اهمیت اسباب بازی برای کودکان

در این بخش قصد داریم تا به اهمیت اسباب بازی برای کودکان بپردازیم.شاید برای افراد قدیمی تر اسباب بازی چیز مبهمی باشد و کمتر با اسباب بازی ها سرو کار داشته اند و بیشتر از بازی های دسته جمعی در کوچه و خیابان بهره برده اند اما این روزها به دلیل تغییر در سبک بازی ها ، کودکان بیشتر به اسباب بازی اهمیت می دهند و با آنها ارتباط برقرار میکنند.

اهمیت اسباب بازی برای کودکان از آنجایی شکل گرفته است که خانواده ها بر خلاف زمان های قدیمی تر به جای فرزند آوری بیشتر به داشتن یک فرزند آن هم در سنین بالا اکتفا کرده اند و از طرفی از آنجایی که بیشتر این خانواده ها خود مشغول هستند و سر گرم کار خود می باشند وقت کافی برای بزرگ کردن و اهمیت به فرزند نمی دهند و این باعث شده است تا کودکان تنهایی خود را با عروسک و ماشین و تفنگ و اسباب بازی هایش سر کنند.

حالا که تا حدودی میتوانیم نتیجه بگیریم که اسباب بازی ها نقش مهمی در تربیت و پر کردن تنهایی کودکان دارند ، باید در انتخاب آنها دقت لازم را داشته باشیم.

ویژگی های یک اسباب بازی خوب برای کودکان

اهمیت اسباب بازی برای کودکان را باید جدی بگیریم و در انتخاب و خرید اسباب بازی مناسب آن دقت لازم را داشته باشیم.برخی از ویژگی هایی که یک اسباب بازی باید داشته باشد را برای شما گفته ایم:

  • اسباب بازی باید باعث تحرک کودک شود.

  • اسباب بازی باید باعث تقویت ذهن او شود.

  • اسباب بازی نباید خطرناک باشد و به سلامتی جسمی او آسیب وارد کند.

  • اسباب بازی نباید از متریال و مواد بی کیفیت و آلوده ساخته شده باشد.

  • اسباب بازی نباید باعث تخریب و آسیب به روح و روان کودک شود.

  • نباید اسباب بازی طوری باشد که باعث انتقال بد فرهنگ و اخلاق های نادرستی همچون هم جنس بازی شود.

اثرات مثبت استفاده از اسباب بازی

۱-اگر از اسباب بازی درستی انتخاب کنید ، میتواند باعث افزایش تحرک و حرکات دست و پای کودک شود.

۲-از اثرات مثبت اسباب بازی میتوان به کشف استعدادهای کودک اشاره کرد چرا که در برخی از موارد مشاهده شده است که به عنوان مثال کودک یک ماشین اسباب بازی را به طور کامل درآورده و مجددا آنها را بهم میچسباند و یا استعدادی عالی در بازی های فکری دارد.

۳-انتقال احساسات : یکی دیگر از اهمیت اسباب بازی برای کودکان انتقال احساسات و بروز آنها می باشد.متاسفانه این روزها مشاهده میکنیم که افرادی در اطرافمان هستند که به اصطلاح افرادی بی حس و سردی بوده که نسبت به وقایع اطراف خود هیچ احساساتی بروز نمی دهند که از نظر روانشناسان این مسئله میتواند ریشه در کودکی آنها باشد.امروزه به این نتیجه رسیده اند که یک کودک میتواند احساسات خود را برای عروسک خودش و اسباب بازی هایش به نمایش بگذارد و آنرا منتقل کند.

۴-یکی دیگر از ویژگی ها و اهمیتی که اسباب بازی میتواند برای کودک داشته باشد ، تقویت گفتار اوست.در واقع همین صحبت کردن و انتقال احساسات کودک به خوبی در گفتار او میتواند کمک کرده و آنرا تقویت نماید.

۵-از دیگر اهمیت اسباب بازی برای کودکان میتوان به افزایش نشاط ، افزایش شادی ، تقویت مهارت های حرکتی ، تقویت مهارت های شنیداری اشاره کرد.

نکات مهم قبل از خرید اسباب بازی

حالا که از اهمیت اسباب بازی برای کودکان آگاه شدیم ، به بررسی نکاتی قبل از خرید اسباب بازی می پردازیم.در عین حال که میگوییم اسباب بازی میتواند آثار خوب و مفیدی برای کودک داشته باشد ، دارای آثار منفی هم نیز می باشد که قبل از خرید باید به آنها توجه کرد.

۱-آیا این اسباب بازی مناسب با سن کودک من است؟

برای این منظور بهتر است از فروشنده و یا توضیحاتی که عموما در پشت کارتن اسباب بازی نوشته می شود ، توجه کرد.

۲-آیا این اسباب بازی میتواند به سلامتی جسمی کودک من آسیب وارد کند ؟

بسیاری از اسباب بازی ها مثلا تفنگ فلزی که ساچمه ای فلزی دارد برای کودکان زیر ۱۵ سال کاملا خطرناک می باشد و حتی در گزارش هایی باعث از دست رفتن بینایی کودک شده است.

۳-آیا این اسباب بازی میتواند به افزایش هوش کودک من کمک کند؟

بدون شک استفاده از اسباب بازی هایی که بتواند هوش کودک را هدف قرار دهد ، یکی از بهترین و کاربردی ترین وسایل بازی هستند مثل انواع پازل و انواع لگو

۴-آیا این اسباب بازی دارای مواد ریز و یا تیزی است؟

در بسیاری از موارد هم والدین اسباب بازی هایی را تهیه میکنند که دارای جزییات ریز و تیزی هستند و از آنجایی که کودک برای کنجکاوی و فهمیدن این که چه چیزی است آنرا در دهان خودش میگذارد ، باید مراقبت لازم را داشت.

۵-علاقه ی ای به اسباب بازی خریداری شده دارد؟

در اکثر موارد والدین از آنجایی که بیشتر به سوالات بالا میپردازند ، دیگر به علاقه و احساسات کودک توجهی نمیکنند.مثلا اصراری نباید داشته باشید که حتما کودک دختر شما عروسک داشته باشد و کودک پسر شما توپ یا ماشین ! میتواند این انتخاب برعکس باشد.

جمع بندی

ما در این بخش به اهمیت اسباب بازی برای کودکان پرداختیم و گفتیم که در صورت انتخاب صحیح و درست نوع اسباب بازی میتوانید به خوبی در جهت رشد جسمی و هوشی کودک خود قدمی بردارید.

منابع استفاده شده :

https://payamkala.com/

https://www.toyindustries.eu/about-toys/importance-of-toys/

 

این مطلب توسط جهان صنعت نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 444378
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *