رکوردشکنی قیمت جهانی طلا؛ سکه تمام به ۴۶ میلیون تومان رسید

رکوردشکنی قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب افزایش بهای سکه و طلا در بازار داخلی شده است، در حالی که نرخ ارز در هفته گذشته نوسان چندانی نداشت.

جهان صنعت نیوز – محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، اعلام کرد که افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی به دلیل رکوردشکنی قیمت اونس طلا، موجب رشد قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده است. با وجود ثبات نسبی نرخ ارز در هفته گذشته، بهای هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش به ۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و سایر انواع سکه نیز با افزایش قیمت مواجه شدند. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان رسید.

رکوردشکنی اونس جهانی طلا؛ عامل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه

سرویس طلا و ارز : بر اساس تحلیل محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، در هفته‌ای که گذشت، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به دلیل افزایش چشمگیر بهای اونس جهانی طلا، روندی صعودی را تجربه کرد. این در حالی بود که نرخ ارز در طول هفته گذشته نوسان خاصی نداشت و بازار ارز تقریباً ثابت بود. اما رکوردشکنی اونس جهانی طلا که تا عدد ۲۶۶۹ دلار پیش رفت، تأثیر مستقیمی بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی گذاشت.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و تاثیر بر انواع سکه

افزایش بهای اونس جهانی طلا به میزان ۴۵ دلار نسبت به ابتدای هفته، باعث شد که انواع قطعات سکه در بازار ایران با رشد قابل توجهی مواجه شوند. به عنوان مثال، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به قیمت ۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز به همین نسبت افزایش یافت و قیمت آن به ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. این افزایش قیمت‌ها به وضوح تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی طلا بوده است.

نیم سکه و ربع سکه؛ تغییرات قابل توجه در بازار

به موازات افزایش قیمت سکه‌های تمام، نیم سکه نیز با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۲۵ میلیون تومان رسید. ربع سکه که یکی از محصولات پرتقاضا در بازار داخلی است، با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در آخرین معاملات پایان هفته رسید. این ارقام نشان‌دهنده تغییرات مستمر قیمت‌ها در بازار سکه طی هفته گذشته است.

افزایش قیمت مثقال طلای آب‌شده و حباب سکه

از دیگر تغییرات مهم بازار داخلی طلا و سکه، افزایش بهای مثقال طلای آب‌شده بود که با ۵۰۰ هزار تومان افزایش، به ۱۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. حباب سکه نیز با ۴۰۰ هزار تومان افزایش، به ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید که این حباب ناشی از تفاوت بین قیمت واقعی سکه و ارزش ذاتی آن است. این افزایش حباب نشان می‌دهد که قیمت سکه بیش از ارزش واقعی طلا در بازار افزایش یافته است.

قیمت طلا در بازار داخلی؛ رشد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار

در پی رکوردشکنی قیمت جهانی طلا، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار داخلی افزایش پیدا کرد. این افزایش معادل ۱۱۵ هزار تومان بوده و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان رسید. این تغییرات قیمتی نشان‌دهنده همبستگی مستقیم بازار طلا و سکه در ایران با بازارهای جهانی است.

عوامل موثر در تغییرات قیمت طلا و سکه

محمد کشتی‌آرای در تحلیل خود به این نکته اشاره کرد که افزایش قیمت طلا و سکه در هفته گذشته عمدتاً به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا بوده است. وی تأکید کرد که در بازار داخلی، با وجود ثبات نسبی نرخ ارز، تاثیر بازارهای جهانی بر قیمت سکه و طلا بیشتر از تغییرات نرخ ارز بوده است. این نشان می‌دهد که بازار طلا در ایران همچنان به شدت وابسته به نوسانات بین‌المللی است و هرگونه تغییر در قیمت جهانی می‌تواند مستقیماً بر بازار داخلی تأثیر بگذارد.

طلا و ارز

شناسه : 455692
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *