مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می شود

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: تاکنون ۱۲۱ همت از مطالبات گندمکاران و ۸۸ همت باقی مانده است که امیدواریم هرچه سریع تر پرداخت شود.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، علیقلی ایمانی گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزارتن گندم با ارزش ۲۰۸ همت از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل یک میلیون و ۶۱۳ هزارتن معادل ۱۶ درصد رشد داشته است.

به گفته او با توجه به پرداختی اخیر ۱۲۱ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت و ۸۸ همت باقی مانده است که طبق وعده مسئولان تا پایان شهریور باقی مانده مطالبات پرداخت می‌شود.

ایمانی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور در همایش کشت پاییزه وعده پرداخت بیش از ۸۵ درصد مطالبات گندمکاران طی روزهای آتی را دادند که انتظار می رود این امر محقق شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه کشت و خرید در مناطق سرد و کوهپایه ای ادامه دارد، افزود: برآوردها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی به ۱۲ میلیون تن برسد که در صورت تحقق تولید بیش از ۱۴.۵ میلیون تن است.

افزایش قیمت غیرمنطقی

او با بیان اینکه افزایش ۱۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید منطقی نیست، گفت: براساس قانون خرید تضمینی که مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان است، نرخ محصولات مطابق با تورم ۳۵ درصد باید افزایش یابد و به هیچ عنوان افزایش ۱۰ درصدی معنا و مفهوم ندارد و ظلم آشکار به کشاورزان است.

هاشمی قیمت تمام شده و منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم را ۲۵ هزارتومان اعلام کرد. او افزود: با افزایش ۱۰ درصدی نرخ خرید تضمینی، شورای قیمت گذاری و قانون خرید تضمینی معنا ندارد. چراکه براساس کمیته کارشناسی و تشکل های عضو شورا، قیمت خرید گندم با احتساب هزینه های تولید کود و سم و ادوات کشاورزی و تورم اعلامی ۳۵ درصد بالاتر از این رقم است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت کشت در سال زراعی جدید گفت: کشت گندم سال زراعی جدید برای مناطق سرد طی روزهای آتی آغاز می شود. درحالیکه کشاورزان مطالباتشان را دریافت نکردند و اطلاعی از نرخ ندارند که تعلل در عدم پرداخت به موقع می تواند بر تاخیر کشت اثر بگذارد.

افزایش قیمت کود

ایمانی از افزایش چشمگیر قیمت کود اوره خبر داد. وی گفت: سال گذشته قیمت یک پاکت کود اوره به ۱۵۳هزارتومان بود که اکنون به ۳۹۵ هزارتومان رسیده است. به رغم سیاست های مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل، این امر صورت نمی گیرد. حمایت از تولید داخل تنها به ۲ شرکت خودروسازی داخل معطوف شده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه کشاورزان محکوم به تولید هستند، افزود: کشاورز برای گذراندن معیشت محکوم به تولید هستند چراکه شغل دیگری ندارند و تنها با رها کردن روستاها به حاشیه شهرها روی می آورند که این امر معضل شهرنشینی ایجاد می‌کنند.

او با اشاره به راهکارهای پایداری در تولید گندم گفت: تامین کافی کودهای شیمیایی، سرمایه در گردش و کمک از طریق سیستم بانکی به منظور تامین نقدینگی خرید ادوات، توسعه مکانیزاسیون، تامین بذر مناسب و اصلاح شده، اعلام قیمت به موقع و منصفانه و وعده پرداخت به موقع مطالبات منجر به پایداری در تولید و خودکفایی می‌شود و ایراد در هریک از این عوامل موجب شده تا مجدد واردکننده شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی

شناسه : 450683
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *