ارز واردات تلفن همراه را چه کسی گرفت؟

۱۰ روز پس از گلایه فعالان صنعت تلفن همراه از عدم تخصیص ارز، جلسه‌ای با معاون ارزی بانک مرکزی برگزار شد و اعلام شد که یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار برای این صنعت تخصیص داده شده است.

جهان صنعت نیوز – فعالان صنعت تلفن همراه از بلاتکلیفی در تخصیص ارز و بی‌توجهی بانک مرکزی به این صنعت، به‌ویژه در برنامه‌ریزی‌های ارزی، گلایه داشتند. پس از ۱۸۰ روز انتظار، عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه ایران، اعلام کرد که جلسه‌ای با معاون ارزی بانک مرکزی برگزار شده و در این جلسه مشخص شد که یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار ارز برای صنعت تلفن همراه تخصیص داده شده است.

۱۸۰ روز انتظار صنعت تلفن همراه برای تخصیص ارز

سرویس صنعت : بیش از ۱۸۰ روز از بلاتکلیفی فعالان صنعت تلفن همراه در ایران برای تخصیص ارز می‌گذرد. این موضوع به یکی از چالش‌های اساسی این صنعت تبدیل شده بود، به‌ویژه اینکه آخرین تخصیص ارز به این حوزه به تاریخ ۷ اسفند ماه سال گذشته بازمی‌گردد. از آن زمان تا به امروز، هیچ گونه ارزی برای واردات تلفن همراه تخصیص داده نشده بود، که این وضعیت به نگرانی‌های جدی در بین بازرگانان و فعالان این صنعت منجر شده بود.

این صنعت که به عنوان دومین صنعت مهم کشور با نیاز ارزی بالغ بر ۳ میلیارد دلار شناخته می‌شود، در این مدت با مشکلات فراوانی مواجه شده بود. عدم تخصیص ارز به موقع، تأثیر مستقیمی بر واردات گوشی‌های تلفن همراه و لوازم جانبی داشته و بسیاری از شرکت‌ها را با دشواری‌های مالی روبرو کرده است.

برگزاری جلسه با معاون ارزی بانک مرکزی

پس از پیگیری‌های مستمر و گذشت ۱۰ روز از اعلام نگرانی‌ها، عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ایران، از برگزاری جلسه‌ای میان انجمن موبایل و معاونت ارزی بانک مرکزی خبر داد. این جلسه در روز دوشنبه با حضور محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی، و اعضای هیئت مدیره انجمن برگزار شد.

در این جلسه، مواردی همچون تخصیص ارزهای باقیمانده از سال ۱۴۰۲، تعیین منشا ارز در سال ۱۴۰۳ و میزان واردات انجام شده در شش ماهه اول سال جاری بررسی شد. معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد که تمامی ارزهای مربوط به سال گذشته به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تحویل داده شده است و علاوه بر این، یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار ارز در سال جاری به این وزارتخانه برای تخصیص به صنعت تلفن همراه داده شده است.

پیگیری تخصیص ارز و شفافیت وزارت صمت

عبدالمهدی اسدی در این جلسه تأکید کرد که طبق اعلام بانک مرکزی، نیمی از مبلغ یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار تخصیص داده شده از تالار دوم تأمین شده است. این تالار مربوط به ارزی است که از محل صادرات غیرنفتی تأمین می‌شود. وی خواستار شفافیت وزارت صمت در اعلام نحوه تخصیص این ارز شد و بیان کرد که این وزارتخانه باید مشخص کند که این ارز به کدام شرکت‌ها و در چه بازه زمانی پرداخت شده است.

وی همچنین افزود: “امیدواریم بتوانیم به‌زودی این اطلاعات را از وزارت صمت دریافت کنیم و مشخص شود که این ارز تخصیصی به چه کسانی داده شده است.”

منشاء ارز صنعت تلفن همراه در سال ۱۴۰۳

طبق اعلام بانک مرکزی، برای ثبت سفارش‌های جدید در سال ۱۴۰۳، منشاء ارز مورد نیاز برای صنعت تلفن همراه از محل صادرات غیرنفتی تأمین خواهد شد. این امر بدین معنی است که برای تأمین ارز این صنعت، باید اولویت‌هایی تعیین شود که بر اساس آنها، شرکت‌ها بتوانند واردات خود را انجام دهند.

اسدی همچنین اشاره کرد که برای ثبت سفارش‌های باقیمانده از سال گذشته که حدود ۶۸ میلیون دلار است، تمام تلاش‌ها برای تأمین ارز لازم انجام خواهد شد. قرار است در ابتدای هفته آینده، جلسه‌ای مجدد با بانک مرکزی برگزار شود تا در مورد تخصیص ارز بیشتر برای صنعت تلفن همراه بحث و تبادل نظر شود.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن

شناسه : 452217
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *