پرداخت غرامت به خانواده کارگران معدن طبس آغاز شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آمادگی داریم هر ۳ ماه یک بار در خصوص بهبود ایمنی معادن زغال سنگ به ویژه معادن شهر طبس به مردم گزارش بدهیم.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، احمد میدری با اشاره به حادثه معدن ذغال سنگ طبس گفت: این حادثه یکی از حوادث بزرگ معدنی در کشور به شمار می‌رود و دارای گستردگی جغرافیایی است زیرا کارگران شاغل در معدن از نقاط مختلف کشور بودند. علی‌الحساب ۲۰۰ میلیون تومان به حساب دادستانی واریز شده که به خانواده‌های جانباختگان پرداخت خواهد شد. کارگران بیمه حوادث بودند و به هر خانواده بیش از یک میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

وی درباره ضرورت رعایت نکات ایمنی در معادن ذغال سنگ کشور و قصور احتمالی در وقوع این حوادث گفت: ما دو مساله باید را از هم جدا کنیم، یکی خطاهای فردی یا قصورات فردی و دیگری خطاهای سیاستی و فرایندی که در حال تکرار است. در خصوص قصورات فردی این حادثه تاکید داریم که کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا علت حادثه مشخص شود. این پدیده باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد ادامه داد: آنچه که در خصوص حوادث معدنی باید مورد توجه قرار گیرد این است که چرا ما از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۹۱ حدود ۳۲ نفر جانباخته داریم ولی از ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۳ بیش از ۱۱۴ نفر در این حوادث جان‌ باخته اند؟

میدری افزود: دلیل این مسأله آن است که به تدریج وارد لایه‌های زیرین و عمیق‌تر معادن زغال سنگ شده‌ایم و معادن زغال سنگ عموماً در لایه‌های زیرین با گاز متان همراه است ولی اینکه چقدر خطاهای فردی در این حادثه موثر بوده است باید ابعادش مورد بررسی قرار گیرد.

معادن سنتی

وی گفت: شهر طبس شهر معدنیست و هیچ شهری در ایران به اندازه طبس حجم کارهای معدنی در آن وجود ندارد. جمعیت طبس۴۰ هزار نفر است. در این شهر ۱۴ هزار کارگر معدن وجود دارد. در واقع اقتصاد طبس روی معادن بنا شده است.

وزیر کار گفت: بعید است از طرف سیستم‌های نظارتی ما غفلت صورت گرفته باشد. وی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که معادن زغال سنگ ما عموماً سنتی هستند. در شهر طبس ما از دو معدن بازدید کردیم. یکی معدن سنتی و یکی معدن مکانیزه اما معدن طبس جزو معادن غیر مکانیزه است و ۱۷۵۰ نفر پرسنل داشته است و دارای سیستم‌های تصویر مانیتورینگ نیست.

میدری با اشاره به وجود ۲۰۰ معدن زغال سنگ در کشور گفت: در حال حاضر یکی از معادن مکانیزه است. دلیل عدم مکانیزه این است که برخی معادن به خاطر لایه‌ها و اشکالی که در آنها وجود دارد اصلاً قابل مکانیزه بودن نیست. لذا ما برای اینکه حوادث کمتری داشته باشیم، باید ببینیم چگونه می‌توانیم مکانیزاسیون را در معادن کشور افزایش بدهیم.
وی در پایان گفت: در وزارت این آمادگی را داریم که هر سه ماه یکبار در خصوص بهبود ایمنی معادن زغال سنگ به ویژه شهر طبس به مردم گزارش دهیم.

ایسنا

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 455784
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *