ایران و برزیل به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی

همایش تجاری ایران و برزیل با هدف تقویت روابط اقتصادی و افزایش حجم تجارت بین دو کشور برگزار شد. طرفین بر رفع موانع تجاری، تسهیل صادرات و استفاده از ظرفیت‌های گروه بریکس تاکید کردند.

هما میرزاییجهان صنعت نیوز؛ همایش تجاری ایران و برزیل با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این همایش، مقامات دو کشور بر رفع موانع تجاری، تسهیل صادرات و بهبود روابط اقتصادی تاکید کردند. طرفین همچنین در خصوص افزایش حجم تجارت، کاهش تعرفه‌ها، تسهیل صدور ویزا و استفاده از ظرفیت‌های گروه بریکس برای توسعه همکاری‌های مالی بحث و تبادل نظر کردند.

همایش تجاری ایران و برزیل با حضور رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران، معاون رئیس‌جمهور برزیل، معاون وزیر در بخش توسعه تجارت، علوم و فناوری، نوآوری و فرهنگ برزیل، سفیر برزیل در تهران، رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل و جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد.

صمد حسن‌زاده در همایش تجاری که با حضور ژرالدو آلکمین، معاون رئیس‌جمهور برزیل برگزار شد، ضمن اشاره به مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری، گفت: ایران علاقمند به توسعه روابط اقتصادی خود با کشورهای دوست و همسایه است و دولت تلاش می‌کند فعالان اقتصادی بتوانند از مزایایی این ارتباط و روابط اقتصادی بهره‌مند شوند.

تلاش اتاق بازرگانی برای تسهیل صادرات به برزیل

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران، پس از پایان جلسه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران، اظهار داشت: «موانعی همچون مشکلات ویزایی و تعرفه‌های سنگین که بر سر راه رشد اقتصادی بین دو کشور وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفت. اتاق مشترک ایران و برزیل تمام تلاش خود را برای تسهیل صادرات و حضور فعال‌تر تجار ایرانی در بازارهای جهانی، به ویژه برزیل، به کار می‌بندد. قول‌های مساعدی در جهت بهبود تراز تجاری بین دو کشور داده شده است و امیدواریم با همکاری آقای پزشکیان، شاهد ارتقاء روزافزون روابط تجاری کشورمان با تمام کشورهای جهان باشیم.»

افزایش تجارت ایران و برزیل در دستور کار دو کشور

ادواردو گرادیلونه، سفیر برزیل در ایران، نیز در این باره گفت: «با توجه به فرصت پیش آمده برای بازدید معاون رئیس جمهور برزیل از ایران، در خصوص تجارت دوجانبه و راه‌های ارتقای آن گفتگوهای سازنده‌ای انجام شد. حجم تجارت بین دو کشور در حال حاضر میلیاردها دلار است و امیدواریم با تلاش‌های مشترک، این رقم افزایش پیدا کند.»

وی افزود: «پیش از این، رقم دقیق تجارت بین دو کشور در حدود ۴ میلیارد دلار بود. البته به دلیل برخی چالش‌های سیاسی موجود در منطقه، این رقم کاهش یافته است. اما اکنون با تلاش‌های دو طرف، امیدواریم به این رقم دست پیدا کنیم. شایان ذکر است که این رقم مربوط به تجارت مستقیم و رسمی است و میزان تجارت غیرمستقیم بین دو کشور از طریق کشورهایی مانند ترکیه بیشتر از این بوده است.»

سفیر برزیل در ادامه تصریح کرد: «در حال حاضر، تلاش‌های مشترکی برای کاهش تعرفه‌ها، تسهیل روند صدور ویزا برای تجار ایرانی و بهبود کلی شرایط تجاری در جریان است. همچنین، هر دو کشور در حال بررسی راهکارهایی برای مقابله با محدودیت‌های مالی هستند. با توجه به عضویت جدید ایران در گروه بریکس، امکان استفاده از ارز مشترکی که این گروه در نظر دارد برای تسهیل تجارت‌های چندجانبه بین اعضای خود وجود دارد و این موضوع در حال بررسی است.»

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 442934
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا