امروز (۷ شهریور)؛ قیمت جدید گوشت قرمز در بازار کیلویی چند شد؟

رئیس اتحادیه گوشت قرمز ضمن تاکید بر گرانی گوشت قرمز و اینکه در فصل گرما اصولا میزان تقاضا کاهش می‌یابد عنوان کرد که مردم قدرت خرید ندارند و بازار خوب نیست، به همین دلیل نیز طی دو هفته گذشته حدود ۳۰ هزار تومان قیمت‌ها کاهشی شده‌اند.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، خشکسالی و حذف ارز ترجیحی که یک تکلیف قانونی بود از جمله مواردی است که طی دو سال گذشته موجب افزایش هزینه دامداران شد.  پشتوانه دامی کشور به علت عرضه بیشتر دام‌های مولد دچار آسیب شد که در همین راستا برای رفع این مشکل، واردات گوشت قرمز گرم و منجمد در دستور کار دولت قرار گرفت که تاکنون نیز طبق روال در حال انجام است. اما نباید از نظر دور داشت که بحث قیمت همواره یک موضوع مهم بوده که دولت باید شرایط بازار را در نظر بگیرد و اقدامات لازم را برای تنظیم قیمت‌ها انجام دهد.

طبق آمارهای مرکز آمار ایران، از فروردین سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، قیمت سبد مصرفی خانوار بیش از هفت برابر شده است. این در حالی‌ است که قیمت یک کیلوگرم گوشت در این مدت بیش از ۱۴ برابر رشد داشته، طی هفت سال اخیر، قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۴.۵ برابر و گوشت گاو و گوساله نیز در همین مدت افزایش قیمت ۱۴ برابری را تجربه کرده‌ است. در پی این افزایش قیمت، مصرف و خریداری گوشت در میان مردم نیز به شدت کاهش داشته است.

برخی طرح‌ها همچون فروش گوشت قرمز به صورت اینترنتی یا کالاهای تنظیم بازاری نیز وجود دارند که قیمت آن‌ها پایین‌تر از دام ایرانی است اما به گفته رئیس اتحادیه گوشت قرمز که در ادامه نیز به گفت‌وگو با او پرداخته‌ایم، گوشت‌ گوسفندی ایران کیفیت بسیار کیفیت بالایی دارد. گوشت‌های وارداتی نمی‌تواند کیفیت گوشت‌های ایران را داشته باشد و شاید برای تنظیم بازار نیاز به تامین آن‌ها داشته باشیم، اما باید درباره قیمت گوشت یک فکر اساسی شود.

مردم قدرت خرید گوشت قرمز را ندارند

علی اصغر ملکی – رئیس اتحادیه گوشت‌قرمز-  درباره میزان خرید گوشت قرمز طی ماه‌های گذشته اظهار کرد: در حال حاضر بازار بسیار مسکوت است و مردم قدرت خرید ندارند،  علاوه بر این در فصل گرما نیز میزان تقاضا و مصرف گوشت قرمز کاهش می‌یابد و این است که در مغازه‌های گوشت فروشی خرید بسیار کم و تقاضا کاهش یافته است.

وی ضمن تاکید بر ضعیف بودن بازار و کاهش میزان خرید گوشت گفت: گوشت به دلیل گرانی دام زنده بسیار گران است. در حال حاضر نیز در بازار قیمت آن ۳۲۰ هزار تومان است، پس از ذبح قیمت افزایش می‌یابد و بازار در شرایط فعلی قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه گوشت‌قرمز ضمن تاکید بر گرانی گوشت تصریح کرد: طی یک الی دو هفته گذشته قیمت گوشت‌قرمز ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته به دلیل اینکه بازار ضعیف‌ است و مردم چندان قدرت خرید ندارند. یقینا با حرکت به سمت مهرماه و خنک‌تر شدن هوا میزان مصرف گوشت‌قرمز افزایش خواهد یافت و امیدواریم که گوشت‌های تنظیم بازار بتواند بازار را آرام نگهدارند تا در این زمینه چالشی ایجاد نشود.

وی در پایان درباره اینکه آیا گوشت‌های وارداتی و تنظیم بازار از کیفیت مناسبی برخوردارند یا خیر؟ اظهار کرد: گوشت‌های گوسفندی ایران بسیار کیفیت بالایی دارد. گوشت‌های وارداتی نمی‌تواند کیفیت گوشت‌های ایران را داشته باشد ولی به‌ هر حال برای تامین و تنظیم بازار نیاز است که گوشت‌های وارداتی نیز در بازار وجود داشته باشند.

قیمت جدید گوشت‌قرمز کیلویی چند شد؟

بر اساس آخرین آمار موجود، سامانه تامین دام و طیور قیمت انواع گوشت گوساله و گوسفند درب کشتارگاه هر کیلو ران گوساله ۴۸۹ هزار تومان، سردست ۴۷۰ هزار تومان، راسته ۶۷۲ هزار تومان، گردن ۴۸۰ هزار تومان، و لاشه ۳۷۴ هزار تومان اعلام شده است.

در میان انواع گوشت گوسفندی نیز، سردست ۵۷۷ هزار تومان، گردن ۵۴۷ هزار تومان، قیمت دارد. همچنین بر اساس اعلام سامانه یاد شده قیمت ران مرغ درب کارخانه هر کیلو ۸۸ هزار و ۲۰۰ تومان، سینه ۱۶۸ هزار و ۳۰۰ تومان، مرغ کامل کشتار ۸۱ هزار و ۲۵۰ تومان و فیله ۱۹۱ هزار تومان است.

ایسنا

کشاورزی

شناسه : 449159
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *