احتمال اخذ عوارض از پرواز‌های داخلی وجود دارد؟

پس از اعلام خبر اعمال عوارض 10 یورویی بر بلیط پرواز‌های خارجی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برنامه‌ریزی برای اخذ عوارض از پرواز‌های داخلی خبر داد.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، بعد از اعمال عوارض ۱۰ یورویی بر بلیط مسافران پرواز‌های خارجی، حال بحث وضع عوارض بر پرواز‌های داخلی هم مطرح شده است. چراکه طبق گفته محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در حال حاضر نرخ عوارضی برای پرواز‌های داخلی وضع نشده، اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این نرخ تغییر خواهد کرد. بنابراین احتمال اخذ عوارض از پرواز‌های داخلی وجود دارد. حال مشخص نیست که این عوارض قرار است چگونه از مسافران اخذ شود.

در حالی که سفر هوایی به عنوان یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین گزینه‌ها برای جابه‌جایی مطرح است، اما قیمت‌های نجومی بلیط هواپیما و از طرفی کمبود بلیط در مقاصد پرتردد داخلی، منجر به کاهش تمایل مسافران برای استفاده از این وسایل نقلیه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بلیط پروازهای داخلی در مقاصد پرتردد به شدت بالاست و این معضل با دریافت عوارض جدید بر پروازها، به شکل قابل توجهی تشدید خواهد شد. این افزایش هزینه‌ها می‌تواند به آزادسازی نرخ بلیط‌ها منجر شود و در نهایت فشار بیشتری بر مسافران بگذارد.

تأثیر دریافت عوارض بر تقاضای مسافران

با توجه به احتمال وضع عوارض بر پرواز‌های داخلی و حرکت به‌سوی آزادسازی قیمت‌ها، چالش‌های زیادی برای مسافران ایجاد می‌شود. چراکه در چنین شرایطی مسافران مجبور به پرداخت هزینه‌ بیشتر هستند.

در حال حاضر هم سفر هوایی به دلیل هزینه بالا و کمبود بلیط در مقاصد پرتردد امری دشوار است. با وضع این عوارض قطعا شرایط سفر هوایی سخت‌تر خواهد شد. بنابراین درصورت اجرای این سناریو نه‌تنها جیب مسافران خالی می‌شود، بلکه تقاضای مسافران برای انجام سفر داخلی با هواپیما کاهش می‌یابد.

با توجه به کمبود بلیط قطار و اتوبوس، قطعا مردم سفر با خودرو شخصی را ترجیح می‌دهند. از طرفی دولت در تلاش است تا مصرف بنزین را مدیریت کند که این شرایط در مقایرت با سیاست‌های دولت قرار دارد. بنابراین در صورت اعمال این عوارض و افزایش نجومی قیمت بلیط هواپیما و کمبود بلیط اتوبوس و قطار، سیاست کاهش مصرف بنزین هم شکست می‌خورد.

با توجه به احتمال وضع عوارض بر پرواز‌های داخلی و نجومی شدن قیمت‌ها، مدیریت این شرایط یک امر ضروری است.

در چنین شرایطی اولین گام ایجاد یک برنامه اطلاع‌رسانی جامع است. تا در صورت وقوع این احتمال و تغییر قیمت‌ها، افراد مطلع شوند.

از طرفی یکی از اقدامات مهم در این راستا، تقویت سیستم حمل‌ونقل است تا مردم به‌غیر از سفر هوایی گزینه‌های دیگری نظیر سفر با اتوبوس و قطار هم داشته باشند. چراکه درحال حاضر مشکل کمبود بلیط برای سفر‌های ریلی هم وجود دارد. بنابراین باید مشکل کمبود بلیط در این بخش برطرف شود. در نهایت مهم‌ترین گام، نظارت و تنظیم قیمت‌هاست تا تمام افراد بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

منبع: تجارت نیوز

مسکن

شناسه : 452310
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *