عقب نشینی ۵ درصدی خودروسازان

تولید خودروسازان ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در شش ماهه نخست امسال با کاهشی حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.

جهان صنعت نیوز – بر اساس آمار منتشر شده، خودروسازان بزرگ ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۴۶۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهشی معادل ۵.۵ درصد همراه بوده است. ایران‌خودرو با کاهش ۶.۴ درصدی و سایپا با کاهش ۰.۷ درصدی تولید روبه‌رو شدند. همچنین پارس‌خودرو با کاهش ۱۵.۷ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان داده است.

کاهش ۵ درصدی تولید خودرو در نیمه نخست سال جاری

سرویس خودرو : در نیمه نخست سال جاری، سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو مجموعاً ۴۶۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که نسبت به ۴۸۸ هزار و ۱۵۷ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۵.۵ درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش تولید عمدتاً به دلیل کاهش تولید در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو بوده است.

عملکرد ایران‌خودرو در نیمه نخست سال

ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، در شش ماهه نخست امسال ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به ۲۵۸ هزار و ۵۷۸ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۶.۴ درصدی را تجربه کرده است. از این تعداد، ۸۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه مربوط به محصولات گروه پژو و ۵۱ هزار و ۱۱۳ دستگاه از محصولات خانواده سورن بوده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش محسوسی داشته‌اند.

ایران‌خودرو همچنین ۴۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه دنا، ۷۶۶۸ دستگاه رانا و ۳۲ هزار و ۷۸۸ دستگاه تارا در نیمه نخست سال جاری تولید کرده که با تغییرات مختلفی نسبت به سال قبل روبه‌رو بوده‌اند.

عملکرد سایپا و رشد جزئی تولید

سایپا با ۴۹ هزار و ۲۴۸ دستگاه تولید در شش ماهه نخست امسال، تغییر چندانی نسبت به ۵۷ هزار و ۸۷۵ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته نداشته و تنها ۰.۷ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. در این مدت، ۳۴ هزار و ۳۳۷ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید شده که رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

همچنین سایپا توانسته ۲۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه شاهین تولید کند که در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است. در حالی که محصولات خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) کاهش تولید ۱۷ درصدی داشته‌اند.

کاهش تولید پارس‌خودرو

پارس‌خودرو که به‌عنوان زیرمجموعه سایپا فعالیت می‌کند، در شش ماهه نخست سال جاری ۴۸ هزار و ۷۴۸ دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به ۵۷ هزار و ۸۷۵ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۱۵.۷ درصدی را تجربه کرده است.

از مجموع تولیدات پارس‌خودرو، ۳۲ هزار و ۵۷۴ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ و مابقی مربوط به خودروهایی مانند ساینا S و کوییک دنده‌ای معمولی بوده است. به‌رغم کاهش تولید در برخی مدل‌ها، محصولات جدیدی مانند سهند نیز به سبد تولیدات این شرکت اضافه شده است

اخبار برگزیدهخودرو

شناسه : 456663
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *