زمان ورود اولین تاکسی‌برقی‌های وارداتی به تهران مشخص شد

معاون‌ حمل و نقل شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت قرارداد چین و ناوگان حمل و نقل عمومی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اولین پارت تاکسی‌های برقی چینی تا آخر هفته وارد می‌شود.

به گزارش سرویس خودرو جهان صنعت نیوز، محسن هرمزی در نشست خبری خود در مورد آخرین وضعیت قرارداد ایران با چین با بیان اینکه ما قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو به اضافه ۱۶۱ دستگاه واگن را با چین را داریم که به ۷۹۱ دستگاه رسید، اظهار کرد: قرار بود از محل ۲۰۰۰ دستگاه واگن که وزارت کشور قبول کرده، هزار و ۵۰ دستگاه واگن تأمین شود که ۱۵ درصد از پیش پرداخت قرارداد از طریق فاینانس باید انجام می شد.

وی با بیان اینکه یک دولت آمد و رفت و نتوانست ال سی را فعال کند و این در حالیست که ال سی نیز تا آبان ماه سال قبل فرصت داشت، گفت: اگر این فاینانس عملیاتی نمی‌شد قطعا این فرصت از دست می رفت و شهردادی تهران ریسک بزرگی کرد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته در مترو و شهرداری ۱۵ درصد پیش پرداخت از محل بند «ز» تبصره ۱۹ باید تأمین می‌شد و قرار بود حواله نفت از این بابت بگیریم که دریافت کردیم، افزود: بانک شهر به عنوان بانک عامل و سازمان شهرداریها و دهیاری‌ها به عنوان کارفرما وارد عمل شدند. نفت هم به فروش رسید؛ اما در سال قبل سازمان شهرداری‌ها برای اربعین هزینه‌هایی را انجام داد و رقم باقی مانده کفاف پیش پرداخت را نمی داد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهای این دوره عملیاتی کردن قرارداد با چین بود و تسهیلاتی که گرفته شد به این دلیل بود که فاینانس عملیاتی شود، اظهار کرد: اگر این تسهیلات دریافت نمی‌شد، ۶۳۰ دستگاه واگن مترو را نداشتیم. اگر شهرداری این ریسک را انجام نمی‌داد واگن‌ها ساخته نمی‌شد. این همت شهرداری بود و دولت وقت هم کمک کرد. جابجایی اولویت‌ها برای حواله نفت صورت گرفت و به اتوبوس‌ها اختصاص یافت؛ لذا ناچار شدیم با ضمانت سازمان شهرداری ها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کنیم تا ۹.۷ درصد پیش پرداخت را انجام دهیم و فاینانس عملیاتی شود.

هرمزی در مورد شائبه دریافت تسهیلات توسط مدیران شهری برای قرارداد چین با تأکید بر اینکه این تسهیلات به هیچ عنوان شخصی نبوده و به نام شرکت واگن سازی بود، گفت: ۹۰ میلیون یورو تسهیلات، وام شخصی نیست.

وی با تأکید بر اینکه ضمانت حواله نفت با پیگیری شهردار تهران و با پشتوانه حواله‌های نفت و بند «ز» تبصره ۱۹ عملیاتی شد و اگر این کار نمی‌شد پروژه ۶۳۰ واگن مترو نیزعملیاتی نمی‌شد، اظهار کرد: از مسیر تسهیلات بانک مرکزی پیش پرداخت را اخذ و به طرف چینی پرداخت کردیم و ۵.۳ درصد باقی مانده است که روز گذشته دفتر وزیر صمت جلسه داشتیم و مجوز مربوطه از سوی سازمان شهرداری ها اخذ شده است و درگاه برای خرید ارز باز شده است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران با تأکید بر اینکه طرف چینی پول را گرفته و طراحی واگن‌ها انجام و قراردا عملیاتی شده و پروسه تولید انبوه واگن شروع شده و در بهمن ماه اولین رام قطار تحویل داده می‌شود، ادامه داد: دقت داشته باشید که سهم داخلی سازی ۵۵ درصد است و چون فاینانس عملیاتی شده بخشی از پول به حساب واگن سازی واریز شده است که باید عملیات ویژه در شرکت واگن تهران را آغاز کنیم که سالن‌های تولید را افزایش دهیم و سایتی برای ساخت واگن‌های جدید مهیا می‌شود.

واگن‌های مترو به زودی وارد تهران می‌شود

وی با اشاره به اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن مترو عملیاتی شده است و شهرداری تهران ریسک کرده و قرارداد واگن‌ها را عملیاتی کرده است، گفت: واگن‌های مترو به زودی وارد تهران می‌شود.

هرمزی با تأکید بر اینکه کار با هماهنگی و همکاری شورای شهر اتفاق افتاد، ادامه داد: ۲۵۰۰ اتوبوس، ۱۰ هزار ون و ۲۷ هزار تاکسی در قرارداد چین مورد توجه قرار گرفت و دو مقوله اتوبوس و تاکسی را در دستور کار قرار دادیم و با اینکه ناملایمتی و سنگ اندازی‌ها شد؛ اما شهرداری تهران صادقانه کار را پیش برد و با اینکه مسئولیتی در مورد تأمین تاکسی نداشتیم اما پای کار آمدیم.

وی با بیان اینکه متوسط عمر اتوبوس‌ها ۱۶ سال است و تعداد اتوبوس‌های شاغل زمانی که ما به شهرداری تهران آمدیم حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس بود، گفت: شهرداری تهران در جریان آغاز نهضت برقی سازی ایستاد و آیندگان قضاوت می‌کنند که شهرداری تهران چه کرده است. هرچند که هرکاری در ابتدا نواقصی دارد اما همت کرده و پای کار ایستاده‌ایم.

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه پارت اول۱۵۰ تاکسی برقی حمل شده و تا چند روز آینده به بندرعباس می‌رسد، گفت: با ترخیص این خودروها، نحوه واگذاری و قیمت گذاری را تعیین و اعلام‌ می‌کنیم و پیش پرداخت عملیات پرداخت ۲۷ هزار تاکسی را از بانک مرکزی اخذ کردیم و از آنجایی که سرعت تولید تاکسی بالاست ظرف مدت ۴ ماه کل محموله تاکسی تحویل داده می‌شود.

وی در مورد اتوبوس های چینی نیز اظهار کرد: پارت اول ۱۱۰ اتوبوس‌ در اواخر هفته حمل می شود و باید بگویم که مهم ترین مشکل خودروسازان نداشتن ارز و محل تأمین است؛ اما دولت این مسیر را برای ما باز گذاشته و در هماهنگی با دولت، پرداخت‌ها انجام می‌شود.

هرمزی در مورد آخرین وضعیت ورود تراموا به تهران نیز با تأکید بر اینکه مسیر تراموا توسط شورایعالی ترافیک تعیین شده؛ اما هنوز در مورد نوع ناوگان به جمع بندی نرسیده‌ایم، گفت: بعد از تعیین نوع ناوگان وارد فاز اجرایی خواهیم شد و البته بنا داریم دو رام ای آرتی یا همان تراموای چرخ لاستیکی را در تهران تست کنیم و اگر مطالعات پاسخگو بود قرارداد را منعقد خواهیم کرد و امید است این مهم رقم بخورد و اگر دست‌های نامرئی بگذارند این دو رام قطار وارد می‌شود.

وی در ادامه در مورد سرانجام طرح ترافیک جدید در تهران با بیان اینکه قرار است که تا پایان سال جاری طرح ترافیک جدید با مشخصات جدید رونمایی شود، گفت: مشاور در حال مطالعه است؛ اما پروسه زمانبری است.

منبع: ایسنا

خودرو

شناسه : 447047
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *