پیش بینی بورس : فعلا بازار تکان نخواهد خورد

روز چهارشنبه گذشته، بورس تهران با ارزش معاملاتی 4800 میلیارد تومان و شاخص کل در محدوده 2 میلیون و 200 هزار واحدی ثابت ماند. مهم‌ترین اخبار اثر گذار هفته گذشته محدودیت‌ برق برخی شرکت‌ها و آزادسازی واردات خودرو بود.

جهان صنعت نیوز – در روز چهارشنبه گذشته، ارزش معاملاتی بورس تهران به ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید و شاخص کل در محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی ثابت ماند. بازار در حال بررسی فروش فصل بهار و سودآوری شرکت‌ها است، اما ناترازی در صنعت برق و محدودیت‌های برق بر برخی شرکت‌ها تأثیر گذاشته است. شایعات درباره قطع برق فولاد مبارکه رد شد و شرکت‌ها با محدودیت‌های مصرف برق مواجه‌اند. آزادسازی واردات خودرو در روزهای پایانی دولت سیزدهم و عدم واریز سود سهام عدالت توسط برخی شرکت‌ها نیز از اخبار مهم اخیر است. شاخص کل بورس در حال حاضر در محدوده‌های ۲.۲ میلیون واحدی قفل شده و محتمل‌ترین سناریو برای پیش بینی بورس این است که تغییرات خاصی تا انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها رخ نخواهد داد.

تحلیل بورس تهران و وضعیت اقتصادی کشور در هفته گذشته

سرویس بورس: در روز چهارشنبه گذشته، ارزش معاملاتی بورس تهران به رقم ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید و ارزش بازار بورس تهران نیز به ۷۳۷۷ هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل بورس تهران پس از دو روز معاملاتی بدون تغییر، در محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی ثابت مانده است. این سطح برای تکنیکالیست‌های بازار به عنوان یکی از سطوح حمایتی به حساب می‌آید و همچنان مورد توجه است.

تحلیل فصلی و وضعیت صنعت برق

بازار سرمایه در حال بررسی فروش فصل بهار و میزان سودآوری شرکت‌ها و صنایع مختلف است تا نسبت به فصل زمستان و بهار سال گذشته ارزیابی‌های لازم را انجام دهد. با این حال، به دلیل ناترازی در صنعت برق، امیدواری به تابستان پایین است. کاهش نرخ دلار نیما به حدود ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان و دلار آزاد به کمتر از ۵۷ هزار تومان، وضعیت را امیدوارکننده‌تر می‌کند.

تأثیر ناترازی برق بر صنایع مختلف

یک ماه از تابستان ۱۴۰۳ گذشته است و صنعت برق با ناترازی تامین انرژی مواجه است. شرکت‌های بازار سرمایه نیز از این وضعیت تأثیر پذیرفته‌اند و شرکت‌هایی نظیر فولاد شاهرود، احیاء استیل فولاد بافت، گروه صنایع کاغذ پارس، و صنایع کاغذسازی کاوه از توقف بخشی از فعالیت‌های تولیدی خود تا اطلاع ثانوی خبر داده‌اند. همچنین، شرکت آهن و فولاد ارفع و صنایع فروآلیاژ ایران نیز از توقف بخشی از فعالیت‌های خود اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

شایعاتی مبنی بر قطع برق فولاد مبارکه اصفهان در فضای مجازی منتشر شد، اما واکنش فولادی‌ها نشان داد که با بهره‌برداری از نیروگاه جدید با ظرفیت تولید ۴۴۰ مگاوات، قادر خواهند بود به تولید محصولات خود ادامه دهند.
غلتک سازان سپاهان نیز با محدودیت مصرف برق مواجه شده و سایپا نیز تجربه قطع برق ۵ ساعته را در هفته گذشته داشته است، اما موضوع را در سامانه کدال شفاف‌سازی نکرده است.
برخی فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی به مقایسه میزان مصرف برق پرداختند و اشاره کردند که میزان مصرف برق در ترکیه برای یک روز بیش از یک میلیون مگاوات است، در حالی که مصرف برق در ایران به ۷۷ هزار مگاوات رسیده و منجر به تعطیلی نیمی از استان‌ها و شرکت‌های مستقر در آنها شده است. این در حالی است که ترکیه واردکننده گاز است و ایران دومین ذخایر گازی جهان را دارد.

وضعیت گروه‌های بورسی و تحلیل بازار

در روز چهارشنبه، گروه انبوه‌سازی با ارزش معاملاتی ۱۲۶ میلیارد تومان در صدر گروه‌های بورسی قرار گرفت. گروه فلزات اساسی با ۱۲۰ میلیارد تومان رتبه دوم و گروه خودرو با ۱۱۹ میلیارد تومان رتبه سوم را به خود اختصاص داد. نقشه بازار نشان می‌دهد که توجه بیشتری به گروه‌های کوچک‌تر و شاخص هم‌وزن شده است تا نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار سرمایه.

خبر آزادسازی واردات خودرو

مهم‌ترین خبر آخر هفته، آزادسازی واردات خودرو در روزهای پایانی دولت سیزدهم بود. این اقدام با واکنش‌های زیادی همراه شده است. سوال اصلی این است که چرا در سه سال اخیر برای واردات خودرو اقدامی صورت نگرفت و تنها در روزهای پایانی دولت سیزدهم و با شتاب، واردات خودرو آزاد شد؟ پیش از این، مشکلاتی مانند تأمین ارز و تلاش برای خودکفایی در صنعت خودرو مطرح بود، اما به طور ناگهانی این نشست‌ها کنار گذاشته شد.

وضعیت سود سهام عدالت

سازمان بورس گزارش داده است که با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات مکرر، هنوز چهار شرکت از جمله گروه مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت پالایش نفت بندرعباس، مرحله سوم سود سهام عدالت را به حساب‌های سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند.

پیش بینی بورس: بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در چند روز اخیر در محدوده‌های ۲.۲ میلیون واحدی قفل شده و به نظر می‌رسد که بازار تا انتشار

بورس

شناسه : 439785
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا