اجاره نامه ها الکترونیکی می شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه به دنبال الکترونیکی کردن اجاره نامه‌ها نیز هستیم، گفت: اقدامات اولیه صورت گرفته و بزودی شاهد ثبت رسمی قراردادهای اجاره خواهیم بود.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، همایش سراسری مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هدف رونمایی از سامانه استعلامات وقفی و ارتباط برخط دفاتر اسناد رسمی با ادارات کل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در همایش مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی بر لزوم حدنگاری اراَی موقوفه تاکید کرد.

بابایی در این همایش با اشاره به عملکرد و اقدامات صورت گرفته در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با اقدامات تحولی صورت گرفته امروز شاهد صدور نسل سوم اسناد به صورت تک برگ هستیم.

وی افزود: تا امروز دو و نیم میلیون سند الکترونیک صادر شده که امکان جعل آن وجود ندارد و به صورت برخط قابل استعلام است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: دفاتر و پلمپ نیز الکترونیکی شده و این امر نه تنها صرفه جویی در کاغذ است بلکه روند خدمات به مردم را نیز تسریع کرده است.

حدنگاری منابع طبیعی

وی با اشاره به قانون حدنگاری بیان داشت: بر اساس آمار موجود و بازدیدهای میدانی صورت گفته روند حدنگاری منابع طبیعی در اغلب استان‌ها به پایان رسیده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که به واسطه تاکیدات و منویات رهبری بزرگوار انقلاب بر لزوم تدوین آن مجمع تشخیص مصلحت ورود کرد و این قانون که از سوم تیرماه سال‌جاری عملیاتی شده است دارای ظرفیت‌های بالایی است که علاوه بر تضمین حکمرانی مردم بر زمین موجب کاهش جرم نیز می‌شود.

بابایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حضور مدیران جهادی و متعهد یکی از عوامل موفقیت است و انشااله بتوانیم تا سال آینده بحث موقوفات را به پایان برسانیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: امروز هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات راهبرد اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک است. اگر می‌خواهیم با فساد مقابله کنیم و اگر می‌خواهیم روند خدمت رسانی به مردم را تسریع کنیم باید به سمت الکترونیکی شدن خدمات برویم.

بابایی تصریح کرد: خدمت به موقع و ارزان که مورد تاکید ریاست محترم قوه است در گروه الکترونیکی سازی و هوشمند سازی است.

اسناد اوقافی الکترونیکی می شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در آینده نزدیک تمام اسناد اوقافی را الکترونیکی خواهیم‌ کرد که متولیان سازمان اوقاف در هر زمان آخرین وضعیت اسناد را به صورت برخط مشاهده نمایند.

بابایی اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم و کاهش پرونده های ورودی به دستگاه قضا در حوزه اوقاف زمانی کامل می شود که اسناد حدنگاری شده صادر و تثبیت شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه سخنان خود بیاد داشت: یکی از الزامات سند راهبردی اتقان آرا است و این امر زمانی محقق می شود که ما سند رسمی حدنگاری را صادر کرده باشیم.

وی به مساله اجاره‌نامه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: به دنبال الکترونیکی کردن اجاره نامه‌ها نیز هستیم. اقدامات اولیه صورت گرفته و بزودی شاهد ثبت رسمی قراردادهای اجاره خواهیم بود.

رئیس سازمان ثبت اشناد و املاک کشور در بخش پایانی سخنان خود گفت: مساله موقوفات به ادارات کل ثبت تمام استان‌ها تاکید شده است.

رفع تعارض

وی با اشاره به لزوم تسریع در حل و فصل مشکلات و رفع تعارض‌ها گفت: در دادگستری‌ها ظرفیتی به نام شورای حفظ حقوق بیت المال است. از این ظرفیت برای حل مشکلات استفاده کنید.

وی تاکید کرد: اقدامات خوب را باید استمرار دهیم. با دیدگاه تحولی باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا امور مربوط به مردم به نحو شایسته انجام شود.

بابایی در پایان تاکید کرد: در صدور اسناد موقوفه نباید شتابزده عمل کرد باید دقت کافی صورت بگیرد چارچوب‌ها رعایت شود تا خدای ناکرده حق مردم تضییع نشود.

حدنگاری اراضی موقوفه باعث کاهش دعاوی و تثبیت مالکیت است

حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این همایش گفت: موضوع و مساله اصلی ما بحث حدنگاری و احراز مالکیت است.

وی با اشاره به فلسفه وقف اظهار داشت: سازمان اوقاف متولی و نماینده واقفین است تا امور وقف را راهبری کند.

تثبیت اسناد مالکیت

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدنگاری اراضی موقوفه باعث کاهش دعاوی و تثبیت مالکیت است و جا دارد از قوه قضائیه بواسطه خدمت حدنگاری تشکر کنم.

وی اضافه کرد: در زمینه مساجد و بقاع متبرکه نیز باید اسناد مالکیت تثبیت شود تا معارضاتی که در برخی اماکن وجود دارد رفع شود.

خاموشی هدف گذاری برای کاربری اماکن اوقافی را نیز نیازمند تعاملات دستگاهی عنوان کرد و گفت: وقف دارای ایفای نقش‌هایی است که می‌تواند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهد مانند تاسیس بیمارستان این یعنی ارزان سازی هزینه درمان.

نماینده ولی فقیه در ادامه گفت: اتخاذ سیاست‌های درست نتایج مطلوبی را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: همکاری سازمان اوقاف و ثبت مورد تاکید ریاست محترم قوه قضائیه نیز هست.

در این همایش تعدادی از معاونین و مدیران دو سازمان گزارشی از اقدامات صورت گرفته و ضرورت توسعه همکاری به منظور اجرای کامل قانون حدنگاری ارائه کردند.

ایسنا

مسکن

شناسه : 452184
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *