قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت به دنبال انتشار داده‌های قوی از اقتصاد آمریکا و همچنین تشدید اختلالات عرضه نفت در لیبی به مسیر صعودی برگشت؛ در حالی که پیش از این با شکست حمایت 80 دلاری به زیر این رقم سقوط کرده بود.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، قیمت شاخص برنت پس از کاهش بیش از ۳ درصدی در دو جلسه قبل، با ۱٫۶ درصد افزایش به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت باقیمتی نزدیک به ۷۶ دلار در هر بشکه، نزدیک به میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود که اخیراً به‌عنوان سقف عمل کرده است، معامله شد. اقتصاد آمریکا در ۳ ماهه دوم با سرعت کمی قوی‌تر رشد کرد و ارزش سهام را بالا برد.

علاوه بر این تعلیق صادرات نفت لیبی از پنج بندر شرقی درحالی‌که تولید نفت این کشور در بحبوحه بن‌بست فزاینده بر سر کنترل بانک مرکزی بیشتر کاهش‌یافته است،‌منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شده است. تولید نفت این کشور در این هفته بیش از نصف شده و از زمان شروع این اختلال به کمتر از ۴۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

اسکات شلتون، کارشناس انرژی در شرکتTP ICAP می‌گوید که تداوم اختلال در تولید نفت در لیبی باعث می‌شود که تأمین ذخیره نفتی مورد انتظار برای ۳‌ماهه چهارم کاهش یابد و سطح ذخایر به حد بسیار پایینی برسد. به گفته کارشناسان بازار نفت، یکی دیگر از محرک‌های افزایش قیمت نفت، ادامه خطر تشدید درگیری رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان است.

رشد اقتصادی چین

معیار جهانی برنت، حتی پس از افت مکرر ذخایر آمریکا که باعث کاهش عرضه جهانی شده است، همچنان در مسیر کاهش اندک در این ماه قرار دارد. براساس نظرسنجی بلومبرگ، نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی در چین همچنان ادامه دارد. زیرا احتمالاً امسال هدف رشد تولید ناخالص داخلی خود را از دست خواهد داد و تقاضا در بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا را تضعیف می‌کند.

گروه گلدمن ساکس و مورگان استنلی در روزهای اخیر پیش‌بینی‌های خود را برای قیمت نفت در سال ۲۰۲۵ را کاهش داده‌اند و هر دو برای سال آینده با توجه به تضعیف دوباره روند بهبود اقتصادی در چین، انتظار مازاد تولید نفت را دارند.

بااین‌حال، قیمت نفت خام نسبتاً بالاتر از سال‌های دیگر است. زیرا انتظارات برای کاهش نرخ بهره در آمریکا و الگوی عرضه اوپک پلاس با تقاضای ضعیف چین مقابله می‌کند. بااین‌حال، احتمال افزایش تولید کشورهای عضو اوپک از اکتبر در بازار وجود دارد. براساس نظرسنجی بلومبرگ، معامله گران در مورد اینکه آیا افزایش‌های برنامه‌ریزی‌شده ادامه خواهند داشت یا خیر، اختلاف‌نظر دارند.

اتاق ایران

نفت و پتروشیمی

شناسه : 449659
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *