وضعیت بورس: ترس از جنگ و خروج سرمایه

روند نزولی بورس تهران به دلیل نگرانی‌های سیاسی و ترس از جنگ، ادامه دارد.

جهان صنعت نیوز – بورس تهران روز شنبه ششمین روز نزولی خود را پشت سر گذاشت و شاخص کل با ۶۱ هزار و ۷۰۵ واحد سقوط کرد. شاخص هم‌وزن نیز ۱۹ هزار و ۸۸۸ واحد کاهش یافت. همچنین، شاخص کل فرابورس با ۵۹۶ واحد و شاخص هم‌وزن فرابورس با ۴ هزار و ۸۷۱ واحد افت کرد. با توجه به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و احتمال پاسخ نظامی ایران، بازار از شعله‌ور شدن آتش جنگ هراس دارد. دیروز ۹۷ درصد نمادهای بازار قرمزپوش بودند و تنها تعداد کمی از سهم‌ها رشد قیمت داشتند.

بازار سهام در رکود: پیش‌بینی بورس امروز

سرویس بورس : در روز شنبه، شاخص کل بورس تهران ششمین روز نزولی خود را تجربه کرد و با ۶۱ هزار و ۷۰۵ واحد افت به کار خود پایان داد. این افت معادل ۲.۹۸ درصد بود. شاخص هم‌وزن نیز با ۱۹ هزار و ۸۸۸ واحد کاهش، معادل ۳.۰۲ درصد، همراه شد. این روند نزولی در شاخص کل فرابورس با افت ۵۹۶ واحدی و در شاخص هم‌وزن فرابورس با کاهش ۴ هزار و ۸۷۱ واحدی نیز مشاهده شد.

بیشترین کاهش قیمت در بورس و فرابورس

در روز شنبه، ۹۷ درصد نمادهای بازار قرمزپوش بودند و تنها تعداد اندکی از سهم‌های بازار توانستند رشد قیمت داشته باشند. بیشترین کاهش قیمت در بورس متعلق به نمادهای خچرخش (شرکت چرخشگر)، کگاز (شرکت شیشه و گاز) و سفار (شرکت سیمان فارس) بود. در فرابورس نیز شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان)، شرکت پنبه و دانه‎‌های روغنی خراسان (غدانه) و شرکت توکا ریل (توریل) بیشترین افت قیمت را داشتند.

نمادهای مثبت بازار

روز شنبه، برخی از نمادها توانستند در بازار سبزپوش بمانند. در بورس، شرکت ایران مرینوس (نمرینو)، شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) و شرکت صنایع سیمان دشتستان (سدشت) بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در فرابورس نیز شرکت تامین سرمایه دماوند (تماوند)، شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای) و شرکت سرمایه‌گذاری امین مهرگان (وامین) از معدود نمادهای مثبت بازار بودند.

ترس از جنگ و خروج پول حقیقی

پس از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و احتمال پاسخ نظامی ایران، بورس تهران از احتمال شعله‌ور شدن آتش جنگ هراس دارد. این ترس منجر به خروج سنگین پول حقیقی از بازار شد و در روز شنبه هزار و ۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. نمادهای شپنا، فولاد، خساپا، شستا، وبملت، فملی، خودرو، نوری، خزامیا و کالا بیشترین خروج سرمایه را تجربه کردند.

وضعیت معاملات و انتقادات از سازمان بورس

ارزش معاملات خرد سهام با افت ۱۲ درصدی به رقم ۴ هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان رسید. در معاملات روز شنبه، ۶ نماد صف خرید داشتند و ۴۶۴ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷۲ درصدی به ۵ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش با افزایش ۱۸۰ درصدی به هزار و ۳۷ میلیارد تومان رسید. این وضعیت منجر به انتقادات از عملکرد سازمان بورس و رویکرد دولت به بازار شد. برخی معامله‌گران معتقدند سیاست‌گذار باید از منافع سهامداران حمایت کند، در حالی که برخی کارشناسان معتقدند دولت نباید در بازار مداخله مستقیم کند و تنها باید سعی در کاهش ریسک‌های بازار و افزایش شفافیت داشته باشد.

اقدامات دولت و چشم‌انداز بازار

روز چهارشنبه خبری مبنی بر دستور معاون اول رئیس جمهور برای تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه منتشر شد. با این حال، موج خروج سرمایه و بدبینی نسبت به آینده قوی‌تر از دستور محمدرضا عارف بود. بازار چشم‌انداز روشنی ندارد و با احساس خطر جنگ در خاورمیانه بدبین‌تر شده است. در چنین شرایطی سازمان بورس دامنه نوسان قیمت سهام را به منفی و مثبت یک درصد محدود کرد.

نظرات اقتصاددانان و فعالان بازار

حسین عبده تبریزی در کانال تلگرامی خود تأکید کرد که همه باید به حفظ موقعیت و رشد بازار سرمایه کمک کنند و به شایعات توجهی نکنند. اقتصاددانان نیز معتقدند دولت باید ابتدا در مسیر کاهش تعارضات اجتماعی و دور شدن از نگاه دستوری به جامعه حرکت کند. موسی غنی‌نژاد و مسعود نیلی بر اهمیت حل تعارضات سیاسی و اجتماعی به عنوان پیش‌شرط حل مسائل اقتصادی تأکید کردند.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 443491
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا