تورم در اروپا تسلیم شد؛ نبرد بعدی بر سر نرخ بهره

تورم منطقه یورو در ماه آگوست به شدت کاهش یافت و به 2.2 درصد رسید، که این امر انتظارها را برای کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در ماه آینده افزایش داده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز و به نقل از فایننشال تایمز، آمار روز جمعه با پیش‌بینی نظرسنجی رویترز که نرخ ۲.۲ درصد را پیش‌بینی کرده بود، و نرخ ۲.۶ درصدی ماه گذشته، هماهنگ بود. این کاهش پس از آن رخ داد که آلمان و اسپانیا کاهش‌هایی بیشتر از حد انتظار در نرخ تورم خود در ماه اوت گزارش کردند. فرانسه نیز کاهش تورم را گزارش داد، اگرچه کمتر از حد انتظار بود.

تورم به محدوده هدف نزدیک شد

بازارها انتظار دارند که بانک مرکزی اروپا در جلسه ۱۲ سپتامبر خود نرخ بهره معیار را به میزان یک‌چهارم درصد کاهش داده و به ۳.۵ درصد برساند، چرا که تورم به هدف ۲ درصدی بانک نزدیک شده است. بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن نیز نرخ بهره را به میزان یک‌چهارم درصد کاهش داده بود، در حالی که بانک انگلستان این کار را در این ماه انجام داد.

موج کاهش نرخ بهره به آمریکا می‌سد؟

انتظار می‌رود که فدرال رزرو آمریکا در ماه سپتامبر، برای اولین بار در بیش از چهار سال گذشته، نرخ بهره معیار خود را کاهش دهد.

فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا، در این ماه اعلام کرد که کاهش‌های بیشتر در نرخ بهره در اروپا محتمل است. او هشدار داد که نگه داشتن نرخ بهره در سطوح بسیار بالا برای مدت طولانی، تورم را در سطحی پایین‌تر از هدف بانک در میان‌مدت قرار خواهد داد، در حالی که بازگشت به هدف ۲ درصدی بانک هنوز قطعی نیست.

ایزابلا شنابل، یکی از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، روز جمعه اعلام کرد که او نیز با کاهش نرخ‌ها موافق است، اما تاکید کرد که بانک مرکزی باید به صورت تدریجی و با احتیاط در این زمینه عمل کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 449617
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *