تولید بدون کارخانه: آینده نوآورانه صنعت در عصر تحریم‌ها

هما میرزاییجهان صنعت نیوز؛ تولید بدون کارخانه به معنای بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولیدی موجود در دیگر کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، بدون داشتن زیرساخت تولیدی مستقل است. این روش به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بدون سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌های تولیدی، تهیه تجهیزات، و نیروی انسانی، محصولات خود را تولید و به بازار عرضه کنند. این رویکرد معمولاً به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری در تولید استفاده می‌شود. برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، در ابتدای سال جاری گفته بود: آئین‌نامه بهره‌برداری از تولید بدون کارخانه در وزارت صمت نهایی شده و امسال اجرا می‌شود. در این طرح، سرمایه‌گذار به جای راه‌اندازی کارخانه، از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی استفاده می‌کند و با سرمایه کمتر، با نشان تجاری جدید و برای بازار هدف، کالا تولید می‌کند. عملی شدن این طرح باعث شناخته‌تر شدن واحدهای تولیدی کوچک‌تر و افزایش سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌شود. در حال حاضر کارخانه‌های فعالی در سراسر دنیا وجود دارند که تنها به این مورد اختصاص دارند و خود به طور مستقل محصول تولیدی ندارند، بلکه با عقد قرارداد با برندهای مختلف اقدام به تولید کالاهای آن‌ها می‌کنند. در ایران نیز برنامه‌ریزی‌هایی در جهت رسیدن به این هدف و افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی بزرگ صورت گرفته است.

واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ و تولید در کنار هم

در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل کمبود مواد اولیه مورد نیاز خود قادر به استفاده ۱۰۰ درصدی از توان تولید خود نیستند. از سویی دیگر، واحدهای تولیدی کوچک‌تری وجود دارند که توانایی برپایی کارخانه و خط تولید مستقل را ندارند. این واحدهای تولیدی می‌توانند پس از اخذ مجوز از وزارت صمت، از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی بزرگ‌تر استفاده کرده و به تولید محصول خود بپردازند. احمدزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان بدون کارخانه، پیش‌تر در این‌باره گفته بود: «در دنیا و در جوامع توسعه‌یافته، تولید به سمت برون‌سپاری رفته و در حال حاضر اگر کسی بخواهد کالایی را تولید کند، نیازی نیست هزینه زیاد کند و کارخانه‌دار باشد، بلکه با استفاده از ظرفیت خالی سایر کارخانه‌ها می‌تواند با کمترین هزینه به هدف خود برسد.» او خاطرنشان کرد: «در انجمن تولید بدون کارخانه، پروانه بهداشتی بیش از ۱۳۰ شرکت صادر شده و امیدواریم در سال جدید به ۲۶۰ شرکت برسیم.»

فعال شدن ۶ درصد از ظرفیت خالی صنعت پتروشیمی

در حال حاضر و بنا بر گفته‌های مسئولین، صنعت پتروشیمی این روند را آغاز کرده است؛ بنابر اعلام مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۶ درصد از ظرفیت خالی این صنعت اکنون فعال شده است. به گفته چگنی، ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها از ۲۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است. وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، تشکیل کارگروه‌های جهش تولید در سه سطح صنعت پتروشیمی، هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی را برنامه‌ریزی کرده است، افزود: «به این منظور باید از همه ظرفیت‌های موجود برای رشد تولید در صنعت پتروشیمی استفاده کنیم.»

تولید بدون کارخانه می‌تواند در شرایط تحریمی کمک حال صنایع شود

عملی شدن تولید بدون کارخانه، در شرایطی که به دلیل انواع تحریم‌های بین‌المللی امکان جذب سرمایه‌گذاران خارجی، انتقال فناوری و تجهیزات به داخل کشور و تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع به راحتی مقدور نیست، می‌تواند به رشد و توسعه صنایع کمک بزرگی کند. با در اختیار گذاشتن فضای تولید مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک و صنایع نوآور، بر ظرفیت تولیدی کشور افزوده شده و از سوی دیگر، بخشی از ضرر و زیان ناشی از بلااستفاده بودن ظرفیت تولیدی صنایع بزرگ تا حدودی جبران می‌شود. در حال حاضر، مراحل طولانی اداری و بروکراسی برای ثبت برند و دریافت پروانه در وزارت صمت و سازمان‌های مربوطه، یکی از معضلات پیش روی این طرح است.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 444864
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *