همسان سازی حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر؛ لایحه جدید دولت چیست؟

دولت لایحه‌ای برای اصلاح حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر تأمین اجتماعی به مجلس ارسال کرده است تا شامل همسان سازی حقوق شوند.

جهان صنعت نیوز – دولت با ارسال لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی، درخواست اصلاح ماده‌ای از قانون برنامه هفتم پیشرفت را مطرح کرده است که با این اصلاح، حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر تأمین اجتماعی نیز مشمول همسان سازی خواهد شد. این لایحه با امضای محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، ارسال شده و درخواست حذف عبارت “غیر حداقلی‌بگیر” از قانون مذکور را شامل می‌شود.

لایحه اصلاح حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر تأمین اجتماعی به مجلس ارسال شد

سرویس اقتصاد کلان : دولت با هدف بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان حداقلی‌بگیر تأمین اجتماعی، لایحه‌ای را برای اصلاح ماده‌ای از قانون برنامه هفتم پیشرفت به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. این لایحه با امضای محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم، ارائه شده و شامل اصلاح جز ۲ بند «ر» ماده ۲۸ و تبصره ۴ ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است.

مقدمه توجیهی لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است که دولت بر اساس قانون برنامه هفتم، موظف به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان است، اما این متناسب‌سازی تاکنون تنها شامل بازنشستگان غیر حداقلی‌بگیر بوده و حداقلی‌بگیران از این مزیت بی‌بهره مانده‌اند. این در حالی است که ۷۵ درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی حداقل‌بگیر یا حتی کمتر از آن هستند.

پیشنهاد اصلاحات در قانون

در ماده یک این لایحه، دولت درخواست حذف عبارت “غیر حداقلی‌بگیر” از قانون برنامه هفتم را ارائه کرده است تا همه بازنشستگان تأمین اجتماعی، بدون توجه به میزان حقوق دریافتی، از مزایای متناسب‌سازی بهره‌مند شوند. همچنین درخواست شده است که تبصره‌ای به این ماده اضافه شود که حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را تا ۱۰ درصد حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار برای کارگران که هر سال تعیین می‌شود، متناسب‌سازی کند.

اقتصاد کلان

شناسه : 445003
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *