کاهش نرخ کرایه تاکسی برقی محقق می شود؟
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به راهکاری برای کاهش نرخ کرایه تاکسیهای برقی گفت: اگر دولت به وظیفه قانونی خود عمل کند و وعدههای زاکانی محقق شود، نگرانیها قطعاً برطرف خواهد شد.
به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، مدیریت شهری تهران از سال گذشته زمینه ورود تاکسیهای برقی به تهران را فراهم کرده است. قرار است ۲۷۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی از طریق قرارداد شهرداری با چین وارد شوند و ۲۷۰۰۰ تاکسی دیگر نیز از طریق وزارت صمت به ناوگان تاکسیرانی اضافه شوند.
ورود این تاکسیها که نویدبخش تحول در سیستم تاکسیرانی و حرکت به سمت حملونقل پاک است، آغاز شده و تاکنون ۲۰۰ دستگاه از طریق کرمانخودرو تحویل داده شده است که بخشی از آنها پلاکگذاری شده و در حال خدمترسانی به شهروندان هستند. همچنین روند دریافت ۸۰۰ تاکسی دیگر نیز در حال انجام است.
با این حال، نرخ کرایه تاکسیهای برقی باعث پرسش و گلایه برخی شهروندان شده است؛ زیرا طبق اعلام شهرداری، نرخ کرایه این تاکسیها ۵۰ درصد گرانتر از تاکسیهای معمولی است. این افزایش نرخ به دلیل کیفیت بالاتر و لوکس بودن این خودروها عنوان شده است. قیمت هر دستگاه تاکسی برقی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است و هزینه اقساط آن نیز حدود ۱۸ میلیون تومان است.
هزینه حمایت از رانندگان تاکسیهای برقی
این موضوع این سوال را مطرح میکند که چرا هزینه حمایت از رانندگان تاکسیهای برقی باید از جیب شهروندان پرداخت شود؟ آیا امکان پرداخت کمکهزینه از سوی مدیریت شهری به دارندگان تاکسیهای برقی وجود ندارد تا از افزایش نرخ کرایه جلوگیری شود؟ برای پاسخ به این پرسشها با سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، گفتوگو کردیم.
نرخ کرایه تاکسیهای برقی ۵۰ درصد گرانتر از سایر تاکسیها است. آیا راهی دیگر برای حمایت از تاکسیرانها وجود ندارد تا مانع از افزایش نرخ کرایه تاکسیهای برقی شود؟
تشکری هاشمی: صرف برقی بودن تاکسیها دلیل افزایش نرخ کرایه نیست. اما بر اساس مصوبه شورای شهر، اگر خودرویی کیفیت بالاتری نسبت به سایر خودروها مانند سمند یا پژو ۴۰۵ داشته باشد، تاکسیران اجازه افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه دارد. شاید این مصوبه برای ترغیب رانندگان به استفاده از خودروهای برقی و ایجاد احساس راحتی برای مسافران باشد.
در حال حاضر تعداد تاکسیهای برقی فعال در تهران حدود ۱۰۰ دستگاه است. این تعداد در مقابل ۸۰ هزار تاکسی دیگر شهر تأثیر چندانی بر انتخاب شهروندان ندارد. چنانچه شهروندان تمایلی به استفاده از تاکسیهای برقی نداشته باشند، میتوانند از تاکسیهای دیگر استفاده کنند.
آیا ممکن است با افزایش تعداد تاکسیهای برقی، فقط قشر خاصی توان استفاده از این تاکسیها را داشته باشد؟
تشکری هاشمی: ما تأکید کردیم که در نوسازی تاکسیها، فقط به سمت خودروهای برقی نرویم. زیرا ممکن است برای تاکسیرانها مشکلاتی به دلیل قیمت بالا ایجاد کند و شهروندان نیز مایل به پرداخت کرایه بیشتر نباشند. باید تنوعی از خودروهای تاکسی فراهم شود تا همه بتوانند نوع تاکسی موردنظر خود را انتخاب کنند.
آیا امکان پرداخت کمکهزینه به رانندگان تاکسیهای برقی از سوی مدیریت شهری وجود ندارد؟
تشکری هاشمی: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، دولت باید تا ۵۰ درصد هزینه خودروهایی که از انرژی نو استفاده میکنند را پرداخت کند. شهردار تهران نیز قول داده بود کمک دولت از این محل را اخذ کند تا رانندگان تاکسیهای برقی مجبور نباشند وجه زیادی بابت خرید خودرو بپردازند. اما متأسفانه این امر محقق نشد.
ما در شورای شهر مصوبهای داشتیم که بر اساس آن به تاکسیرانها وام کمبهره پرداخت شود. ۲ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که اختیار استفاده از آن با شهرداری است. شهرداری با مشارکت صندوق کارآفرینی امید به تاکسیرانها ۳۰۰ میلیون تومان وام پرداخت میکند. در صورت کمک دولت، امکان کاهش نرخ کرایه تاکسیهای برقی فراهم خواهد شد.
منبع: تسنیم
مسکنلینک کوتاه :