بایسته‌های انتخاب دکتر سید محمد اتابک در وزارت صنعت، معدن و تجارت

حمیدرضا خانپور، مشاور صنعتی و کارآفرینی

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشران سیاست‌های اقتصاد صنعتی، تولیدی، صادرات

واردات و حمایت از بنگاه‌های صنعتی، بازرگانی و تولیدی و اصناف در این بازه زمانی که سیاست‌گذاری اقتصادی دولت بر محور اقتصاد و رفاه عمومی و البته توسعه تجارت بین‌المللی با کشورهای دنیا در حال شکل‌گیری می‌باشد، قطعاً نقشی بی‌بدیل را ایفا می‌نماید.

انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، سطح توقع و انتظارات مردم را بالا برده است و می‌بایست فردی کارشناس، خبره و مسلط به کار میدانی را برای وزارت صمت انتخاب می‌نمود که این موضوع به شورای راهبردی و کمیته‌های تخصصی واگذار شد و خروجی آن به سید محمد اتابک رسید. ایشان یکی از زعما و پیشرانان عرصه صنعت، تولید و صادرات کشور با نگاه بین‌المللی به ظرفیت‌های اقتصادی است. قطعاً باید منتظر فرصت‌های بی‌بدیل در عرصه صادرات و تولید بیشتر بود، چرا که تمرکز ایشان بر مفاهیم و گفتمان‌های خلاق مانند توسعه رقابت‌پذیری محصولات داخلی در بازارهای بین‌المللی، ترویج و حمایت از توسعه صنعتی کشور و بذل توجه به اقتصاد صنعت، توسعه کسب‌وکارهای نوین و مشخصاً توسعه تجارت الکترونیک، علاوه بر اشراف ایشان بر کارکردهای وزارت صمت، الزامی حیاتی برای توسعه و خیز صنعتی کشور و رقابت صنعتی و تجاری با کشورهای رقیب می‌باشد.

اما یکی از حلقه‌های مفقوده سالیان اخیر در میدان اقتصادی/ صنعتی کشور که همواره وزارت صمت از آن غافل مانده است، کیفیت استفاده از “گسترش اقتصاد دانش‌بنیان” به عنوان رکن اصلی خیز صنعتی و کنش علمی در کشور است. گرچه دکتر اتابک این مورد را در برنامه‌های خود گنجانده و در سالیان اخیر نیز بر این موضوع تأکید نموده ولی باید عنوان نمود، اضلاع سیاست ارتقا برای گسترش اقتصاد دانش‌بنیان و توجه به هوش مصنوعی تنها محدود و محصور به این وزارتخانه نبوده و سیاست‌گذاری نهادی و تعامل با سایر وزارتخانه‌های ذی‌ربط در این مهم، نقشی بسزا را ایفا می‌نماید.

اگر دانش‌بنیان بودن را مستلزم عناصری از علم، دانش و فناوری بدانیم، به طور قطع تعامل فازی و سیاست‌گذاری نهادی، دال مرکزی آن و وزارت صمت نیز به سبب حمایت تسهیلاتی از کنشگران این عرصه، قطعاً می‌تواند دانش بازار را با فلسفه اقتصاد دانش‌بنیان هماهنگ سازد. از سویی مجموعه‌های دانش‌بنیان با ضرب آهنگ نیازها به پیش می‌روند و متناسب با نیازهای مشتریان و بازار، عمل و عکس‌العمل متناسبی را از خود ارائه می‌نمایند و این موضع همان رسالتی است که وزارت صمت را در به‌روز نمودن اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد تجاری همراه با تدوین و بازنگری در دستور کارهای جدید و طبیعتاً اقتصاد مولد و اشتغال‌آفرینی، نشان می‌دهد. مضاف بر این موارد، چرخه دانش، علم، اقتصاد و تجارت معطوف به اشتغال‌زایی و تولید، هدف غایی در ارتقاء سرانه ملی و تولید ناخالص داخلی است که وزارت صمت، زیرساخت هرگونه جهش در تولید و جزء لاینفک زنجیره ارزش اقتصادی می‌باشند که بذل توجه به این موضوع و تحت زعامت علمی/ اجرایی دکتر اتابک، قطعاً باعث تعمیق زنجیره موصوف خواهد بود.

در پایان، باید عنوان نمود دولت کارآفرین، نیاز به وزارت کارآفرین دارد و این وزارت نیز می‌تواند محصول وزیر کارآفرین باشد که این ویژگی خروجی چند دهه کنشگری موفق سید محمد اتابک در عرصه صنعت، معدن و تجارت و تعاملات موفق اقتصادی در عرصه ملی و بین‌المللی ایشان می‌باشد.

یادداشت

شناسه : 446510
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. عوارضی های جاده کرج چالوس و دوربین های پلیس راه را ببندید دارن خون مردم را میمکند دزدی از جیب مردم در روز روشن …..آزاد راه تهران شمال ۴۰ ساله با عوارضی ها دارن خون مردم را می خورند و هنوز درست نشده است جان مردم هر روز داره گرفته می شود جاده کرج چالوس بدرد جرز دیوار نمی خورد جاده تنگ بی کیفیت خطرناک وجان مردم هر روز گرفته می شود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *