زمان دارو رسانی به بیماران کاهش یافت

رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران از افزایش ۲.۵ برابری ظرفیت داروخانه ۱۳ آبان خبر داد و خدمات ارایه شده در این مجموعه را تشریح کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، دکتر محمود بیگلر رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم افتتاح بخش‌های جدید مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان با اشاره به افزایش دسترسی و عدالت در خدمات‌رسانی بیان کرد: ۱۳ آبان منشاء خدمات اثرگذار دارویی است و تنوع خدمات در این مجموعه در هر لحظه به ارباب رجوع ارائه می شود.

او ادامه داد: یکی از مشکلات در این داروخانه بار زیاد مراجعات بیماران بود چون داروخانه مامن بیماران در ارائه خدماتی است که نمی‌توانند داروهای مورد نیازشان را در سایر داروخانه‌ها پیدا کنند. به همین دلیل ظرفیت داروخانه تخصصی و فوق تخصصی ۲.۵ برابر افزایش یافت و زمان دارورسانی هم از ۳۹ تا ۳۵ دقیقه به ۸ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

بیگلر با بیان اینکه به جز خدمات دارورسانی، داروخانه یک محیط آموزشی هم هست، عنوان کرد: اکنون یک فضای کاملا ملکی با استانداردهایی که تنوع خدمت را در حیطه‌های مختلف توسعه دهد در اختیار داریم. این ظرفیت در تربیت دانشجویان که می‌خواهند وارد عرصه خدمات رسانی شوند کمک خواهد کرد.

او با بیان که در سطح ارائه خدمات یکی از مشکلات حضور در عرصه است و دانشجویان آموزش ها را به شکل تئوری دریافت می‌کنند، ‌ بیان کرد: به همین دلیل مجوز می‌خواهیم که با توجه به ظرفیتی که در مجموعه ۱۳ آبان درباره توانمندسازی نیروهای تخصصی وجود دارد این کار را انجام دهیم.

عدم اجرای تعهدات دارویار و بدقولی سازمان‌های بیمه گر

بیگلر ادامه داد: در عرصه بیمارستانی هم تنوع خدمات به گونه‌ای است که به عنوان اولین دانشگاه بیماران برای تهیه هیچ کدام از اقلام به بیرون از بیمارستان ارجاع نمی‌شوند. این در حالی است که ما عدم اجرای تعهدات دارویار و بدقولی سازمان‌های بیمه گر را داریم.

وی با بیان اینکه توسعه داروخانه ۱۳ آبان از نظر افزایش ایمنی و کاهش سرگردانی بیماران در سطح استان‌ تهران به شدت اثرگذار است، گفت: بر این اساس دو طبقه ۳۰۰ متری که همه اداری بودند را خالی کردیم تا تمام خدمات برای بیماران یک جا ارائه شود. تامین و تایید نسخ یکجا انجام شود تا بیمار تردد بیشتری نداشته باشد.

بیگلر به توافق با شرکت‌های تجهیزاتی برای افزایش خدمات رسانی اشاره کرد و گفت: پیشتر بیماری که برای ولیچر و اکسیژن ساز مراجعه می‌کرد به سه راه جمهوری و نواب ارجاع می‌شد. اکنون با شرکت‌های تجهیزات پزشکی پیمان بستیم که با حداقل قیمت‌ها آن را درب منزل بیماران تحویل دهیم. همچنین واحدی در حال ایجاد است که برای بیماران بدحال خدمات مراقبت در منزل ارائه شود. البته از زمان کرونا این خدمات انجام می شد اما تجهیزات پزشکی هم مستقر می‌شوند و این خدمات را برای بیماران با بضاعت مالی کمتر رایگان ارائه می‌کنند. امیدوارم این مساله در یکی دو ماه آینده محقق و در پاییز استارت این کار زده شود.

وی یکی دیگر از کارهای برجسته این داروخانه را ارسال خدمات دارویی به جانبازان ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: برای پدران و مادران شهدا هم این خدمت‌رسانی قرار است آغاز شود. در کنار آن نرم‌افزارهایی طراحی شده که بیماران برای حضور در داروخانه وارد آن نرم افزار می‌شوند و ساعت آماده‌سازی دارو را اطلاع رسانی می‌کنیم که زمان خرید کاهش پیدا کند.

بهره‌برداری از انبار یاخچی‌آباد

بیگلر از بهره‌برداری انبار یاخچی‌آباد هم خبر داد و گفت: این انبار با حدود ۴ هزار متر مربع استانداردهای لازم را دارد و ذخایر استراتژٰیک برای استان و کشور در آن انجام‌ خواهد شد.

در ادامه این مراسم دکتر سیدحیدر محمدی – رییس سازمان غذا و دارو، داروخانه ۱۳آبان را بزرگ‌ترین و با سابقه‌ترین مجموعه در ارایه خدمات دارویی عنوان کرد و گفت: عمده ارایه خدمات داروخانه‌های ۱۳ آبان خدمات تخصصی است و خدمات شبانه روزی در این داروخانه ارایه می‌شود.

وی خطاب به مسوولان داروخانه ۱۳ آبان گفت: در سازمان غذا و دارو تلاش می‌کنیم که کمک شما باشیم تا نهایتا نفع آن به مردم برسد. هر چه داروخانه ۱۳ آبان توسعه یابد، به نفع مردم خواهد بود.

محمدی با بیان اینکه داروخانه‌های دولتی رقیب بخش خصوصی نیستند، گفت: در سطح کشور داروخانه ریفرال مانند ۱۳ آبان زیاد نداریم. با توجه به خدمات و تجربیات مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان لازم است که این تجربیات و آموزش‌ها به دانشگاه‌ها منتقل شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اخیر معاون اجرایی رییس جمهور درباره تامین دارو، گفت: به این منظور امروز جلسه‌ای با بانک مرکزی و متعاقب آن سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری منابع، ارایه تسهیلات ارزی به صنایع دارو، تزریق نقدینگی و پرداخت اعتبارات طرح دارویار برگزار می‌شود.

پیشرفت‌های بسیار زیاد در دانشگاه علوم پزشکی تهران

در ادامه دکتر حسین قناعتی – رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: در سه سالی که از فعالیت تیم فعلی دانشگاه می‌گذرد، پیشرفت‌های بسیار زیادی در دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است. در همین راستا داروخانه ۱۳ آبان نیز در دوره ما به لحاظ کمی دو برابر شد و ۱۰ مرکز بیمارستانی و حداقل چهار مرکز شهری به این مجموعه اضافه شد و سه مرکز هم در حال گسترش است.

وی با تاکید بر اینکه در نظام سلامت علاوه بر کیفیت خدمات باید دسترسی ارزان و عدالت نیز در ارایه خدمات مورد توجه قرار گیرد، گفت: در داروخانه ۱۳ آبان با کیفیت‌ترین داروها با قیمت مناسب و آسان در دسترس است و حتی داروهای برخی بیماران خاص درب منزل آنها ارسال می‌شود.

گفتنی است؛ امروز و با حضور رییس سازمان غذا و دارو و رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، انبار دارو و تجهیزات ۱۳ آبان با مساحت ۳۸۰۰ متر مربع در یاخچی آباد، توسعه فضای فیزیکی داروخانه شبانه‌روزی ۱۳ آبان، اختصاص ساختمان جدید آموزشی، مهارتی دانشجویان، داروخانه سرپایی بیمارستان حضرت مهدی (عج)، توسعه فضای فیزیکی داروخانه سرپایی بیمارستان امیراعلم و توسعه فضای فیزیکی داروخانه بستری بیمارستان روزبه به بهره‌برداری رسید.

منبع: ایسنا

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 445195
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *