که البته کیفیت پایینی دارند. این جنگ قیمت سازندگان را مجبور کرده است تا به جایی برسند که توانایی فروش موتورهای خود را با قیمت بالاتر از دست بدهند.

  • رشد فعالیت‌های ساخت‌وساز باعث افزایش تقاضا برای تجهیزات تولید برق در پروژه های ساختمانی می‌شود، که احتمالاً به دلیل هزینه‌های تعمیر و نگهداری جزئی و کم قیمت بودن محصول این افزایش تقاضا چمگیر خواهد بود.
  • با توجه به قوانین انتشار گازهای گلخانه ای، تولیدکنندگان عمده در حال سرمایه گذاری در راه های فنی جدید، مانند موتورهای میکرو هیبریدیزاسیون، موتورهای سوخت زیستی و غیره هستند که انتظار می رود فرصت هایی برای رشد بازار را در این حوزه خاص فراهم کنند.
  • انتظار می رود آسیا و اقیانوسیه بر بازار موتورهای گازی کوچک تسلط داشته باشد و بیشتر تقاضا از کشورهایی مانند چین و هند باشد.

روند بازار موتورهای گازسوز قابل حمل

این بخش روندهای تاثیر گذار بر بازار موتور برق گاز سوز را پوشش می دهد که نتایج تحقیقات انجام شده در منطقه است.

انجین گازسوز یک موتور احتراق داخلی است که با گاز طبیعی یا گازهای دیگر مانند گاز زغال سنگ، بیوگاز و گاز محل دفن زباله کار می کند.

  • کاربری آسان و راه‌اندازی سریع موتورهای گازی ، منجر به تغییرذاِئقه کاربران از سایر درایورها به انجین های گازسوز شده است، به خصوص در بازه ی ۲۰ – ۶۴۰ سی‌سی حجم موتور .
  • پروژه های ساختمانی برای راه اندازی ماشین آلات و تجهیزات مختلف نیاز به برق دارند. این پروژه ها نمی توانند از منبع شبکه برق محلی استفاده کنند زیرا زیرساخت های برق مربوطه ممکن است به طور کامل برای پشتیبانی از توان مورد نیازآنها توسعه نیافته باشند، بنابراین نیاز به موتورهای گازی کوچک کارآمد احساس می شود.
  • در سال‌های اخیر، با توجه به افزایش تقاضا برای موتورهای کارآمد و کم کربن همراه با پیشرفت‌های فناوری، شرکت‌ها در حال سرمایه‌گذاری و استفاده از موتورهای گازسوز کوچک پیشرفته هستند که نیاز به تعمیر و نگهداری کم و کاهش هزینه‌های محصول دارند. به عنوان مثال، در مارس ۲۰۲۰، یک سازنده موتور بزرگ، کوهلر، موتور پروپان Command PRO EFI (مدل PCV680LE) را معرفی کرد. این مدل تازه راه اندازی شده با سوخت پاک و کم مصرف برای تجهیزات تجاری است که جایگزین موتورهای بنزینی و دیزلی می شود. به طور قابل توجهی در مصرف سوخت صرفه جویی می کند و زمان توقف کمتری برای سوخت گیری دارد.
  • به عنوان مثالی دیگر شرکت CHAMPION POWER EQUIPMENT آمریکا ، اقدام به توسعه ژنراتورهای گازسوز پیشرفته Home standby نموده است و همزمان با طراحی و توسعه موتور برق های پایه گاز سوز سه گانه سوز که قابلیت کار بصورت موتور برق گازسوز و همزمان موتور برق بنزینی را دارند بخش بسیار بزرگی از بازار آمریکای شمالی را تسخیر نمود .

  • بخش ساخت و ساز یکی از مهم ترین کاربران نهایی موتورهای کوچک قابل حمل در طول دوره پیش بینی باقی مانده است. علاوه بر این، رشد سریع اقتصادی، همراه با فعالیت‌های شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، مانند چین، هند و اندونزی، منجر به رشد خارق‌العاده‌ای در صنعت ساخت‌وساز در چند سال گذشته شده است و بنابراین تقاضا برای موتور برق های گازی قابل حمل را افزایش داده است. علاوه بر این، انتظار می رود افزایش تعداد فعالیت های پروژه های ساختمانی در سطح جهانی و نگرانی های مربوط به محیط زیست و اقتصاد پروژه ها، تقاضا برای بازار موتورهای گازسوز قابل حمل را افزایش یابد.

آسیا و اقیانوسیه

انتظار می رود منطقه آسیا و اقیانوسیه یکی از بازارهای مهم برای موتورهای گازسوز قابل حمل باشد. با توجه به افزایش صنعتی شدن و شهرنشینی، کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه شاهد رشد قابل توجهی دربخش صنایع ، بخش ساخت و ساز و صنعت خواهیم بود.

طبق برآورد دولت هند، این کشور برای ایجاد زیرساخت های پایدار تا سال ۲۰۴۰ به سرمایه گذاری حدود ۴.۵ تریلیون دلار نیاز دارد. افزایش CAPEX از نزدیک به ۵.۵۴ میلیون روپیه در سال ۲۰۲۱-۲۲ به حدود ۷.۵۰ میلیون روپیه در بودجه ۲۰۲۲-۲۳ افزایش یافته است. هدف آن تقویت ساخت و سازدر کشور است، بنابراین تأثیر مثبتی بر بازار موتورهای گازسوز قابل حمل در بخش ساخت و ساز در طول دوره پیش بینی شده دارد.

دولت هند با چشم انداز ایجاد اقتصاد مبتنی بر گاز در این کشور، یک سیاست راهبردی در جهت استفاده از انرژی پاک اتخاذ کرده است. زیرساخت خط لوله گاز در هند از ۱۲۰۲۸ کیلومتر در سال ۲۰۱۲ به ۱۷۰۱۶ کیلومتر تا ژوئن ۲۰۲۰ افزایش یافته است. انتظار می رود که منجر به رشد گسترده تولید گاز طبیعی شود. علاوه بر این، کشور هدفی را برای افزایش سهم گاز در ترکیب انرژی اولیه خود به ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است. چنین ابتکاراتی در سطح سیاست احتمالاً بخش گاز طبیعی را تقویت می کند و به نوبه خود استفاده از موتوربرق های گازی قابل حمل را افزایش می دهد.

کشورهای بزرگ منطقه نیز سرمایه گذاری زیادی در قسمت ساختمان های هوشمند و سبز می کنند. با این کار، انتظار می‌رود که کسب‌وکارهای طراحی و اجرای فضای سبز در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه افزایش یابد و تقاضا برای تجهیزات و نیروی انسانی ایجاد کنند. از آنجایی که موتوربرق های گازسوزهزینه تعمیر و نگهداری پایینی را ارائه می دهد، انتظار می رود که بازار اجاره و خرید این تجهیزات برقی به صورت چشمگیری بالا برود.

بنابراین، بر اساس عوامل ذکر شده در بالا، انتظار می‌رود آسیا و اقیانوسیه در دوره پیش‌بینی بر بازار جهانی موتورهای گازسوز کوچک تسلط یابند.

بازار ایران

کشور ایران از لحاظ توسعه خطوط انتقال گاز ، سومین کشور دنیا پس از هند و چین می باشد. هم اکنون بخش اعظم کشور دارای خطوط انتقال گاز می باشند .

با توجه به گستردگی انتقال گاز درایران و دسترسی آسان و قیمت مناسب و همچنین به دلیل بهره وری بالا و هزینه نگهداری و استفاده پایین و دوستدار محیط زیست بودن ، موتور برق های گازسوز بسیار مورد استقبال مصرف کننده ایرانی قرار مییرد .

در سال های اخیر محدودیت های اعمال شده بر تامین سوخت های دیگر (بنزین و گازوییل ) در کنار هزینه های حمل و تامین این سوخت ها ، صاحبان ژنراتورهای بنزینی و دیزل را به استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک سوخت پاک و کم دردسر ترغیب نموده است .

این موتور برق های گاز سوز برای استفاده های کوتاه مدت بسیار کارآمد هستند و به دلیل وجود منابع بالای گاز در ایران ، سوخت این دستگاه به راحتی تامین میشود.

اما به نظر می رسد مصرف کنندگان ایرانی تاکنون در استفاده از موتور برق های گازسوز با دو معضل اصلی زیر رو به رو بوده اند :

  1. مشکلات فنی : در سال های اخیر با توجه به دلایل فوق ، بسیاری از کاربران با استفاده از کیت های غالبا غیر استاندارد اقدام به تغییراتی در موتور برق های بنزینی و دیزل خود نموده اند تا قابلییت گازسوز شدن را داشته باشد . اما با توجه به تغییر ماهیت سوخت از مایع به گاز و همچنین تغییر درجه احتراق سوخت ، این ژنراتورها در مدت کوتاهی دچار مشکلات جدی فنی و عملکردی شدند . لذا مشخص شد که بهتر است از انجین های پایه گازسوز در موتور برق های گازی استفاده شود
  2. قیمت بالا :موتور برق های استاندارد مجهز به انجین پایه گازسوز با توجه به آلیاژهای متفاوت مورد استفاده در انجین ، سیلندرها و … از قیمت بسیار بالاتری برخوردار هستند به نحویکه خرید این نوع ژنراتورها صرفه اقتصادی برای بسیاری از کاربران خصوصا مصرف کنندگان موتور برق های کوچک نداشته است .

با عنایت به موارد فوق ، گروه صنعتی نیروژن متکی بر سالها تجربه خود در حوزه ماشین های الکتریکی ، تحقیقات و مذاکرات گسترده ای را جهت یافتن راه حلی برای مشکلات کاربران موتور برق و دیزل ژنراتور آغاز نمود که منجر به عقد قرارداد نمایندگی انحصاری تامین محصولات شرکت آمریکایی Champion power equipment گردید .

شرکت Champion در حال حاضر معتبرترین سازنده موتور برق های پایه گازسوز در جهان می باشد و تاکنون موفق به تامین میلیون ها دستگاه ژنراتور گازسوز و موتور برق دوگانه سوز به بازار آمریکا، کانادا ، اروپا و آسیا شده است .

مزیت اصلی موتور برق های چمپیون که مزیت رقابتی آنها خصوصا در بازار آمریکا محسوب می شود ارائه بالاترین کیفیت در کنار قیمت مناسب می باشد به نحویکه مدل های سه گانه سوز (Champion tri fuel generator ) و دو گانه سوز ساخت شرکت چمپیون در سالهای اخیر توسط بسیاری از نشریات و وبسایت های معتبر به عنوان برترین موتور برق های سال شناخته شدند (به مقاله بهترین موتور برق جهان در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ مراجعه فرمایید )

انجین های مورد استفاده در موتور برق های چمپیون ، از نوع پایه گاز سوز هستند که در عین کیفیت و کارایی بالا ، امکان کارکرد با سوخت های بنزین و پروپان را هم دارا می باشند .

پرفروش ترین محصولات گازسوز شرکت چمپیون آمریکا به شرح زیر می باشند :

  1. مدل ۹۲۰۰۱i-df دو گانه سوز ،اینورتری،۲۲۰۰ وات

  1. مدل ۱۰۰۴۱۶-uaeسه گانه سوز پایه گاز سوز، ۹۳۷۵ وات

  • این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 439624
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا