تورم پیشران صنعت کاهش یافت

آخرین گزارش‌ها از تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد، در تیرماه امسال تورم پیشران بخش صنعت کاهش قابل توجهی داشته است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، صنعت از مهمترین بخش‌های اقتصاد است که می‌تواند کل اقتصاد را با خود به پیش بکشد. رشد و رونق در این بخش به عنوان یکی شاخصه‌های اصلی توسعه‌یافتگی در برخی تئوری‌های اقتصادی تلقی می‌شود.

یکی از مهمترین شاخصه‌هایی که می‌تواند روند بهبود را در بخش صنعت نشان دهد کاهش تورم پیشران است. تورم پیشران همان تورم نهاده‌ها یا تورم تولیدکننده است که به دلیل پیشرانه‌ای که برای محصول نهایی بخش صنعت ایجاد می‌کند، به آن تورم پیشران می‌گویند.

به عبارت ساده‌تر، وقتی تورم تولیدکننده در یک بخش اقتصاد مانند صنعت کاهش پیدا می‌کند، یعنی شتاب افزایش قیمت در نهاده‌های بخش صنعت کاهش یافته است. همین امر باعث می‌شود که شتاب افزایش قیمت در کالای نهایی بخش صنعت نیز کاهش پیدا کرده و فشار افزایش قیمت کمتری به مصرف‌کننده نهایی کالا برخورد داشته باشد. به نوعی، این تورم، پیشرانی برای تورم مصرف‌کننده محصولات بخش صنعت خواهد بود.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، آمار تورم تولیدکننده بخش صنعت را اعلام کرد. طبق این آمار تورم تولیدکننده ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه بخش صنعت کاهش یافته است و انتظار می‌رود این کاهش در تورم پیشران صنعت در نهایت تورم مصرف‌کننده محصولات این بخش را نیز کاهش دهد.

تورم پیشران ماهانه صنعت

طبق داده‌های مرکز آمار، تورم پیشران ماهانه بخش صنعت در تیرماه امسال به سطح ۱.۴ درصد رسیده که نسبت به تورم ماهانه خرداد این بخش ۱.۲ واحد درصد کاهش داشته است. به بیان دیگر، می‌توان گفت در تیرماه سال جاری قیمت نهاده‌های بخش صنعت به اندازه ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

تورم پیشران نقطه به نقطه بخش صنعت بیشترین کاهش را متحمل شده است. تورم پیشران نقطه‌ای در خردادماه سال جاری معادل ۲۶.۱ درصد بود که در تیرماه کاهش پیدا کرد و به ۱۹.۵ درصد رسید. به عبارتی، قیمت نهاده‌های بخش صنعت در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته ۱۹.۵ درصد افزایش پیدا کرد.

در میان این آمارها تورم پیشران سالانه بخش صنعت نیز با کاهش مواجه شد. این آمارها نشان می‌دهد تورم پیشران سالانه بخش صنعت از ۲۸.۹ درصد در خردادماه به ۲۷.۳ درصد در تیرماه کاهش پیدا کرد. این آمار حاکی از آن است که میانگین قیمت نهاده‌های بخش صنعت در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه سال جاری نسبت به میانگین قیمت این نهاده‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۲۷.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

کاهش آمار تورم تولیدکننده بخش صنعت به معنای کاهش قیمت نهاده‌ها در این بخش نیست، بلکه به معنای کاهش شتاب افزایش قیمت در نهاده‌های این بخش است. به عبارتی، قیمت نهاده‌ها در این بخش افزایش یافت، اما این افزایش کمتر از خردادماه بود.

اکوایران

اقتصاد کلان

شناسه : 447738
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *