پیش بینی بورس ؛ بازار از چهارراه میرداماد باز می‌گردد؟

شاخص کل بورس تهران در روز سه‌شنبه ۷ هزار و ۵۶۸ واحد کاهش یافت و بازار سهام با افت کلی و خروج سرمایه مواجه شد، اما سیگنال‌های مثبتی از سوی شورای عالی بورس و بانک مرکزی به بازار ارسال شد.

جهان صنعت نیوز – در معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس تهران با افت ۷ هزار و ۵۶۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۹۹۱ هزار واحد رسید. همچنین، شاخص کل هم‌وزن و شاخص

فرابورس نیز کاهش یافتند. در این روز، بیشتر نمادهای بازار با افت قیمت روبه‌رو شدند و تنها ۱۱ درصد از بازار رشد قیمت داشتند. علاوه بر این، خروج سرمایه حقیقی از بازار برای سیزدهمین روز متوالی ادامه یافت. در حالی که بازار در رکود به سر می‌برد، شورای عالی بورس و بانک مرکزی سیگنال‌های مثبتی از جمله تزریق منابع مالی و حمایت از بازار سهام ارسال کردند.

افت شاخص بورس و سیگنال‌های مثبت به بازار

سرویس بورس: در روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۷ هزار و ۵۶۸ واحدی معادل ۰.۳۸ درصد افت کرد و به سطح یک میلیون و ۹۹۱ هزار و ۸۴ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۱,۲۵۲ واحدی در سطح ۶۳۲ هزار و ۴۵۳ واحد قرار گرفت. شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۹ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۶۵۵ واحد و شاخص هم‌وزن فرابورس با افت ۱۷۷ واحدی به سطح ۱۰۸ هزار و ۹۶۹ واحد رسید.

وضعیت نمادهای بازار و افت قیمت‌ها

در معاملات روز سه‌شنبه، ۸۹ درصد از نمادهای بازار با کاهش قیمت روبه‌رو شدند و تنها ۱۱ درصد از نمادها رشد قیمت را تجربه کردند. در بورس، شرکت داروسازی فارابی (دفارا)، سرمایه‌گذاری هلدینگ توسعه ملی (وبانک) و پشم شیشه ایران (کپشیر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران (بیوتیک)، بیمه تجارت نو (بنو) و پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس (تپسی) بیشترین رشد قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت‌ها

در بخش دیگری از بازار، نمادهای بمتو (موتوژن)، ساروم (سیمان ارومیه) و وپترو (سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی) در بورس و نمادهای سبزوا (سیمان لار سبزوار)، غدیس (پاکدیس) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) در فرابورس بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

عرضه و تقاضا در بازار

در معاملات روز سه‌شنبه، ۲۸ نماد با صف خرید مواجه شدند و ۵۱۳ نماد صف فروش داشتند. مجموع ارزش صف‌های خرید با ۲۸ درصد کاهش به ۴۵ میلیارد تومان رسید و در مقابل، مجموع ارزش صف‌های فروش با ۱۷ درصد افزایش به هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان بالغ شد.

پیش‌بینی بورس

شاخص‌های بورس تهران برای سومین روز متوالی کاهش یافتند و در دو روز اخیر، شدت افت شاخص افزایش یافته است. با وجود ادامه محدودیت یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام، روز گذشته شاخص کل بورس تهران با فشار از سوی نمادهای بزرگ مانند فملی، فولاد، نوری، فارس، شستا و شپنا ریزش کرد. همچنین، ارزش معاملات خرد سهام با یک درصد کاهش به هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان رسید. در پنج روز اخیر، ارزش معاملات خرد کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بوده که نشان از رکود معاملاتی دارد.

خروج سرمایه و تأثیر آن بر بازار

روز سه‌شنبه برای سیزدهمین روز پیاپی، ۳۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. نمادهای شستا، فولاد، سلیم، فملی، خساپا و شپدیس بیشترین خروج سرمایه را داشتند. برخی تحلیلگران معتقدند که این رکود و خروج سرمایه، به دلیل محدودیت دامنه نوسان و ثبت‌نام پیش‌فروش خودرو رخ داده است.

سیگنال‌های مثبت از شورای عالی بورس

روز گذشته، جلسه شورای عالی بورس برگزار شد و در این جلسه، چندین سیگنال مثبت به بازار سرمایه ارسال شد. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که از روز چهارشنبه بانک‌ها موظف به خرید ۵ هزار میلیارد تومان سهام از بورس می‌شوند. همچنین، اعتباراتی به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان برای کارگزاری‌ها و صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص خواهد یافت.

پیشنهادات و اقدامات حمایتی

علاوه بر این، قادر معصومی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، پیشنهاداتی برای حمایت از بازار ارائه کرد که شامل تغییر در ضریب اعتباری سهام، تمدید مهلت تغییر در نصاب سهام صندوق‌های با درآمد ثابت و انتشار اوراق تبعی از نوع بیمه‌ای توسط ۳۲ ناشر بورس تهران و ۲۰ ناشر فرابورس ایران است. همچنین، تزریق منابع مالی جدید به صندوق توسعه بازار سرمایه و تخصیص خط اعتباری جدید به شرکت‌های کارگزاری با تسهیل شرایط از دیگر اقدامات پیشنهادی است.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 445875
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *