۳۱۰۰ هکتار از جنگل‌های لرستان خاکستر شد

در ماه‌های اخیر، آتش‌سوزی‌های وسیع در جنگل‌ها و کوه‌های کشور افزایش یافته است، که از شمال تا جنوب کشور را در بر می‌گیرد و با مشکلاتی نظیر کمبود نیرو و وزش باد شدید همراه است.

به گزارش سرویس محیط زیست جهان صنعت نیوز، در چند ماه اخیر شاهد افزایش آتش‌سوزی در کوه‌ها و جنگل‌های نقاط مختلف کشور هستیم. از شروع آتش‌سوزی‌ها در شمال کشور در ابتدای سال جاری گرفته. تا آخرین آنها در ارتفاعات قلارنگ شهرستان سیروان استان ایلام که عملیات اطفاء آن تا چند ساعت پیش طول کشید.

خاموش‌سازی این آتش‌سوزی‌ها اغلب چند روز زمان می‌برد. ارتفاعات کچل و دهستان چله و بخش گواور در شهرستان گیلانغرب نیز در ۲۲ تیرماه امسال، دچار آتش سوزی گسترده شد. و کمبود نیرو و وزش باد روند اطفای حریق را کند کرد. در این سه روز، به ۵۰۰ هکتار از منابع ملی و ۱۰ درصد از مساحت درختان ارتفاعات این مناطق خسارت وارد شد.

به گفته مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، آتش ۳۱۰۰ هکتار از جنگل‌های لرستان را خاکستر کرده است. و ۳۴۰ نفر از عوامل آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. در مجموع ۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع لرستان از ابتدای فصل گرما تا ۲۴ تیرماه ۱۴۰۳ رخ داده. و علّت حریق در بیشتر اراضی این استان عامل انسانی و آتش‌زدن پس‌چر مزارع بود.

جرقه ی واگن‌های قطار در مسیر‌های کوهستانی

البته برخی از آتش‌سوزی جنگل‌های این استان به‌دلیل جرقه ی واگن‌های قطار در مسیر‌های کوهستانی بوده. و تردد این لوکوموتیو‌ها هم‌اکنون متوقف شده‌است.

۲۵ تیر، جنگل‌ها و مراتع مراتع چاروسا، از طرف روستای «گراب» به سمت روستای «شوتاور» در کهگیلویه و بویراحمد دچار حریق شد. و پوشش گیاهی پرپشت و وزش باد شدید شرایط کنترل و مهار آتش را کُند کرد؛ کمبود نیرو و امکانات از جمله مشکلاتی بود که عملیات اطفاء با آن مواجه شد و سخت گذر بودن و کمبود امکانات منطقه نیز منجر به این شد که نجیب الله ایزدخواه، بخشدار چاروسا با الاغ به محل آتش سوزی برود.

پیش از اینها، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفته بود، ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در این استان منشأ انسانی داشته و عمدتاً سهوی است.

او علت آتش‌سوزی‌های این استان را، آتش زدن کاه و کلش باقیمانده مزارع، بی‌دقتی گردشگران در خاموش کردن آتش‌های ایجاد شده و نقش ذره‌بینی بطری‌های آبی دانست و آنطور که او گفته، برخی نیز به قصد زمین‌خواری، زغال‌گیری و درگیر کردن محیط‌بانان، اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع می‌کنند.

دامنه‌های کوه خائیز دچار آتش‌سوزی شد

هشتم خرداد نیز، در نزدیکی روستای صنوگان شهرستان کهگیلویه، دامنه‌های کوه خائیز دچار آتش‌سوزی شد و ظاهرا بی‌احتیاطی یکی از اهالی روستا دلیل وقوع آتش ‌سوزی بود که البته پس از سه ساعت خاموش شد.

همچنین پیش از این، در ششم خرداد، ۳۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان بهمئی و اقع در این استان در آتش سوخته بود؛ ۱۰ هکتار از جنگل‌های این شهرستان و ۲۰ هکتار از مراتع در منطقه قلعه نادر بهمئی.

در اکثر این حریق‌ها، مشکلاتی همچون صعب‌العبور بودن منطقه و میزان کم تجهیزات و نیروی انسانی برای اطفاء پای ثابت ماجرا بوده است.

البته در بهار و تابستان اخیر، به غیر از مواردی که ذکر شد، مراتع و کوه‌های شهرهایی همچون، سمنان، لرستان، ایلام، کوهدشت، اهواز، آذربایجان شرقی، ایوان، کرمانشاه، سرچهان، خراسان شمالی، یاسوج و دالاهو دچار حریق شده است.

منبع: اکوایران

محیط زیست

شناسه : 440030
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا