فرمول حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پس از همسان سازی؛ درست یا غلط؟

رییس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی با انتقاد از روش پلکانی معکوس در تعیین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، خواستار متناسب‌سازی عادلانه‌تر این حقوق شد.

جهان صنعت نیوز – عباسعلی سلطانی‌کیا، رییس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی از شیوه پلکانی معکوس برای تعیین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی انتقاد کرد. و اظهار داشت که این روش ناعادلانه باعث کاهش حقوق بازنشستگان سایر سطوح شده است. وی همچنین به اشکالاتی در لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره کرد. که با الگوی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری شباهت دارد. سلطانی‌کیا پیشنهاد داد که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی، عبارت “۹۰ درصد” از مصوبه حذف و با کلمه “برابر” جایگزین شود. تا عدالت بیشتری در پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ایجاد شود.

انتقاد از روش پلکانی معکوس در تعیین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

سرویس اقتصاد کلان : عباسعلی سلطانی‌کیا، با اشاره به موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، از روش پلکانی معکوس که در تعیین حقوق بازنشستگان به کار می‌رود. به شدت انتقاد کرد. او بر این باور است که این روش ناعادلانه بوده. و سال به سال حقوق بازنشستگان سایر سطوح را کاهش می‌دهد. سلطانی‌کیا معتقد است که کسانی که حق بیمه بیشتری پرداخت کرده‌اند. باید حقوق بیشتری نیز دریافت کنند. اما روش فعلی باعث تضییع حقوق این افراد شده است.

اشکالات موجود در لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

وی در ادامه به لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره کرد. و بیان داشت که این لایحه به دلیل شباهت با لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری دارای اشکالاتی است. به گفته سلطانی‌کیا، مطابق ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگان بر اساس معدل‌گیری از حقوق ۲۴ ماه آخر خدمتشان تعیین می‌شود، که این روش در صندوق کشوری نیز به کار گرفته می‌شود. اما در مصوبه متناسب‌سازی، مستمری بیمه‌پردازان این صندوق به ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز ارتقا پیدا می‌کند، که به نظر سلطانی‌کیا برای بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی مناسب نیست.

پیشنهاد برای اصلاح مصوبه متناسب‌سازی

سلطانی‌کیا بر این باور است که تصویب فرمول ۹۰ درصدی بازنشستگان صندوق کشوری برای بازنشستگان تأمین اجتماعی یک اشتباه است. وی توضیح داد که حقوق بازنشستگان صندوق کشوری تنها در یک مرحله به میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز تعیین می‌شود و این مقدار معادل ۹۰ درصد حقوق سال آخر اشتغال بازنشسته است.

راهکار پیشنهادی برای عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان

عباسعلی سلطانی‌کیا به عنوان راهکار پیشنهاد داد که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی، عبارت “۹۰ درصد” از سطر آخر مصوبه حذف و کلمه “برابر” جایگزین آن شود. او معتقد است که این تغییر می‌تواند عدالت بیشتری را در پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به وجود آورد و باعث رفع اشکالات موجود در لایحه متناسب‌سازی شود.

اقتصاد کلان

شناسه : 448509
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *