آلودگی هوای اصفهان در سه روز پایانی هفته

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از آماده باش این ستاد برای جلوگیری و کنترل اثرات ناشی از وقوع توفان و تشدید شرایط گردوغبار و آلودگی هوا طی سه روز پایان هفته خبرداد.

به گزارش سرویس محیط زیست جهان صنعت نیوز، منصور شیشه فروش اظهار داشت: ستاد مدیریت بحران استان اصفهان و دستگاه‌های ذی ربط در جهت پیشگیری و کنترل اثرات ریزگردها مطابق با شیوه نامه مدیریت اضطرار شرایط گرد و خاک به حالت آماده باش کامل درآمد.

وی با بیان اینکه سرعت وزش باد طی امروز در مناطق شمال و شرق استان و نواحی کویری هم مرز با استان‌های قم و سمنان به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید و باعث خیزش کانون‌های گرد و خاک و نفوذ به مناطق مرکزی شد، خاطرنشان کرد: کاهش شعاع دید در جاده‌های مناطق شمال شرق و شرق استان اصفهان طی امروز گزارش شد و این شرایط تا پنج شنبه ادامه خواهد یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اشاره کرد: شدت پدیده باد و گردوخاک فردا سه شنبه و در ساعات ابتدایی روز پیش‌بینی شده است. او ابراز داشت: این شرایط کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش میدان دید به علت خیزش کانون‌های فرسایش بادی درون و برون استانی در مناطق مرزی بین کاشان و قم، سمنان و انارک، شمال و شرق استان را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، خیزش گردوخاک سبب افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و کاهش کیفیت هوا در مناطق کاشان، آران وبیدگل، نائین، چوپانان، بادرود، خورو بیابانک، اردستان، مهاباد، زواره، اصفهان ورزنه، جرقویه، کوهپایه، سجزی، هرند و انارک خواهد شد.

استقرار هوای گرم

شیشه فروش افزود: از اوایل هفته آتی مجدد توده هوای گرم تابستانی در سطح استان تقویت و تا پایان هفته آینده استقرار خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، هر اقدامی را که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود، از جمله فعالیت‌های خاک ورزی، خاکبرداری آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک وگچ و… را ممنوع اعلام کرد و گفت: هم استانی‌ها و به ویژه افراد آسیب پذیر جامعه لازم است در این روزها توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک و نیز اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای را رعایت کنند.

شیشه فروش گفت: به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط مطابق با شیوه نامه وضعیت اضطرار گرد و خاک ابلاغ شد تا نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط با این شرایط با اعمال نظارت‌های میدانی در جهت کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی عمل کنند.

به گفته وی، استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای است.

مهر

محیط زیست

شناسه : 442289
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا