نرخ رشد اقتصادی تهران به ۶.۷ درصد رسید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران وضعیت اقتصادی پایتخت در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، محمد علیمهری شامگاه چهارشنبه در گفت وگویی خبر درباره شاخص‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در تهران گفت: اکنون بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور، ۵۰ درصد منابع بانکی، ۵۰ درصد درآمد‌های مالیاتی و ۷۰ درصد خدمات در کل کشور در استان تهران متمرکز شده و همین موضوع، اهمیت این استان را در کشور نشان می‌دهد.

وی درباره تعداد شهرک‌های صنعتی در استان تهران نیز اظهار کرد: ۳۲ شهرک فعال در این استان وجود دارد که ۱۸۹ شهرک دولتی و ۱۳ شهرک دیگر نیز به صورت غیردولتی در بخش‌های اقتصادی و تولیدی استان تهران فعالیت دارد.

وی کل واحد‌های تولیدی استان تهران را ۸۴ هزار واحد عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که در کل کشور ۸۰ هزار واحد تولیدی وجود دارد.

به گفته وی، به دلیل قانونی که از قبل از انقلاب تاکنون پابرجاست و مرتبط با عدم استقرار واحد‌های تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران است سعی شده دیگر پروانه صنعتی صادر نشود و برای اینکه قانون دور زده شود واحد‌های تولیدی به سمت دریافت پروانه صنفی رفته‌اند.

نرخ اشتغال تهران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران اضافه کرد: براساس آمار‌های موجود اکنون ۹ هزار و ۳۰۰ واحد پروانه صنعتی و حدود ۹ هزار پروانه صنفی در استان تهران ثبت شده که این مساله باعث نابسامانی در واحد‌های تولیدی و صنعتی این استان شده است.

علیمهری یادآور شد: علت اصلی موضوع این است که دیگر برای واحد صنفی نیاز به اعمال محدودیت ۱۲۰ کیلومتری نیست، اما واحد‌های صنفی امکان دریافت کارت بازرگانی و تسهیلات مختص واحد‌های صنعتی را ندارند.

وی گفت: براساس مصوبه‌ای از هیات دولت در سال ۱۴۰۱ واحد‌های مستقر که قصد توسعه واحد‌های تولیدی خود را داشتند در این زمینه مشکلی نداشتند. از شمول قانون خارج شده و همین مصوبه باعث رشد نرخ اشتغال در استان تهران افزایشی شود. میزان سرمایه‌گذاری رشد داشته باشد و حتی مجوز بازسازی و نوسازی سه تا چهار برابر شد.

وی تاکید کرد: بخش زیادی از نرخ رشد کشور سهم این استان و بخاطر رشد بالای فعالیت‌های اقتصادی در تهران است، اما بخاطر وجود این واحد‌های صنفی برخی از اعداد و ارقام رشد در این استان دیده نمی‌شود.

حوزه کشاورزی و گردشگری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران به برخی آمار‌های حوزه کشاورزی و گردشگری در تهران اشاره کرد و گفت: در حوزه کشاورزی میزان محصولات باغی در تهران رتبه‌های بالایی را کسب کرده به گونه‌ای که هفت محصول رتبه اول، همچنین ۲ محصول رتبه دوم و ۲ محصول دیگر نیز رتبه سوم در حوزه کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی درباره واحد‌های گردشگری در استان تهران نیز افزود: تهران به عنوان بزرگترین استان در حوزه گردشگری محسوب می‌شود و اکنون ۶۴۳ واحد گردشگری در این استان فعالیت دارد.

علیمهری ادامه داد: اکنون بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور در تهران مستقر است و سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ نیز حدود ۶۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان در تهران ایجاد شد و در حوزه دانش بنیان توسعه پیدا کرده است.

به گفته وی، دانشگاه‌ها به سمت فعالیت پارک‌های علم و فناوری حرکت کردند و اکنون پارک علم و فناوری پردیس بزرگترین پارک کشور در حال توسعه بخش‌های مختلف این پارک است.

آمار اشتغال تهران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران همچنین درباره بحث اشتغال در استان تهران اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ میزان اشتغال ثبت شده رقم ۱۶۲ هزار و ۸۷۴ مورد اشتغال را نشان می‌دهد در حالی که این رقم اشتغال در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۷ هزار و ۲۸۵ مورد رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته برای نخستین بار ۱۰۸ درصد از تعهد اشتغال در این استان محقق شده است، امسال براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۸۰ هزار شغل تعهد استان تهران است که امیدواریم تا پایان شهریورر نیمی از این موارد اشتغال را ثبت کنیم.

علیمهری درباره وضعیت نرخ مشارکت و بیکاری نیروی کار در استان تهران نیز گفت: بخش عمده‌ای از این موضوع به دوش استان تهران است و اکنون نرخ بیکاری از ۶.۵ درصد به ۵.۴ درصد رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران درباره وضعیت اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان استان تهران در اغلب بخش‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در بخشی از این موارد اعطای تسهیلات استان تهران رتبه اول را در میان دیگر استان‌های کشور کسب کرده است.

احیای واحدهای تولیدی

وی ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای شد و حتی برای اینگونه مشاغل در تهران استقبال خوبی شده است بطوریکه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ میزان پرداختی تسهیلات در استان تهران رشد قابل توجهی داشت.

علیمهری درباره احیای واحد‌های تولیدی نیز افزود: در این دولت به این موضوع اهمیت داده شد و احیا واحد‌های تولیدی در سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۴۱ واحد رسید و در مجموع احیای واحد‌های تعطیل، نیمه تعطیل و نیمه کاره به رقم حدود سه هزار واحد رسید.

وی اضافه کرد: مهمترین موضوعی که در دولت سیزدهم شکل گرفت در حوزه اقتصادی استان تهران نگاه امیدوارانه تولیدکنندگان به آینده بود به همین دلیل نرخ رشد در تهران روند افزایشی داشت این نگاه مهمترین دستاورد حوزه اقتصادی دولت سیزدهم بوده است.

علیمهری درباره علت کاهش ساعت کاری و تعطیلی دستگاه‌های اجرایی تهران در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری گفت: در ستاد بحران استانداری جلسه‌ای برگزار شد که به دلیل افزایش دمای هوای تهران که روز پنجشنبه اوج گرمای آن حدود ظهر است این تصمیم گرفته شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه افزایش دما، گرمازدگی و تابش اشعه فرابنفش پیش‌بینی شده است در جلسه این موضوع مطرح شد که باید ادارات تعطیل شود تا اتفاق خاصی برای مردم رخ ندهد.

باشگاه خبرنگاران جوان

اقتصاد کلان

شناسه : 441269
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا