قیمت دلار سقف شکنی می‌کند؟

افزایش تنش‌های سیاسی بازار ارز را صعودی کرده‌است. در این شرایط تحلیلگران دو سناریو متفاوت را برای پیش بینی قیمت دلار در نظر می‌گیرند. برخی بر این باورند که بازار ارز سقف شکنی خواهد کرد اما گروهی معتقدند که بانک مرکزی مانع صعودی شدن دلار خواهد شد.

جهان صنعت نیوز – پس از ترور مقام مهم حماس و اعلام واکنش‌های احتمالی ایران، تحلیلگران و فعالان بازار ارز معتقدند که این وقایع باعث افزایش ریسک‌های سیاسی و نوسانات ارزی خواهد شد. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تا زمان پاسخگویی ایران، بازار ارز روند صعودی به خود خواهد گرفت و بعد از آن به روند سابق بازمی‌گردد. با توجه به اقدامات اخیر بانک مرکزی در کنترل نوسانات ارزی، احتمال حمایت از عرضه و پوشش بخشی از نوسانات وجود دارد.

در روز پنج‌شنبه، قیمت دلار به ۶۰ هزار و ۷۵۰ تومان و سکه طلا به ۴۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید.

شوک ترور به بازار ارز

سرویس طلا و ارز: اخبار سیاسی همواره یکی از عوامل تأثیرگذار بر بازار غیررسمی ارز هستند. افزایش یا کاهش ریسک‌های سیاسی به طور مستقیم انتظارات تورمی را تغییر داده و موجب نوسانات نرخ ارز می‌شود. پس از ترور اسماعیل هنیه در بامداد روز چهارشنبه، مقامات ایرانی از پاسخ حتمی به این اقدام خبر دادند و برخی این عملیات را با عنوان «وعده صادق دوم» معرفی کردند که مشابه عملیاتی است که در فروردین ماه توسط سپاه پاسداران انجام شد.

پیش بینی قیمت دلار

این تحولات به طور قطع بر روند بازار ارز تأثیر خواهد گذاشت. تحلیلگران سناریوهای مختلفی را برای پیش‌بینی قیمت دلار در نظر می‌گیرند.

برخی معتقدند که تا زمان پاسخگویی ایران به این اقدام، سطح ریسک‌های سیاسی افزایش یافته و روند قیمت دلار صعودی خواهد بود، اما پس از پاسخگویی و در صورت عدم تداوم مناقشات، ریسک‌ها تخلیه شده و شاخص‌ها به روند سابق بازمی‌گردند.

در مقابل، برخی کارشناسان با اشاره به تعدیل قیمت دلار در هفته‌های اخیر، معتقدند که روند کلی بازار ارز مثبت بوده و احتمال رشد قیمت در بازه‌های جدید وجود دارد.

بانک مرکزی جلوی سقف شکنی قیمت دلار را می‌گیرد؟

بانک مرکزی در یک سال اخیر تمایل جدی به کنترل نوسانات نرخ ارز نشان داده است. این امر با شکل‌گیری بازه‌های ثبات قیمت و منفی شدن نرخ رشد ۴ ماهه دلار نمایان شده است. بنابراین، احتمال دارد که در مواجهه با انتظارات تورمی، بازارساز از طرف عرضه حمایت کرده و بخشی از نوسانات را پوشش دهد. در مجموع، تحلیلگران معتقدند که احتمال عبور دلار از سقف سالانه خود با در نظر گرفتن ریسک‌های پیش‌رو اندک است.

روند قیمتی روز پنج‌شنبه

در بازار روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد، قیمت دلار افزایشی بود. هر دلار آمریکایی در واپسین معاملات نقدی با رشد ۳۰۰ تومانی نسبت به روز قبل به ۶۰ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. سکه طلا طرح جدید نیز با رشد ۳۰ هزار تومانی به رقم ۴۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان معامله شد.

اخبار برگزیدهطلا و ارز

شناسه : 443230
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا