دستفروشی در چهارراه ولیعصر ممنوع شد

شهرداری تهران اعلام کرده است طرح انضباط‌شهری چهارراه ولیعصر (عج) در راستای جلوگیری از هرگونه دستفروشی و بساط‌گستری آغاز شده است .

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، ۲روز است که مدیران شهری اجازه بساط گستری به دستفروشان چهار راه ولیعصر را نمی دهند . می گویند بازارچه ای که برای دستفروشان این محدوده ایجاد شده تکمیل شده و به زودی دستفروشان به این مکان منتقل می شوند. با وجود این که بارها مدیران شهری مدعی شدند هر طرحی در حوزه دستفروشی با رضایت و اقناع ذی نفعان اجرایی می شود ، برخی از دستفروشان این محدوده نه از ممنوعیت فعالیت در این محدوده خبر داشتند و نه می دانند چه زمانی قرار است به این بازارچه منتقل شوند و به رونق فعالیت هایشان در این بازار هم امیدوار نیستند .

سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران درخصوص ممنوعیت تازه شهرداری برای دستفروشان در محدوده چهار راه ولیعصر به اکوایران توضیح می دهد : احتمالا شما هم بارها از این خیابان عبور کرده‌اید و دیده‌اید که معبر بسته است. دو سه روز است که این طرح با کمک نیروی انتظامی و شورای تامین شروع شده و من هم از آن بازدید کردم. طرح متعلق به امروز نیست. قرار بود سال قبل انجام شود ولی شب عید این دستفروش‌ها آمدند گفتند که ما یکسری جنس خریده‌ایم و شب عید است و روی فروش جنس‌ها حساب کرده‌ایم… معابر را بازگشایی کردیم و تا آنها فروش شب‌عیدشان را داشته باشند. البته انصافا هم در آن مدت رعایت کردند و سعی کردند حقوق مردم را رعایت کنند و به تردد مردم آسیب چندانی نرسید؛ در واقع ما تقریبا از بهمن گذشته این بازار را هم آماده کردیم، ولی برای اینکه شب عید آنها بگذرد در بازار را بستیم و آن را افتتاح نکردیم.

او ادامه می دهد :‌دو روز است این طرح شروع شده و خیلی از دستفروش‌هایی که قبلا ثبت نام شدند، آمدند و غرفه‌هایشان در حال مشخص شدن است. همیشه هم در ابتدای هر تغییر و تحول، بالاخره یک مقاومت‌هایی هست. ما به دوستان دستفروش هم گفتیم که شهرداری بازارش را آماده کرده و حتی با دوستان ارشاد هماهنگ کردیم که چند هنرمندی که پایگاه مردمی دارند، بیایند این بازار را تبلیغ کنند تا حضور مردم پررنگ‌تر شود.

از طرف دیگر، در کنار این فعالیت، وظیفه داریم معابری را برای عبور مردم باز کنیم. آن مغازه‌داری که عوارض می‌دهد و مالیات و پول برق پرداخت می‌کند حقوقی دارد که آن هم بایستی دیده شود. حتی به خاطر گرمای هوا مبلغ قابل‌توجهی هزینه کردیم و داریم در آنجا مه‌پاش می‌زنیم که وقتی اینها می‌آیند حداقل فضا گرم نباشد و بتوانند از آن استفاده کنند. یک فضای مسقف تروتمیز که برق کشی، ایمنی و همه چیز آن استاندارد است.

دستفروشان محدوده تئاتر شهر

بیگی معتقد است که برخی از دستفروشان که مخالف طرح ساماندهی هستند منافع دیگری دارند. یک نفر ۳۰ تا بساط دارد! این بساط را در اختیار اتباع قرار می‌دهد و می‌آید کلی پول زمین و جا از مردم می‌گیرد. شاید با طرح جدید، منافعش به خطر بیافتد. ما نمی‌توانیم برای کسی که دارد از شهر سوء استفاده می‌کند، تدبیر کنیم ولی کسانی که نیازمند هستند، این غرفه برایشان ایجاد می‌شود و ما وظیفه داریم به اینها کمک کنیم امیدواریم این بازار رونق بگیرد. تلاش کردیم که بازار در پیک فروش نباشد؛ یعنی تا بازار سروشکل می گیرد، به ایام نزدیک آخر سال برسد که کاسبی دستفروشان هم رونق داشته باشد. این برنامه‌ای است که ما پیش رو داریم. هر تشکلی که روی این موضوع کار می‌کنند، تاکید دارد که این کار باید با حفظ عزت و احترام دستفروش‌ها ساماندهی شود و ما هم این کار را وظیفه خودمان می‌دانیم و هم اینکه تلاش کنیم تا معبر برای همه افراد باز باشد. معبر یک تعریف عمومی دارد. ممکن است یک سالمند یا یک معلول بخواهد از آن رد شود. این برنامه‌ای است که ما داریم و از دیروز آن را شروع کرده‌ایم.

اودرخصوص این که چند نفر از دستفروشان محدوده تئاتر شهر در این بازارچه غرفه گرفته اند هم توضیح داد :‌هنوز کسی در بازارچه مستقر نشده است. ما در سه مرحله از اینها لیست گرفتیم. هنوز هم همکاران ما در حال بررسی لیست‌ها هستند. یک هفته الی ده روز طول می‌کشد تا آنها بیایند مستقر شوند، چون قرار است مدل کسب و کار آنها تغییر یابد. لیست‌ها را چک می‌کنیم. برای کسی شرط نگذاشتیم که خودش را معرفی کند، اما ما فهرست خودمان را با فهرستی که توسط خود دستفروش‌ها ارائه شده ارزیابی می‌کنیم. اگر دیدیم فضا کم است، حتما جای جدیدی ایجاد می‌کنیم. وقتی این کار را انجام می‌دهیم، آن کسی که چند تا بساط دارد، یا آن کسی که دارد از اتباع غیرمجاز استفاده می‌کند، یا آن مغازه‌داری که در پیاده‌رو و خیابان جلوی مغازه‌اش سوءاستفاده می‌کند؛ حتما جمع می‌شوند پس تعداد نهایی، از آنی که بود، قطعا کمتر می شود.

اودرخصوص این که آیا بابت این غرفه ها از دستفروشان پولی گرفته می شود هم گفت :‌گفته ایم سه ماه نخست رایگان باشد و بعد متناسب با شرایط آن موقع بازار، با آنها مذاکره می‌کنیم. با این وصف، باید بگویم ما اصلادراین خصوص به دنبال درآمد و انتفاع نیستیم. به دستفروش‌ها هم بارها اعلام کرده‌ایم که فعلا این بازار، سه ماه رایگان در اختیارشان است و بعد از آن با توجه به شرایط بازار، احتمال اینکه مسیر هزینه نگرفتن را ادامه بدهیم خیلی بیشتر است‌.

بیگی درخصوص این که آیا این بازارچه به پیمانکار سپرده شده است هم توضیح داد :‌ بازار یکسری امور دارد. برق، آب، ایمنی‌، نگهبانی و موضوعات اینگونه را به پیمانکار دادیم. ولی او در فرآیند کسب‌وکار دستفروش‌ها دخالتی ندارد و فقط برای موضوع نگهداشت بازار، بخشی از کار را دست پیمانکار دادیم که به طور مثال در بازارچه به موقع بسته شود. از‌ سویی حراست از وسایل و اموال در بازار مطرح است. غرفه بندی و نظم غرفه و نظافت اینجا و موضوعات مختلفی دارد که بابت آن باید یک نفر باشد چون تجربه ما نشان داده که اگر ما کسی را برای این مشخص نکنیم، نظم بازار برقرار نمی‌شود و ممکن است بازار آسیب ببیند.

منبع: اکو ایران

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 446068
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *