طرح حذف ارز ترجیحی شکست خورد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: حذف ارز ترجیحی عملاً امکانپذیر نیست چراکه دولت توانایی اجرای سیاست‌های جبرانی و حمایتی را ندارد و شوک‌های اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، مرتضی افقه اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: بنده هم مانند بسیاری از کارشناسان معتقدم که ارز ترجیحی نباشد اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که حذف این ارز عملاً امکانپذیر نیست چون دولت توانایی اجرای سیاست‌های جبرانی و حمایتی را ندارد و شوک‌های اقتصادی را نیز به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصاد ایران با هیچ دورانی در این زمینه قابل مقایسه نیست و فقط سیاست گذار را دچار اشتباه می‌کند افزود: ما امروز با تحریم‌هایی مواجه هستیم که هفت سال طول کشیده است.

شکست طرح حذف ارز ترجیحی در سه دولت 

این اقتصاددان یادآور شد: طرح جراحی اقتصادی با توصیه‌ی یک سری افرادِ اقتصادخوانده اما اقتصاد نفهمیده در سه نوبت تجویز شده و در هر سه نوبت یعنی در دوران ریاست جمهوری آقای رفسنجانی و احمدی نژاد و شهید رئیسی شکست خورد.

افقه با بیان اینکه ارز تک نرخی در شرایط کنونی امکانپذیر نیست و این مهم منوط به رونق اقتصادی و عدم تحریم و برقراری روابط مالی با دنیا است تصریح کرد: اگر این شرایط ایجاد شود نظام تک نرخی خود به خود ایجاد می‌شود بنابراین اینکه می‌گویند باید ارز را تک نرخی کنیم امکانپذیر نیست.

وی رانت را یک سیاست لازم و ضروری برای کاهش نابرابری در همه کشورهای دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد و گفت: دولت زمانی می‌تواند ارز را تک نرخی کند که ارز نفتی و غیرنفتی به اندازه کافی وارد کشور شود و بانک مرکزی هم بتواند سیاست گذاری کند.

استاد دانشگاه معتقد است ساختار ناکارآمد دولتی و به طور کلی ساختار نارکارآمد حاکمیتی باعث می‌شود این موضوع در هر دولتی تحقق پیدا نکند و در نهایت هم لطمه‌ی آن به توده‌ی مردم وارد شود.

راهکار رفع کمبود بودجه حذف ارزترجیحی نیست

افقه مطرح کرد: دولت کمبود بودجه دارد اما راهکار آن هم حذف ارز ترجیحی نیست؛ در حال حاضر کاهش درآمد ارزی نفتی منجر به خلأ در درآمد دولت شده و لذا دولت به جای پیدا کردن جایگزین برای خلأ درآمدی خود باید هزینه‌های اضافی و ردیف‌های زائد بودجه را حذف کند.

تسنیم

اقتصاد کلان

شناسه : 443074
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا