صادرات غیرنفتی ایران چقدر است؟

حجم تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است.

به گزارش سرویس صنعت و معدن جهان صنعت نیوز، داد‌ه‌های اعلام شده. از سوی گمرک در چهار ماهه نخست سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور. (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۴۷ میلیون و ۹۷۸ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار بوده است. که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی ۴.۰۵ درصدی در وزن و ۸.۱۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

از سوی دیگر در بازه زمانی مورد میزان واردات به کشور با افزایشی ۵.۷۵ درصدی در وزن و ۱.۵۳ درصدی در ارزش دلاری. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۱۲میلیون و ۵۹۲ هزار تن و ۱۹ میلیارد و ۹۴۹میلیون دلار رسیده است.

کشورهای عمده مقصد صادرات

براساس داده‌های اعلام شده، طی چهار ماهه نخست سال جاری بیشترین میزان صادرات کشور. به «چین»، با رقمی بالغ بر میلیارد و ۴میلیارد و ۷۷۸میلیون دلار و سهم ۲۷.۳۶ درصد از کل ارزش صادرات رسید. در جایگاه بعدی «عراق» با ۳ میلیارد و ۶۲۲میلیون دلار و سهم ۲۰.۷۴ درصدی، »امارات متحده عربی» با ۲ میلیارد و ۳۶۵میلیون دلار و سهم ۱۳.۵۴ درصد، «ترکیه» با یک میلیارد و ۶۷۹میلیون دلار و سهم ۹.۶۲ درصد و کشور «افغانستان» با ۷۰۱ میلیون دلار و سهم ۴.۰۱ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

کشورهای عمده واردکننده کالا به ایران

با توجه به داده‌‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که عمده کالاهای وارداتی از کدام کشورها وارد شده‌اند؟ آمار گمرک نشان می‌دهد در این مدت «امارات متحده عربی»، با اختصاص رقمی بالغ بر ۶, میلیارد و ۱۵۷میلیون دلار و سهمی در حدود ۳۰.۸۶ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

در جایگاه‌ بعدی کشورهای چین با ۵ میلیارد و ۳۸۷ میلیون دلار و سهم ۲۷ درصدی، ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار و سهم ۱۳.۳۱ درصدی و «آلمان» با ۷۳۷ میلیون دلار و سهم ۶۳۹ درصد و «هند» با ۶۳۲ میلیون دلار و سهم ۳.۱۷ درصدی از کل ارزش واردات جزء کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.

منبع: اکوایران

صنعت و معدن

شناسه : 449954
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *