پاول دورف از زندان آزاد شد

پاول دورف، موسس پیام‌رسان تلگرام، قرار بود روز چهارشنبه در دادگاهی در پاریس حاضر شود، جایی که پس از پایان دوره بازداشت اولیه، ممکن است به طور رسمی متهم شود. دورف روز شنبه در شهری در فرانسه به اتهام ۱۲ جنایت مرتبط با قاچاق مواد مخدر، فروش مواد و سوء استفاده جنسی از کودکان و کلاهبرداری در پلتفرم پیام رسان تلگرام دستگیر شد.

به گزارش سرویس دانش و فناوری جهان صنعت نیوز، پاول دورف، موسس و رئیس تلگرام، طبق قرار قبلی برای حضور در دادگاهی در فرانسه از زندان آزاد شد، تا با اتهامات احتمالی عدم کنترل محتوای افراطی و غیرقانونی در برنامه پیام‌رسان محبوب پس از دستگیری در آخر هفته روبرو شود.

دورف ۳۹ ساله روس تبار، اواخر روز شنبه در فرودگاه لو بورژه در خارج از پاریس دستگیر شد.

یک منبع نزدیک به این پرونده به خبرگزاری فرانسه گفت که پس از تقریباً چهار روز بازجویی در بازداشت توسط بازرسان فرانسوی، وی به مقامات قضایی تحویل داده شد تا اقدامات بعدی را اتخاذ کنند.

یک قاضی در پاریس تصمیم خواهد گرفت که آیا دورف را متهم کند یا نه، و سپس قوه قضاییه در مورد اینکه آیا او در بازداشت قرار خواهد گرفت یا اجازه آزادی وی، احتمالاً تحت کنترل قضایی با محدودیت‌هایی در تحرکاتش، صادر خواهد شد.

بنابر گفته منابع آگاه، دورف به ظن ۱۲ جرم مرتبط با ناتوانی در مهار محتوای افراطی و مجرمانه در تلگرام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این غول فناوری، تلگرام را در حالی تأسیس کرد که یک دهه پیش در حال ترک زادگاهش روسیه بود. رشد آن به صورت تصاعدی بوده است، به طوری که این برنامه اکنون بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر دارد.

دورف یک شخصیت مرموز که به ندرت در ملاء عام صحبت می‌کند، شهروند روسیه، فرانسه و امارات متحده عربی است که تلگرام در آنجا مستقر است.

مجله فوربس ثروت فعلی او را ۱۵.۵ میلیارد دلار تخمین می‌زند.

سوالات متعددی در مورد زمان و شرایط بازداشت دورف مطرح شده است و حامیان، او را یک قهرمان آزادی بیان می‌دانند و مخالفان، او را تهدیدی می‌دانند که عمداً اجازه می‌دهد تلگرام از کنترل خارج شود.

روزنامه لوموند روز چهارشنبه گزارش داد که دورف قبل از دریافت تابعیت فرانسه در سال ۲۰۲۱ در چندین نوبت با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از طریق رویه خاصی ملاقات کرده است.

دستگیری دورف به هیچ وجه یک تصمیم سیاسی نیست

وال استریت ژورنال اضافه کرد که در یک ناهار در سال ۲۰۱۸، مکرون – که همراه با تیمش در گذشته از کاربران مشتاق تلگرام بودند – پیشنهاد کرده بود که دفتر مرکزی آن در پاریس باشد، اما دورف نپذیرفته است.

روزنامه هفتگی کانارد انشاین می‌گوید زمانی که دورف دستگیر شد، مدعی شده بود که برای صرف شام با مکرون در پاریس بوده است که الیزه آن را تکذیب کرد.

مکرون در پستی در X برای پرداختن به آنچه «اطلاعات نادرست» در مورد این پرونده خواند، گفت دستگیری دورف «به هیچ وجه یک تصمیم سیاسی» نیست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مسکو گفت که این اتهامات بسیار جدی هستند.

او گفت: «در صورتی که اتهامات جدی نباشند، این یک تلاش مستقیم برای محدود کردن آزادی ارتباطات خواهد بود.»

امارات متحده عربی در عین حال گفت که “از نزدیک این پرونده را دنبال می‌کند” و درخواست دسترسی کنسولی برای او کرده است.

در میان کسانی که از دورف حمایت می‌کنند، یکی از سرمایه گذاران فناوری و مدیر اجرایی X، ایلان ماسک است که نظرات خود را تحت هشتگ #FreePavel ارسال کرده است.

دورف یک دهه پیش در حالی که در حال راه‌اندازی تلگرام بود، روسیه را ترک کرد و در بحبوحه اختلاف مالکیت در مورد اولین پروژه خود، شبکه اجتماعی روسی VKontakte بود.

اما خروج او از روسیه ظاهراً یک تبعید ناگهانی نبود: به نقل از سایت خبری Vazhnye Istorii، با استناد به اطلاعات مرزی فاش شده، او بیش از ۵۰ بار بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ از این کشور دیدن کرده است.

چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد

یک منبع نزدیک به این پرونده گفت که دورف که در سال‌های اخیر در دبی مستقر است، از باکو پایتخت آذربایجان وارد پاریس شد و قصد داشت در پایتخت فرانسه شام ​​بخورد.

OFMIN فرانسه، دفتری که وظیفه پیشگیری از خشونت علیه خردسالان را بر عهده دارد، در تحقیقات مقدماتی در مورد جرایم ادعایی از جمله کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، زورگویی سایبری، جنایات سازمان یافته و ترویج تروریسم، حکم بازداشت دورف را صادر کرد.

منبع: خبرآنلاین

دانش و فناوری

شناسه : 449294
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *