برداشت خرما آغاز شد

رئیس انجمن خرما گفت: با توجه به گرمای هوا، برداشت خرما در استان‌های زودرس نسبت به سنوات گذشته زودتر آغاز شده است.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، محسن رشیدفرخی گفت: برداشت خرما از ۱۵ مرداد در استان‌های زودرس از جمله جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و بوشهر آغاز شده است.

او با بیان اینکه برداشت عمده از اول شهریور آغاز می‌شود، افزود: بعد از برداشت، خرما ۲ هفته باید در سردخانه نگهداری شود، براین اساس خرمای جدید از اوایل شهریور در بازار عرضه می‌شود.

رشیدفرخی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا شاهد ریزش خرما و نارس بودن هستیم، اما از الان نمی‌توان درصدی اعلام کرد که چقدر محصول را از دست دادیم. اما به هرحال امیدواریم میزان آن در حدی نباشد که با کمبود در بازار روبرو شویم.

رئیس انجمن خرما افزود: در سنوات گذشته تغییرات اقلیمی در بازار اثر گذاشت، اما در پایان فصل دیدیم مشکل چندانی نداشتیم، امسال هم امیدواریم تولید در بحث بازار داخل، صادرات و صنایع جوابگو باشد.

پیش‌بینی تولید خرما

او درباره آخرین وضعیت تولید خرما گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال متوسط تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برسد، اما قیمت از اواسط شهریور معلوم می‌شود و آنچه در خصوص قیمت مشخص است، جهش قیمت در حد تورم نداشتیم و نخواهیم داشت.

رشیدفرخی درباره آخرین وضعیت صادرات خرما افزود: میزان صادرات خرما در پایان فصل معلوم می‌شود، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که اعمال ممنوعیت در زمان پیک صادرات باعث نااعتمادی بازار‌های خارجی می‌شود و بر کاهش صادرات اثر می‌گذارد و میزان کاهش صادرات رقمی خواهد بود که در سردخانه‌ها باقی می‌ماند.

رئیس انجمن خرما ادامه داد: صدور دستورالعمل‌های خلق الساعه مشکلاتی در بازار ایجاد می‌کند که امیدواریم امسال با اتخاذ سیاست‌های مناسب از قیمت‌های گذاری دستوری و صدور دستورالعمل‌های خلق الساعه اجتناب شود.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی در کشور مصرف و ۳۰ درصد صادر می‌شود، افزود: بنابر آمار سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرمای تولیدی با ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر می‌شود. هر چند به سهولت، امکان ارزآوری تا ۵۰۰ میلیون دلار با حمایت دستگاه‌های دولتی وجود دارد.

ضرورت تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آفت سوسک سرخرطومی

رشیدفرخی با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما و سومین صادرکننده هستیم، افزود: برای افزایش صادرات و ارزآوری به دنبال توسعه سطح زیرکشت نیستیم، بلکه در بحث بسته‌بندی، جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش بهره باید کار شود و به هیچ عنوان توسعه سطح زیرکشت راهکار مناسبی نیست. گفتنی است که کشور‌های مصر و تونس به رغم آنکه هفتمین تولیدکننده هستند، اما در بحث صادرات و ارزآوری از ما به سبب تخصیص یارانه از سوی دولت‌هایشان جلوتر هستند.

او نسبت به شیوع آفت سوسک سرخرطومی هشدار داد و گفت: با ورود سازمان حفظ نباتات، معاونت باغبانی، انجمن خرما و بخش تحقیقات دانشگاهی تا حدودی این آفت تحت کنترل است که امیدواریم با تخصیص اعتبار به موقع طی ۲ تا ۳ سال مهار شود.

رشید فرخی با بیان اینکه تاکنون اعتباراتی به آفت سوسک سرخرطومی تخصیص داده نشده، گفت: بنابر آمار گردش مالی سالانه خرما ۱.۵ میلیارد دلار است که بر این اساس سالانه ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار باید به مهار این آفت تخصیص داده شود چراکه به سبب خاموش بودن این آفت نمی‌توان برآوردی از میزان خسارت داشت به طوریکه این آفت درخت را از داخل نابود می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی

شناسه : 444204
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *