آلبوم شمس همایون شجریان رونمایی شد

مراسم رونمایی از آلبوم مشترک کیخسرو پورناظری و همایون شجریان به نام «ش م س» ساعاتی پیش _ ۲۴ شهریورماه _ در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، در این مراسم جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، اقتصاد، سیاست و ورزش از جمله رویا نونهالی (بازیگر)، رامین حیدری فاروقی (کارگردان)، حمید استیلی (بازیکن فوتبال سابق)، بهداد سلیمی (وزنه بردار)، بهرام دبیری (نقاش)، سهراب پورناظری (آهنگساز)، آرش گوران (رهبر ارکستر)، بهنام ابوالقاسم (آهنگساز)، آزاد میرزاپور (نوازنده تار)، همایون نصیری (نوازنده سازهای کوبه‌ای)، داوود گنجه‌ای (نوازنده کمانچه)، محمدجواد ظریف (سیاستمدار)، علی ربیعی (سیاستمدار)، محمد علی ابطحی (سیاستمدار)، عادل فردوسی‌پور و سفرای کشورهای سوئیس و عربستان حضور داشتند.

آوا مشکاتیان اجرای این برنامه را عهده‌دار بود و در ابتدا از محسن سیفی (مدیرعامل بانک صادرات ایران و حامی آلبوم) برای سخنرانی دعوت کرد.

سیفی گفت: حلقه وصل همکاری بانک صادرات با همایون شجریان و استاد کیخسرو پورناظری حرکت به سمت مدرن شدن در عین وفاداری به اصالت‌ها است که تصمیم داریم به واسطه آلبوم «ش م س» پلتفرم جدیدی را راه‌اندازی کنیم که این آلبوم در این پلتفرم شنیدنی می‌شود. این گامی برای مدرن شدن است که امروز با حضور استاد کیخسرو پورناظری و جناب همایون شجریان گام اجرایی برداشته است. من از این دو عزیز ممنونم که پذیرفتند بانک صادرات در کنار آنها باشند و امیدوارم موضوع برگزاری کنسرت این آلبوم هم جنبه عملی پیدا کند و بانک صادرات ایران در این مسیر همراه هنرمندان باشد.

سرزمین ما، سرزمین شعر است

رامین حیدری فاروقی ـ نویسنده و کارگردان ـ نخستین سخنران بخش فرهنگ و هنر این برنامه بود که طی سخنانی گفت: هستی شگفت‌انگیز است. طبیعت شگفت‌انگیز است. طلوع و غروب شگفت‌انگیزند ولی بشر در بی رودربایستی‌ترین لحظات زندگیش متوجه شده که بشر شگفت‌انگیزترین نقطه هستی است؛ زیرا موفق شده با هست و نیست یک جریان مستمر از هست بودن به وجود بیاورد. در بین هنرها و حکایت‌ها، چیزی که امروز در آستانه آن هستیم و از آستانه آن خواهیم گذشت موسیقی است. حکایت‌ها گفتیم، فلسفه‌ها ساختیم و به شعر برگشتیم. سرزمین ما سرزمین شعر است. عجیب است وقتی بخواهیم چیزی را سرسری بگیریم می‌گوییم شعر است و وقتی بخواهیم بگوییم چیزی ناب و پرشکوه و بی‌مانند است، می‌گوییم شعر است و شعر ما را در آستانه جایی قرار داده است که شمس و مولانا نمایشگر آن‌ هستند.

او ادامه داد: فیلسوف مهم قرن بیستم می‌گوید که «انسان در بین موجودات دیگر، آنی است که اینجا همواره آنجا است». شعر و موسیقی ما را به آنجا می‌برد و در بین انواع هنرها موسیقی از آستانه عبور می‌کند و به جایی می‌رسد که آن نقطه آنجای آنجاتر در جوار ما رار می‌گیرد و شگفت‌انگیز همان چیزی است که از اصیل به دست می‌آید. اصیل چیزی است دست نیافتنی. امر اصیل آن است که با گذر زمان شگفت‌انگیزی خود را از دست نمی‌دهد؛ به شهادت همین اثری که خواهیم شنید و ما را شگفت‌زده خواهد کرد. همچنان که تداوم حضور کسی که دلداده این شگفتی بوده تا به امروز این ارتباط و اتصال را برقرار کرده است. کسی که از نسل امروز آوایی سر می‌دهد که انگار از آنجای آنجاتر می‌آید.

دردِ دل زیاد، اما زمان تنگ است

کیخسرو پورناظری به عنوان خالق اثر نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: دردِ دل زیاد دارم ولی زمان محدود است. استاد ارجمندم می‌گوید: «نوا، آوای خداست که از زخمه‌ی ساز و آواز مردم خدایان به گوش پاکدلان سرای خاک می‌رسد». دانشمندان غرب با وسایلی که اختراع کرده‌اند، توانسته‌اند صدای کهکشان و کائنات را ضبط کنند. این موسیقی مانند صداهای کششی در هم و هارمونی شده است و به گوش ما آواز دشتی را می‌نمایاند. حضرت مولانا با بینش اشعارش را سروده و ما وارث این لحن‌ها و آواها هستیم که انسان‌های اولیه و پیش از تاریخ تکخوانی و خورشیدخوانی می‌کردند. در کرمانشاه هنوز این خورشیدخوانی به نام «هوره» وجود دارد. حتی در منطقه اورامانات با موسیقی به نام سیاه‌چمانه رو به رو هستیم که مربوط به دوران کشاورزی انسان است. این آواها هنوز در کرمانشاه وجود دارد که در این روزگار به ریتم می‌رسیم و پس از آن به سازهای بادی می‌رسیم که این موسیقی را به تنبور می‌رساند. تنبور به شاهدی تندیس‌هایی که از دل این خاک رازآمیز بیرون آمده‌اند، قدمتی چند هزار ساله دارد که سینه به سینه نغمات آن منتقل شده است.

او ادامه داد: موسیقی دستگاهی و امثال آن در دوره بعد از اسلام قطع می‌شود تا اینکه در دوره تیموری دوباره به کار می‌آید و افرادی چون عبدالقادر مراغی روی این موضوعات تحقیقات فراوانی می‌کند. فرآیندی که دوستان بزرگواری چون محمدرضا درویشی آن را تدوین کرده و همایون شجریان آن را به کیفیت هرچه تمام تر در آلبوم «شوق نامه» اجرا کرده است. گروه «شمس» هم افتخار دارد که ساز تنبور را به صورت آبرومندی معرفی کرد و شما با آهنگ‌های این گروه آشنا هستید که تلاش شده این آبرومندی حفظ شود. موسیقی گروه «شمس» موسیقی هنری است که تلاش شد با آثار بزرگان از درجه کیفی قابل توجهی برخوردار باشد. این موسیقی‌ها باید از رسانه‌ای مثل صدا و سیما شنیده شود ولی این سازمان اصلا حمایتی از موسیقی فاخر ندارد. چرا وزارت ارشاد در صدور مجوز به ترانه‌ها و برخی اشعار سخت گیری می‌کند؟ گلایه‌های ما فراوان است اما اتکای ما به مردم است. این مردم هستند که هنر و ما را در هر شرایطی حمایت می‌کنند.

این هنرمند تصریح کرد: من در خانواده‌ای فرهنگی بزرگ شدم. پدرم آزاد مرد بود و من هم مسیر او را در پیش گرفتم و به خودم تعهد دادم فقط کار فرهنگی کنم؛ چون به هر گروهی که بروی موجب محدودیت و انجماد فکر می‌شود و همین توصیه را هم به فرزندانم کردم. تا به حال کار نازل از ما نشنیده‌اید و همیشه کار با کیفیت تولید کرده‌ایم؛ چون سعی کردیم ارتباطمان را با مردم و موسیقی اصیل حفظ کنیم.

۶ سال تولید آلبوم طول کشید

همچنین همایون شجریان به عنوان خواننده آلبوم «ش م س» طی سخنانی کوتاه گفت: آغاز این آلبوم از ۶ سال پیش آغاز شد و پس از کنسرت‌هایی که در این زمینه برگزار کردیم کارهای فنی زیادی روی این آلبوم انجام شد. پس از طی مسیری که در حوزه فنی داشتیم به این فصل رسیدیم و امروز خیلی خوشحالم که بانک صادرات با یک نگاه دلی در کار حضور داشت و بی‌دریغ محبت خود را به این پروژه اضافه کرد. بانک صادرات ایران با نگاه دلسوز و هنری در کنار این مجموعه قرار گرفتند که در ابتدا برای من قابل باور نبود ولی در ادامه حمایت واقعی آنها را دیدم. آقای پورناظری هر قطعه را در این آلبوم به گونه‌ای ساختند که هر کدام با دیگری متفاوت است. خدا را شاکرم که توانستم این آلبوم را بخوانم. کنسرت‌های داخل ایران از سال آینده شروع می‌شوند و با افتخار خدمت شما خواهیم بود.

پس از صحبت‌های همایون شجریان یک قطعه از آثار تولید شده در آلبوم «ش م س» با نوازندگی کیخسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

منبع: ایسنا

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 452825
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *