پارلمان بنگلادش منحل شد

دفتر رئیس‌جمهور بنگلادش در بیانیه‌ای اعلام کرد پارلمان بنگلادش امروز (سه‌شنبه) منحل شد. این تحولات یک روز پس از استعفای شیخ حسینه از مقام نخست‌وزیری و فرار او از این کشور در پی اعتراضات خشونت‌آمیز و تقاضاها برای کناره‌گیری رخ داد.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، این اعلامیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که رهبران دانشجوی معترض ضرب‌الاجلی را برای انحلال پارلمان بنگلادش تعیین کردند و هشدار دادند که در صورت رعایت نشدن ضرب‌الاجل آنها، «برنامه سخت‌گیرانه‌ای» اجرا خواهد شد.

یکی از سازمان‌دهندگان اعتراضات گفته بود، اگر این اتفاق نیفتاد، «دانشجویان انقلابی باید آماده باشند.»

دانشجویانی که رهبری جنبش اعتراضی در بنگلادش را بر عهده دارند، «محمد یونس» برنده جایزه نوبل را برای رهبری تشکیلات موقت پیشنهاد کرده‌اند.

«واکرالزمان» فرمانده ارتش بنگلادش اوایل روز دوشنبه اعلام کرد شیخ حسینه استعفا کرد و قرار است یک دولت موقت در ضمن رایزنی با «محمد شهاب‌الدین» رئیس‌جمهور بنگلادش قبل از آنکه انتخابات جدید برگزار شود، تشکیل شود.

شیخ حسینه که ۱۵ سال قدرت را در دست داشت، پس از بالا گرفتن اعتراضات دانشجویی، روز دوشنبه بعد از آنکه معترضان کاخ نخست‌وزیری را اشغال کردند با بالگردی از بنگلادش به هند فرار کرد و از آن زمان به بعد اظهارنظر علنی نداشته است. اخباری از احتمال درخواست پناهندگی او به انگلیس شنیده می‌شود. جرقه این اعتراضات، با یک قانون جنجالی تعیین سهمیه برای مشاغل دولتی زده شد.

انحلال پارلمان و روی کار آمدن دولت موقت

در همین حال فرمانده ارتش بنگلادش قرار است طی ساعات آتی با رهبران دانشجویان دیداری در مورد تشکیل دولت موقت برگزار کند. قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی، انحلال پارلمان و روی کار آمدن دولت موقت ضرورت دارد.

فرمانده ارتش بنگلادش خاطرنشان کرد: «یک دولت موقت قرار است تشکیل شود و ممکن است همین امشب انجام شود. عدالت در قبال هر فرد کشته شده اجرا خواهد شد. به ارتش ایمان داشته باشید.»

در همین حال منابع می‌گویند که هند امروز سه‌شنبه تایید کرد که شیخ حسینه، نخست وزیر سابق بنگلادش در دهلی‌نو است.

وزیر امور خارجه هند که ریاست جلسه حزبی در پارلمان درباره وضعیت بنگلادش را برعهده داشت، گفت که هند می‌خواهد به این خانم ۷۶ ساله زمان بدهد تا در مورد «روش اقدام آینده» خود تصمیم بگیرد.

این مقام هند گفت که دولتش با ارتش بنگلادش هم در تماس است و در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام خواهد داد. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز در جلسه همه احزاب در پارلمان درباره تحولات جاری در بنگلادش توضیح دادم. از حمایت و تفاهم متفق‌القول قدردانی می‌کنیم.»

منبع: ایسنا

سیاسی

شناسه : 444127
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *