پیش بینی بورس ؛ تاریخ برای مرز ۲ میلیونی تکرار می‌شود؟

هر چند با سقوط شاخص کل بورس به زیر سطح ۲ میلیون واحدی، شاهد اوج گیری نگرانی در میان معامله گران هستیم اما شاید رفتار یک سال گذشته بازار سهام  این امیداوری را برای پیش بینی بورس ایجاد کرده که شاخص دوباره به بالای این سطح باز می‌گردد.

جهان صنعت نیوز – در جریان معاملات ضعیف روز دوشنبه بورس تهران، شاخص کل به کمتر از ۲ میلیون واحد رسید و این کاهش، نگرانی‌های زیادی در بازار ایجاد کرده است. شایعاتی درباره واکنش احتمالی ایران در ۲۳ مرداد، همراه با افزایش حجم نقدینگی کل به نگرانی‌های اقتصادی افزوده است. بررسی‌های تکنیکال نیز نشان می‌دهد که شاخص کل در طول ۱۷ ماه اخیر چندین بار به سطح حمایتی تاریخی خود نزدیک شده است. در این میان آنچه باعث امیدواری به آینده بازار و پیش بینی بورس شده،‌ رفتار یک سال گذشته بازار در مواجه با سطح حمایتی ۲ میلیون واحدی بوده است

افت شاخص کل بورس و اوج گیری نگرانی در بازار سهام

سرویس بورس : در جریان معاملات روز دوشنبه بورس تهران، شاخص کل به رقم کمتر از ۲ میلیون واحد سقوط کر. این کاهش چشمگیر، تأثیر منفی خود را بر فضای اقتصادی کشور گذاشته و بسیاری از فعالان بازار را نگران کرده است.

نقشه بازار سرمایه، با قرمز شدن شاخص‌ها در محدوده‌های یک‌درصدی منفی، به‌وضوح وضعیت بحرانی بورس را نشان می‌دهد. در همین حال، شایعاتی در فضای مجازی به‌سرعت پخش شد مبنی بر اینکه ۲۳ مردادماه، روز «مقاومت اسلامی» که توسط شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی نام‌گذاری شده، روزی است که ایران ممکن است عملیات انتقامی خود را انجام دهد. این شایعات باعث افزایش اضطراب و بی‌اعتمادی در میان سرمایه‌گذاران شد.

از سوی دیگر، بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که حجم نقدینگی کشور در پایان بهار برای نخستین‌بار از مرز ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) گذشته است. این گزارش همچنین نشان داد که رشد حجم نقدینگی در طول بهار ۱۴۰۳ معادل ۶ درصد بوده است.

بانک مرکزی در اقدامی دیگر، ابلاغیه‌ای مبنی بر اعطای ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دارویی جهت تأمین مواد اولیه صادر کرد تا از بحران نقدینگی در این بخش جلوگیری شود.

پیش بینی بورس؛ تاریخ برای مرز ۲ میلیونی تکرار می‌شود؟

بورس تهران معاملات بیست و دومین روز مردادماه را در حالی به پایان رساند که شاخص کل سهام، با افت ۴۷۰۰ واحدی، پس از ۲۸۰ روز کانال ۲ میلیون واحدی را از دست داد. اما آنچه که باعث امید در پیش بینی بورس می‌شود این است که از زمانی که شاخص کل بورس تهران در ۱۴ آبان ۱۴۰۲، کانال ۲ میلیون واحدی را پس گرفت، هر بار که به زیر این مرز روانی نزول کرده، به‌طور متوسط طی ۵ روز مجدداً به همین کانال برگشته است.

پس از آنکه در میانه‌های اردیبهشت سال ۱۴۰۲ شاخص کل بورس تهران خود را به قله ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار واحدی رساند، با حواشی مربوط به ۱۷ اردیبهشت‌ماه روندی کاهشی در پیش گرفت و در نهایت ۲۶ تیرماه همان سال برای اولین بار کانال ۲ میلیون واحد را واگذار کرد؛ اما به نوسان حول این مرز روانی ادامه داد و پس از رفت‌وبرگشت‌های متوالی، ۵ شهریورماه مجدداً به همین کانال بازگشت. طولانی‌ترین وقفه شاخص کل بورس زیر مرز ۲ میلیون واحد در این دوره، ۱۱ روز معاملاتی بود؛ اما پس از آن نماگر اصلی بازار سهام دو ماه بالای این مرز روانی قرار گرفت. ۶ آبان ۱۴۰۲، یعنی پس از آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه، یکی از روزهای منفی بورس با افت ۳ درصدی شاخص کل این بازار رقم خورد تا یک بار دیگر شاهد عقب‌نشینی به زیر مرز ۲ میلیون واحدی در این بازار باشیم. این بار اما نماگر اصلی سهام تنها برای ۵ روز زیر این مرز باقی ماند و مجدداً خود را به ابرکانال ۲ میلیون واحدی رساند.

و حالا برای سومین بار شاهد از دست رفتن این مرز مهم برای بورس هستیم. شکست این مرز روانی پس از یک ماه رکودی رقم خورد. ماهی که نتیجه آن افت بیش از ۱۰ درصدی شاخص کل سهام و خروج حدود ۹ همتی پول از جریان دادوستد سهام بوده است. نگرانی ناشی از افزایش ریسک‌های سیستماتیک و احتمال بالارفتن تنش‌ها در منطقه و همچنین انتظار سرمایه‌گذاران برای تعیین تکلیف کابینه اقتصادی دولت جدید را می‌توان از مهم‌ترین دلایل کم‌رمقی بورس دانست. حالا باید دید آیا این بار نیز همانند تجربه‌های قبلی شاخص کل بورس تهران پس از یک وقفه کوتاه زیر ۲ میلیون واحد مجدداً به این کانال بازمی‌گردد؟

پیش بینی بورس : تحلیل تکنیکال شاخص کل

پیش بینی بورس از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس تهران نشان می‌دهد که بازار سرمایه همچنان با چالش‌های جدی روبه‌روست. شاخص کل در طول ۱۷ ماه گذشته سه بار به سطح پایین‌تری از سقف قیمتی سال ۱۳۹۹ سقوط کرده است. این افت‌ها، علاوه بر نشان دادن ضعف بازار، نتیجه‌ای از چندین عامل از جمله دخالت دولت، تغییرات نرخ‌های بهره و ارز، و سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری بوده است. در نهایت، شاخص کل پس از سه بار کاهش، اکنون حدود ۴ درصد کمتر از سقف تاریخی خود قرار دارد.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 445619
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *