کاهش قیمت طلا و افزایش قیمت سکه؛ چرا؟

قیمت طلا و سکه در هفته گذشته به دلیل تنش‌های منطقه‌ای افزایش یافت، اما این هفته نوسانی آغاز شد و قیمت طلا کاهش یافت در حالی که سکه افزایش داشت.

جهان صنعت نیوز – در هفته گذشته، قیمت طلا و سکه به دلیل تنش‌های منطقه‌ای افزایش یافت اما این هفته بازار با نوسانات آغاز شد. بر اساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، امروز قیمت طلای ۱۸ عیار به سه میلیون و ۶۰۳ هزار و ۴۰۰ تومان و طلای ۲۴ عیار به چهار میلیون و ۸۰۴ هزار تومان کاهش یافت. با این حال، سکه طرح جدید به ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافت و سکه طرح قدیم به ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش داشت. قیمت طلای جهانی نیز به ۲۴۴۴ دلار به ازای هر اونس رسید. حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی، تاکید کرد که تحولات امنیتی و سیاسی در منطقه به بازار طلا و سکه داخلی تأثیر می‌گذارد و بازارهای مالی در ابهام قرار دارند تا زمانی که کابینه و رئیس جدید بانک مرکزی معرفی شوند.

نوسانات قیمت طلا و سکه در بازار تحت تأثیر تحولات منطقه

سرویس طلا و ارز : قیمت طلا و سکه در هفته گذشته تحت تاثیر تنش‌های منطقه روند افزایشی در پیش گرفت؛ اما این هفته ورق برگشت و بازار هفته خود را نوسانی آغاز کرد. به گزارش سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، تا لحظه انتشار این گزارش، قیمت طلای ۱۸ عیار امروز، ۱۳ مرداد ۱۴۰۳، کاهش داشت و به سه میلیون و ۶۰۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. طلای ۲۴ عیار نیز مانند طلای ۱۸ عیار، امروز ارزان شد و به نرخ چهار میلیون و ۸۰۴ هزار تومان رسید.

افزایش قیمت سکه و نوسانات طلای جهانی

سکه اما راه خود را از طلا جدا کرد و هفته را صعودی آغاز نمود. سکه طرح جدید که در روزهای گذشته به کانال ۴۳ میلیون تومان صعود کرده بود، امروز نیز افزایشی شد و نرخ ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در کارنامه قیمتی خود ثبت کرد. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد که سکه طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به آخرین روز کاری بازار در هفته گذشته، در نرخ ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه شد.

تحلیل و پیش‌بینی بازار طلا و سکه

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با اکوایران اظهار داشت: «تحولات و اتفاقات امنیتی و سیاسی در منطقه آسیا در بازارهای مالی داخلی تأثیر زیادی دارد که به طور معمول در ابتدا خود را در بازار طلا و سکه داخلی نشان می‌دهد؛ چراکه رفتار فعالین خرد این بازار که همان مردم عادی هستند با توجه به احساس خطر در رابطه با کاهش ارزش پول‌های خود، هیجانی است و نه بر اساس تحلیل.»

او ادامه داد: «طی ماه‌های اخیر مشاهده شد که در پی تحولات سیاسی-نظامی حاشیه‌ای جنگ‌ غزه، نرخ دلار در کشور افزایشی شده و در ادامه آن روند افزایشی را در بازار طلا و سکه مشاهده می‌کردیم و پس از فروکش اتفاقات شاهد روند اصلاحی در بازارها هستیم. اکنون هم روند بازارهای مالی همین روند را طی می‌کنند. روند بازار طلا و سکه در سه چهار روز آینده در ابهام قرار دارد، اما پس از پاسخ ایران نسبت به ترور هنیه و شکل‌گیری یک تعامل جهانی بازار دوباره به سمت ثبات می‌رود، همان‌طور که پس از عملیات وعده صادق یک، بازارها کاهشی شدند.»

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: «نکته‌ای که باید در نظر گرفت، ریسک و ابهام بزرگتر فعلی بازارها بحث انتخاب کابینه و تعیین سمت‌وسوی بانک مرکزی و سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد در آینده است که پس از معرفی کامل کابینه و رئیس جدید بانک مرکزی به صورت دقیق‌تر می‌توان در رابطه با روند آینده بازارهای مالی، طلا و سکه و بازار سرمایه صحبت کرد.»

طلا و ارز

شناسه : 443279
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا