استیضاح یا استعفا؟ آینده نامشخص زاکانی در شهرداری تهران

شمار مخالفان شهردار تهران در شورای شهر در حال افزایش است. آن‌هایی که تا پیش از این علیرضا زاکانی را تنها انقلابی لایق برای کلان‌شهر تهران می‌دانستند، حالا به تدریج به صف مخالفان او پیوسته‌اند.

جهان صنعت نیوز – عملکرد ضعیف، پرحاشیه و مسئله‌دار زاکانی دیگر برای اعضای شورای شهر یک‌دست اصول‌گرا نیز راضی‌کننده نیست؛ تا جایی که نرجس سلیمانی، دختر سردار شهید قاسم سلیمانی، هم رسماً عدم رضایت خود را از عملکرد شهردار تهران اعلام کرده و مدیریت شهرداری را به ماجرای «دعوای دو کچل» تشبیه کرده است.

حاشیه‌ها و مشکلات شهرداری تهران

از روزهای نخست حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران، مسائل و حاشیه‌های مختلفی پیرامون وی به وجود آمد. عدم تطابق مدرک تحصیلی وی با پست شهردار، انتقادات زیادی را در پی داشت. از طرفی، ماجرای برکناری زاکانی از شهرداری بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، بحث‌های جدیدی را مطرح کرده است.

استعفای دسته‌جمعی شورای شهر

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، درباره احتمال استعفای دسته‌جمعی اعضای شورا در صورت عدم تغییر شهردار گفت: “قانون راهکارهای زیادی را در اختیار ما گذاشته است، اگر به بن‌بست برسیم و راهی نباشد، قطعاً این کار را خواهیم کرد.” همچنین، لیستی از گزینه‌های جایگزینی زاکانی نیز منتشر شده است.

دیروز اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی خود، انتقادات خود را نسبت به عملکرد زاکانی بیان کردند. نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر، مدیریت شهرداری را به ماجرای “دعوای دو کچل” تشبیه کرد و افزود: “مرد لجوج لج کند با هزار رسوایی، هر چه دارد ز مال و دارایی، همه را مصرف وکیل کند، صرف فریاد و قال و قیل کند.”

استیضاح یا استعفا؟!

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، در خصوص عملکرد شهرداری گفت: “شهر تغییر قابل‌توجهی نداشته و مشکلاتی مانند حمل‌ونقل عمومی، جمع‌آوری پسماند و مدیریت امور شهری همچنان پابرجاست.” وی همچنین تاکید کرد که کمیسیون ماده ۵ قلک شهرداری نیست و برخی مصوبات این کمیسیون بدون امضا و اجماع لازم غیرقابل اجراست.

احمد مسجدجامعی، عضو و رئیس پیشین شورای شهر تهران، با اشاره به سوابق استیضاح در شهرداری، تأکید کرد که اعضای شورا نباید استعفا دهند و باید استیضاح شهرداری را پیگیری کنند. وی افزود: “راه‌های زیادی برای برکناری شهردار وجود دارد.”

ناصر امانی با اشاره به گزینه‌های موجود برای برکناری شهردار تهران، توضیح داد: “سه راهکار تذکر، سوال و استیضاح وجود دارد. تاکنون دو سوال بیان شده، اما پاسخ‌ها قانع‌کننده نبوده است. اگر با استیضاح به نتیجه نرسیم، استعفای دسته‌جمعی راهکار خواهد بود.”

واکنش زاکانی به انتقادات

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، به انتقادات برخی اعضای شورای شهر پاسخ داد و گفت: “انتقادات صددرصد نادرست است. یک اقلیت مخالف از ابتدا بوده‌اند و اکنون هم هستند.” وی همچنین به پروژه‌های افتتاح شده اشاره کرد و افزود: “۱۳۳ پروژه افتتاح کردیم و منتقدین دعوت شده بودند، اما هیچ‌کدام حضور نیافتند.”

 

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 440463
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا